Twoja przeglądarka nie obsługuje JavaScript!
Ucz się szybciej
Testy
Fiszki
Notatki
Zaloguj
Fiszki
rozwojówka
Test w formie fiszek
Ilość pytań:
58
Rozwiązywany:
419 razy
Kultura prefiguracyjna to:
Sztywne normy
Brak zmian
Dzieci aktywnie kształtują kulturę
Wyłącznie przekaz od dorosłych
Dzieci aktywnie kształtują kulturę
Czynniki endogenne to:
Czynniki biologiczne i genetyczne
Wpływy kulturowe
Warunki społeczne
Edukacja
Czynniki biologiczne i genetyczne
Czynniki egzogenne to:
Dziedziczenie
Środowisko i wychowanie
Genotyp
Temperament
Środowisko i wychowanie
W jaki sposób psychologia rozwojowa wyjaśnia mechanizmy rozwoju?
Jedynie procesy emocjonalne
Tylko biologiczne czynniki dziedziczne
Złożoną interakcję czynników biologicznych i środowiskowych
Wyłącznie wpływ środowiska kulturowego
Złożoną interakcję czynników biologicznych i środowiskowych
Na czym polega interweniowanie w psychologii rozwojowej?
Ograniczaniu działań wychowawczych
Wzmacnianiu cech wrodzonych
Wspieraniu jednostki w sytuacjach trudności rozwojowych
Zmniejszaniu wpływu środowiska
Wspieraniu jednostki w sytuacjach trudności rozwojowych
Stałość obiektu polega na:
Operacjach formalnych
Zapominaniu o nieobecnych rzeczach
Rozumieniu, że obiekty istnieją mimo braku ich widoczności
Myśleniu magicznym
Rozumieniu, że obiekty istnieją mimo braku ich widoczności
11. Siegler w teorii przetwarzania informacji podkreśla:
Jednorodny rozwój u wszystkich dzieci
Stopniowe doskonalenie strategii i ciągłość procesu
Sztywne etapy poznawcze
Wyłącznie wpływ emocji
Stopniowe doskonalenie strategii i ciągłość procesu
Overlapping waves theory (Siegler) zakłada:
Stosowanie jednej strategii niezależnie od wieku
Wybór spośród wielu strategii i ich ewolucję z wiekiem
Brak wpływu środowiska
Zanik strategii w czasie
Wybór spośród wielu strategii i ich ewolucję z wiekiem
Vygotsky podkreśla w rozwoju poznawczym:
Sztywne stadia poznawcze
Wyłącznie dojrzewanie biologiczne
Brak wpływu kultury
Kluczową rolę społecznego kontekstu i wsparcia
Kluczową rolę społecznego kontekstu i wsparcia
Scaffolding to: (Vygotsky)
Całkowita samodzielność dziecka bez pomocy
Dostosowane wsparcie pomagające dziecku osiągnąć wyższy poziom rozwoju
Ograniczenie kontaktów społecznych
Jednorodne traktowanie wszystkich uczniów
Dostosowane wsparcie pomagające dziecku osiągnąć wyższy poziom rozwoju
Środowisko społeczno-kulturowe wpływa na rozwój poprzez:
Normy, wartości, język, sposoby nauczania
Wyłącznie regulacje prawne
Brak znaczenia dla rozwoju
Jedynie warunki biologiczne
Normy, wartości, język, sposoby nauczania
Język w rozwoju poznawczym:
Jest kluczowym narzędziem myślenia i komunikacji
Pełni wyłącznie funkcję ekspresji emocji
Blokuje rozwój moralny
Nie wpływa na rozumienie pojęć
Jest kluczowym narzędziem myślenia i komunikacji
Warunkowanie klasyczne polega na:
Usuwaniu nieprzyjemnych bodźców
Ignorowaniu zachowań
Kojarzeniu bodźca neutralnego z bodźcem bezwarunkowym
Wynagradzaniu pożądanych reakcji
Kojarzeniu bodźca neutralnego z bodźcem bezwarunkowym
Co oznacza internalizacja kulturowych narzędzi poznawczych?
Brak rozwoju poznawczego
Przekazywanie genetyczne
Mechaniczne powtarzanie
Przekształcanie zewnętrznych form działania w wewnętrzne procesy umysłowe
Przekształcanie zewnętrznych form działania w wewnętrzne procesy umysłowe
Co oznacza interwencja w psychologii rozwojowej?
Wycofanie opieki
Stosowanie kar i nagród
Planowe działanie mające na celu wspieranie lub modyfikowanie rozwoju
Ignorowanie różnic indywidualnych
Planowe działanie mające na celu wspieranie lub modyfikowanie rozwoju
Na czym polega wyjaśnianie w psychologii rozwojowej?
Na eliminowaniu różnic indywidualnych
Na opisie statycznych cech
Na identyfikacji mechanizmów odpowiedzialnych za zmiany
Na wartościowaniu jednostek
Na identyfikacji mechanizmów odpowiedzialnych za zmiany
Na czym polega strefa najbliższego rozwoju wg Vygotsky’ego?
Brak wpływu otoczenia
To, co dziecko potrafi zrobić tylko samo
Różnica między tym, co dziecko potrafi zrobić samo, a co z pomocą bardziej kompetentnej osoby
Wyłącznie zmiany fizyczne
Różnica między tym, co dziecko potrafi zrobić samo, a co z pomocą bardziej kompetentnej osoby
Co oznacza wielowymiarowość zmian rozwojowych?
Wyłącznie rozwój fizyczny
Rozwój obejmujący różne sfery – poznawczą, społeczną, emocjonalną
Brak wpływu czynników biologicznych
Jednorodny rozwój w jednym aspekcie
Rozwój obejmujący różne sfery – poznawczą, społeczną, emocjonalną
Jakie znaczenie ma przewidywanie w psychologii rozwojowej?
Wyklucza zmiany indywidualne
Umożliwia prognozowanie przebiegu rozwoju i planowanie wsparcia
Służy wyłącznie opisowi przeszłości
Ignoruje czynniki środowiskowe
Umożliwia prognozowanie przebiegu rozwoju i planowanie wsparcia
Co oznacza adaptacja w rozwoju?
Jednorodność zmian
Dostosowanie zachowania i struktur psychicznych do wymagań otoczenia
Brak wpływu środowiska
Stałość zachowań
Dostosowanie zachowania i struktur psychicznych do wymagań otoczenia
Początek
Pokaż poprzednie pytania
Pokaż kolejne pytania
Powiązane tematy
Inne tryby
Nauka
Test
Powtórzenie