Fiszki

rozwojówka

Test w formie fiszek
Ilość pytań: 58 Rozwiązywany: 420 razy
Na czym polega współczesne ujęcie psychologii rozwoju człowieka?
Całożyciowy rozwój w wielu sferach pod wpływem czynników biologicznych, psychicznych i społecznych
Rozwój wyłącznie biologiczny
Wyłącznie wpływ środowiska
Brak zmian po okresie dojrzewania
Całożyciowy rozwój w wielu sferach pod wpływem czynników biologicznych, psychicznych i społecznych
Główne cele psychologii rozwojowej to:
Tylko opis zmian
Tylko przewidywanie zmian
Wyłącznie interwencja
Opis zmian, wyjaśnianie mechanizmów, przewidywanie, interwencja
Opis zmian, wyjaśnianie mechanizmów, przewidywanie, interwencja
Psychologia rozwoju różni się od psychologii wychowawczej tym, że:
Analizuje wyłącznie uczenie się w szkole
Bada tylko proces wychowania
Koncentruje się na zmianach w jednostce przez całe życie
Nie uwzględnia kontekstu społecznego
Koncentruje się na zmianach w jednostce przez całe życie
etapy rozwoju psychospołecznego Eriksona
Okres niemowlęcy (0–1 rok)
Wczesne dzieciństwo (1–3 lata)
Przedszkolne (3–6 lat)
Dzieciństwo (6–12 lat)
Młodzież (12–18 lat)
Wczesna dorosłość (18–40 lat)
Średnia dorosłość (40–65 lat)
Późna dorosłość (65+ lat)
Zaufanie vs. Nieufność
Autonomia vs. wstyd i zwątpienie
Inicjatywa vs. poczucie winy
Przemysłowość vs. poczucie niższości
Tożsamość vs. zamieszanie tożsamości
Intymność vs. Izolacja
Generatywność vs. Stagnacja
Integralność vs. Rozpacz
Okres niemowlęcy (0–1 rok)
Zaufanie vs. Nieufność
Wczesne dzieciństwo (1–3 lata)
Autonomia vs. wstyd i zwątpienie
Przedszkolne (3–6 lat)
Inicjatywa vs. poczucie winy
Dzieciństwo (6–12 lat)
Przemysłowość vs. poczucie niższości
Młodzież (12–18 lat)
Tożsamość vs. zamieszanie tożsamości
Wczesna dorosłość (18–40 lat)
Intymność vs. Izolacja
Średnia dorosłość (40–65 lat)
Generatywność vs. Stagnacja
Późna dorosłość (65+ lat)
Integralność vs. Rozpacz
Faza oralna w teorii Freuda dotyczy:
Pierwszych doświadczeń związanych z karmieniem i ustami
Rozwoju moralnego
Wczesnej dorosłości
Latencji
Pierwszych doświadczeń związanych z karmieniem i ustami
Kluczowy mechanizm w teorii Freuda to:
Rozwiązywanie problemów
Przetwarzanie informacji
Nieświadomość i konflikty id, ego i superego
Warunkowanie klasyczne
Nieświadomość i konflikty id, ego i superego
struktura osobowści Freuda
Id
Ego
Superego
od urodzenia, nieświadoma, kierująca się zasadą przyjemności
pod koniec 1 roku życia, część świadoma, pośredniczy między id, superego a rzeczywistością
koniec średniego dzieciństwa, wewnętrzny system norm, wartości, moralności
Id
od urodzenia, nieświadoma, kierująca się zasadą przyjemności
Ego
pod koniec 1 roku życia, część świadoma, pośredniczy między id, superego a rzeczywistością
Superego
koniec średniego dzieciństwa, wewnętrzny system norm, wartości, moralności
stadia rozwojowe Piageta
Stadium sensoryczno-motoryczne (0-2 lata)
Stadium przedoperacyjne (2-7 lat)
Stadium operacji konkretnych (7-11 lat)
Stadium operacji formalnych (11 lat i więcej)
dzieci uczą się o świecie głównie przez zmysły i ruchy.
dzieci rozwijają zdolności językowe i wyobrażeniowe, ale ich myślenie nadal jest egocentryczne
dzieci zaczynają wykazywać zdolność do myślenia bardziej logicznie i systematycznie w kontekście rzeczywistych obiektów i sytuacji.
młodzież rozwija zdolność do myślenia abstrakcyjnego, hipotetycznego i dedukcyjnego
Stadium sensoryczno-motoryczne (0-2 lata)
dzieci uczą się o świecie głównie przez zmysły i ruchy.
Stadium przedoperacyjne (2-7 lat)
dzieci rozwijają zdolności językowe i wyobrażeniowe, ale ich myślenie nadal jest egocentryczne
Stadium operacji konkretnych (7-11 lat)
dzieci zaczynają wykazywać zdolność do myślenia bardziej logicznie i systematycznie w kontekście rzeczywistych obiektów i sytuacji.
Stadium operacji formalnych (11 lat i więcej)
młodzież rozwija zdolność do myślenia abstrakcyjnego, hipotetycznego i dedukcyjnego
Kluczowa koncepcja Vygotsky’ego to:
Nieświadomość
Warunkowanie klasyczne
dziecko może nauczyć się więcej w interakcji z bardziej kompetentnym partnerem, niż samodzielnie.
Stadium latencji
dziecko może nauczyć się więcej w interakcji z bardziej kompetentnym partnerem, niż samodzielnie.
Teoria uczenia się Skinnera opiera się na:
Przetwarzaniu informacji
Warunkowaniu klasycznym
Egocentryzmie
Warunkowaniu operacyjnym
Warunkowaniu operacyjnym
warunkowanie Skinnera
Wzmocnienie pozytywne
Wzmocnienie negatywne
Kara pozytywna
Kara negatywna
Dodanie czegoś przyjemnego, co zwiększa prawdopodobieństwo powtórzenia zachowania.
Usunięcie czegoś nieprzyjemnego, co również zwiększa prawdopodobieństwo powtórzenia zachowania.
Dodanie nieprzyjemnego bodźca po niepożądanym zachowaniu, co zmniejsza prawdopodobieństwo powtórzenia zachowania.
Usunięcie przyjemnego bodźca po zachowaniu, co zmniejsza prawdopodobieństwo wystąpienia zachowania
Wzmocnienie pozytywne
Dodanie czegoś przyjemnego, co zwiększa prawdopodobieństwo powtórzenia zachowania.
Wzmocnienie negatywne
Usunięcie czegoś nieprzyjemnego, co również zwiększa prawdopodobieństwo powtórzenia zachowania.
Kara pozytywna
Dodanie nieprzyjemnego bodźca po niepożądanym zachowaniu, co zmniejsza prawdopodobieństwo powtórzenia zachowania.
Kara negatywna
Usunięcie przyjemnego bodźca po zachowaniu, co zmniejsza prawdopodobieństwo wystąpienia zachowania
Koncepcja przetwarzania informacji Sieglera zakłada:
Proces ciągły i strategie rozwiązywania problemów
Wyłącznie wpływ genetyki
Sztywne stadia rozwoju
Brak zmian rozwojowych
Proces ciągły i strategie rozwiązywania problemów
fazy rozwoju psychoseksualnego Freuda
Oralny (0–1 r.ż.)
Analny (1–3 r.ż.)
Falliczny (3–6 r.ż.)
Latencji (6–12 r.ż.)
Genitalny (od okresu dojrzewania)
źródło przyjemności: usta.
przyjemność z kontroli wydalania.
zainteresowanie narządami płciowymi (kompleks Edypa/Elektry).
rozwój intelektualny, społeczny i emocjonalny.
dojrzała seksualność.
Oralny (0–1 r.ż.)
źródło przyjemności: usta.
Analny (1–3 r.ż.)
przyjemność z kontroli wydalania.
Falliczny (3–6 r.ż.)
zainteresowanie narządami płciowymi (kompleks Edypa/Elektry).
Latencji (6–12 r.ż.)
rozwój intelektualny, społeczny i emocjonalny.
Genitalny (od okresu dojrzewania)
dojrzała seksualność.
Czym różni się podejście behawiorystyczne od poznawczego?
Behawioryzm skupia się na zachowaniu, poznawcze na procesach umysłowych
Behawioryzm bada procesy myślowe
Oba badają wyłącznie emocje
Oba ignorują środowisko
Behawioryzm skupia się na zachowaniu, poznawcze na procesach umysłowych
Jakie są cechy zmiany rozwojowej?
Sekwencyjność, wielowymiarowość, adaptacyjność
Stałość i brak zmian
Brak przewidywalności
Brak zmian
Sekwencyjność, wielowymiarowość, adaptacyjność
Rozwój jakościowy to:
Wzrost fizyczny
Nowe sposoby myślenia i zdolności
Brak zmian
Ilość informacji
Nowe sposoby myślenia i zdolności
Warunkowanie klasyczne Pawłowa polega na:
Strategiach rozwiązywania problemów
Nagrodach i karach
Kojarzeniu bodźców
Abstrakcyjnym myśleniu
Kojarzeniu bodźców
Podejście socjokulturowe podkreśla:
Brak wpływu kultury
Wpływ interakcji społecznej i kultury
Izolację jednostki
Wyłącznie genetykę
Wpływ interakcji społecznej i kultury
etapy rozwojowe Havighursta
Niemowlęctwo (0–1 rok)
Wczesne dzieciństwo (1–3 lata)
Wiek przedszkolny (3–6 lat)
Wiek szkolny (6–12 lat)
Adolescencja (12–18 lat)
Wczesna dorosłość (18–30 lat)
Dorosłość (30–65 lat)
Późna dorosłość (65+)
Nawiązanie więzi z opiekunami
Uczenie się samodzielności, kontrola nad funkcjami fizjologicznymi
Rozwijanie wyobraźni, uczenie się ról płciowych
Opanowanie podstawowych umiejętności szkolnych
Rozwijanie relacji z rówieśnikami, kształtowanie postawy wobec pracy
Nawiązywanie trwałych związków, wybór partnera, podjęcie pracy zawodowej
Wychowywanie dzieci, rozwijanie kariery zawodowej
Akceptacja własnego życia, pogodzenie się ze starością
Niemowlęctwo (0–1 rok)
Nawiązanie więzi z opiekunami
Wczesne dzieciństwo (1–3 lata)
Uczenie się samodzielności, kontrola nad funkcjami fizjologicznymi
Wiek przedszkolny (3–6 lat)
Rozwijanie wyobraźni, uczenie się ról płciowych
Wiek szkolny (6–12 lat)
Opanowanie podstawowych umiejętności szkolnych
Adolescencja (12–18 lat)
Rozwijanie relacji z rówieśnikami, kształtowanie postawy wobec pracy
Wczesna dorosłość (18–30 lat)
Nawiązywanie trwałych związków, wybór partnera, podjęcie pracy zawodowej
Dorosłość (30–65 lat)
Wychowywanie dzieci, rozwijanie kariery zawodowej
Późna dorosłość (65+)
Akceptacja własnego życia, pogodzenie się ze starością
Kultura postfiguracyjna to:
Chaos norm
Brak autorytetów
Dzieci uczą dorosłych
Autorytet dorosłych i przekaz tradycji
Autorytet dorosłych i przekaz tradycji

Powiązane tematy

Inne tryby