Nauka

rozwojówka

Wyświetlane są wszystkie pytania.
Przejdź na Memorizer+
W trybie nauki zyskasz:
Brak reklam
Quiz powtórkowy - pozwoli Ci opanować pytania, których nie umiesz
Więcej pytań na stronie testu
Wybór pytań do ponownego rozwiązania
Trzy razy bardziej pojemną historię aktywności
Wykup dostęp
Pytanie 1
Na czym polega współczesne ujęcie psychologii rozwoju człowieka?
Rozwój wyłącznie biologiczny
Wyłącznie wpływ środowiska
Brak zmian po okresie dojrzewania
Całożyciowy rozwój w wielu sferach pod wpływem czynników biologicznych, psychicznych i społecznych
Pytanie 2
Główne cele psychologii rozwojowej to:
Tylko opis zmian
Tylko przewidywanie zmian
Wyłącznie interwencja
Opis zmian, wyjaśnianie mechanizmów, przewidywanie, interwencja
Pytanie 3
Psychologia rozwoju różni się od psychologii wychowawczej tym, że:
Koncentruje się na zmianach w jednostce przez całe życie
Nie uwzględnia kontekstu społecznego
Bada tylko proces wychowania
Analizuje wyłącznie uczenie się w szkole
Pytanie 4
etapy rozwoju psychospołecznego Eriksona
Wczesne dzieciństwo (1–3 lata)
Autonomia vs. wstyd i zwątpienie
Późna dorosłość (65+ lat)
Integralność vs. Rozpacz
Młodzież (12–18 lat)
Tożsamość vs. zamieszanie tożsamości
Przedszkolne (3–6 lat)
Inicjatywa vs. poczucie winy
Okres niemowlęcy (0–1 rok)
Zaufanie vs. Nieufność
Dzieciństwo (6–12 lat)
Przemysłowość vs. poczucie niższości
Wczesna dorosłość (18–40 lat)
Intymność vs. Izolacja
Średnia dorosłość (40–65 lat)
Generatywność vs. Stagnacja
Pytanie 5
Faza oralna w teorii Freuda dotyczy:
Rozwoju moralnego
Wczesnej dorosłości
Pierwszych doświadczeń związanych z karmieniem i ustami
Latencji
Pytanie 6
Kluczowy mechanizm w teorii Freuda to:
Warunkowanie klasyczne
Rozwiązywanie problemów
Przetwarzanie informacji
Nieświadomość i konflikty id, ego i superego
Pytanie 7
struktura osobowści Freuda
Superego
koniec średniego dzieciństwa, wewnętrzny system norm, wartości, moralności
Id
od urodzenia, nieświadoma, kierująca się zasadą przyjemności
Ego
pod koniec 1 roku życia, część świadoma, pośredniczy między id, superego a rzeczywistością
Pytanie 8
stadia rozwojowe Piageta
Stadium operacji konkretnych (7-11 lat)
dzieci zaczynają wykazywać zdolność do myślenia bardziej logicznie i systematycznie w kontekście rzeczywistych obiektów i sytuacji.
Stadium sensoryczno-motoryczne (0-2 lata)
dzieci uczą się o świecie głównie przez zmysły i ruchy.
Stadium operacji formalnych (11 lat i więcej)
młodzież rozwija zdolność do myślenia abstrakcyjnego, hipotetycznego i dedukcyjnego
Stadium przedoperacyjne (2-7 lat)
dzieci rozwijają zdolności językowe i wyobrażeniowe, ale ich myślenie nadal jest egocentryczne