Strona 1

rozwojówka

Pytanie 1
Na czym polega współczesne ujęcie psychologii rozwoju człowieka?
Rozwój wyłącznie biologiczny
Wyłącznie wpływ środowiska
Całożyciowy rozwój w wielu sferach pod wpływem czynników biologicznych, psychicznych i społecznych
Brak zmian po okresie dojrzewania
Pytanie 2
Główne cele psychologii rozwojowej to:
Tylko przewidywanie zmian
Wyłącznie interwencja
Tylko opis zmian
Opis zmian, wyjaśnianie mechanizmów, przewidywanie, interwencja
Pytanie 3
Psychologia rozwoju różni się od psychologii wychowawczej tym, że:
Koncentruje się na zmianach w jednostce przez całe życie
Analizuje wyłącznie uczenie się w szkole
Nie uwzględnia kontekstu społecznego
Bada tylko proces wychowania
Pytanie 4
etapy rozwoju psychospołecznego Eriksona
Młodzież (12–18 lat)
Tożsamość vs. zamieszanie tożsamości
Późna dorosłość (65+ lat)
Integralność vs. Rozpacz
Okres niemowlęcy (0–1 rok)
Zaufanie vs. Nieufność
Dzieciństwo (6–12 lat)
Przemysłowość vs. poczucie niższości
Wczesne dzieciństwo (1–3 lata)
Autonomia vs. wstyd i zwątpienie
Przedszkolne (3–6 lat)
Inicjatywa vs. poczucie winy
Średnia dorosłość (40–65 lat)
Generatywność vs. Stagnacja
Wczesna dorosłość (18–40 lat)
Intymność vs. Izolacja
Pytanie 5
Faza oralna w teorii Freuda dotyczy:
Latencji
Pierwszych doświadczeń związanych z karmieniem i ustami
Rozwoju moralnego
Wczesnej dorosłości
Pytanie 6
Kluczowy mechanizm w teorii Freuda to:
Nieświadomość i konflikty id, ego i superego
Przetwarzanie informacji
Rozwiązywanie problemów
Warunkowanie klasyczne
Pytanie 7
struktura osobowści Freuda
Ego
pod koniec 1 roku życia, część świadoma, pośredniczy między id, superego a rzeczywistością
Superego
koniec średniego dzieciństwa, wewnętrzny system norm, wartości, moralności
Id
od urodzenia, nieświadoma, kierująca się zasadą przyjemności
Pytanie 8
stadia rozwojowe Piageta
Stadium operacji konkretnych (7-11 lat)
dzieci zaczynają wykazywać zdolność do myślenia bardziej logicznie i systematycznie w kontekście rzeczywistych obiektów i sytuacji.
Stadium sensoryczno-motoryczne (0-2 lata)
dzieci uczą się o świecie głównie przez zmysły i ruchy.
Stadium przedoperacyjne (2-7 lat)
dzieci rozwijają zdolności językowe i wyobrażeniowe, ale ich myślenie nadal jest egocentryczne
Stadium operacji formalnych (11 lat i więcej)
młodzież rozwija zdolność do myślenia abstrakcyjnego, hipotetycznego i dedukcyjnego
Przejdź na Memorizer+
W trybie testu zyskasz:
Brak reklam
Quiz powtórkowy - pozwoli Ci opanować pytania, których nie umiesz
Więcej pytań na stronie testu
Wybór pytań do ponownego rozwiązania
Trzy razy bardziej pojemną historię aktywności
Wykup dostęp