Twoja przeglądarka nie obsługuje JavaScript!
Ucz się szybciej
Testy
Fiszki
Notatki
Zaloguj
Fiszki
rozwojówka
Test w formie fiszek
Ilość pytań:
58
Rozwiązywany:
420 razy
Co oznacza internalizacja w ujęciu Vygotsky’ego?
Wyłączne uczenie się języka
Przekształcanie działań zewnętrznych w procesy psychiczne jednostki
Mechaniczne powtarzanie czynności
Usunięcie wpływu środowiska
Przekształcanie działań zewnętrznych w procesy psychiczne jednostki
kultury Margaret Mead
Postfiguratywna
Kofiguratywna
Prefiguratywna
dzieci uczą się od dorosłych;
dzieci i dorośli uczą się od siebie;
dorośli uczą się od dzieci.
Postfiguratywna
dzieci uczą się od dorosłych;
Kofiguratywna
dzieci i dorośli uczą się od siebie;
Prefiguratywna
dorośli uczą się od dzieci.
Teoria przywiązania Bowlby’ego zakłada:
Wyłącznie wpływ biologii na więzi
Brak znaczenia relacji wczesnodziecięcych
Przywiązanie jako wynik kar i nagród
Wrodzoną potrzebę tworzenia trwałej więzi z opiekunem jako podstawę bezpieczeństwa
Wrodzoną potrzebę tworzenia trwałej więzi z opiekunem jako podstawę bezpieczeństwa
style przywiązania Mary Ainsworth
Bezpieczny (secure):
Lękowo-unikający (avoidant):
Lękowo-ambiwalentny (ambivalent/resistant):
Zdezorganizowany (disorganized):
dziecko ufa opiekunowi, aktywnie eksploruje otoczenie, a w sytuacji stresu szuka wsparcia u opiekuna.
dziecko unika kontaktu z opiekunem, nie szuka wsparcia w stresie – może wynikać z chłodnej i niedostępnej postawy dorosłego.
dziecko przejawia niepewność, silne reakcje emocjonalne, trudność z uspokojeniem – wynika z niekonsekwentnej opieki.
styl ten charakteryzuje sprzeczne zachowania, może być efektem traumy, zaniedbania, przemocy
Bezpieczny (secure):
dziecko ufa opiekunowi, aktywnie eksploruje otoczenie, a w sytuacji stresu szuka wsparcia u opiekuna.
Lękowo-unikający (avoidant):
dziecko unika kontaktu z opiekunem, nie szuka wsparcia w stresie – może wynikać z chłodnej i niedostępnej postawy dorosłego.
Lękowo-ambiwalentny (ambivalent/resistant):
dziecko przejawia niepewność, silne reakcje emocjonalne, trudność z uspokojeniem – wynika z niekonsekwentnej opieki.
Zdezorganizowany (disorganized):
styl ten charakteryzuje sprzeczne zachowania, może być efektem traumy, zaniedbania, przemocy
style wychowawcze
Styl autorytatywny (demokratyczny)
Styl autorytarny (rygorystyczny)
Styl liberalny (permisywny)
Styl zaniedbujący (zdezorganizowany, obojętny)
Rodzice wyznaczają jasne granice, ale są otwarci na dialog.
Duży nacisk na posłuszeństwo, dyscyplina bez tłumaczenia.
Rodzice są ciepli, ale unikają kontroli i granic.
Brak zaangażowania emocjonalnego i kontroli.
Styl autorytatywny (demokratyczny)
Rodzice wyznaczają jasne granice, ale są otwarci na dialog.
Styl autorytarny (rygorystyczny)
Duży nacisk na posłuszeństwo, dyscyplina bez tłumaczenia.
Styl liberalny (permisywny)
Rodzice są ciepli, ale unikają kontroli i granic.
Styl zaniedbujący (zdezorganizowany, obojętny)
Brak zaangażowania emocjonalnego i kontroli.
Według Bowlby’ego przywiązanie pełni funkcję:
Wyłącznie biologiczną bez znaczenia dla emocji
Ignorowania potrzeb dziecka
Regulacji systemu opieki i bezpieczeństwa emocjonalnego dziecka
Kary za złe zachowanie
Regulacji systemu opieki i bezpieczeństwa emocjonalnego dziecka
Czym są zaburzenia rozwoju o podłożu organicznym?
Zaburzenia emocjonalne wyłącznie środowiskowe
Wyłącznie deficyt motywacji
Zaburzenia spowodowane uszkodzeniem OUN (ośrodkowego układu nerwowego) lub struktur mózgowych
Zaburzenia wynikające z czynników psychodynamicznych
Zaburzenia spowodowane uszkodzeniem OUN (ośrodkowego układu nerwowego) lub struktur mózgowych
Przykładem zaburzenia rozwoju o podłożu organicznym jest:
Zespół Downa
Depresja
Nerwica
Fobia społeczna
Zespół Downa
FAS (Fetal Alcohol Syndrome) to:
Zaburzenie związane z traumą separacyjną
Wynik braku stymulacji poznawczej
Skutek wychowania permisywnego
Zespół związany z prenatalnym wpływem alkoholu
Zespół związany z prenatalnym wpływem alkoholu
MPD (mózgowe porażenie dziecięce) to zaburzenie:
Brak umiejętności społecznych
Wyłącznie emocjonalne
Wynik uszkodzenia mózgu w okresie rozwoju płodowego lub okołoporodowego
Wywołane wyłącznie wychowaniem
Wynik uszkodzenia mózgu w okresie rozwoju płodowego lub okołoporodowego
Wspieranie rozwoju dziecka z zaburzeniem organicznym obejmuje:
Wyłącznie pracę z rodzicami
Stosowanie kar cielesnych
Dostosowanie wymagań i terapię indywidualną
Ograniczanie kontaktów społecznych
Dostosowanie wymagań i terapię indywidualną
poczucie ja
Poczucie emergentnego JA (0–2 miesiące):
Poczucie JA rdzennego (core self) (2–6 miesięcy):
Poczucie JA subiektywnego (7–15 miesięcy):
Poczucie JA narracyjnego (od 2 r.ż.):
zmysłowe doświadczanie siebie.
powstaje poprzez przewidywalne interakcje.
pojawienie się intencji, rozumienie emocji drugiego.
dziecko tworzy spójną historię o sobie.
Poczucie emergentnego JA (0–2 miesiące):
zmysłowe doświadczanie siebie.
Poczucie JA rdzennego (core self) (2–6 miesięcy):
powstaje poprzez przewidywalne interakcje.
Poczucie JA subiektywnego (7–15 miesięcy):
pojawienie się intencji, rozumienie emocji drugiego.
Poczucie JA narracyjnego (od 2 r.ż.):
dziecko tworzy spójną historię o sobie.
tożsamość Marcia
Tożsamość osiągnięta
Moratorium
Tożsamość przejęta (foreclosure)
Rozproszenie tożsamości (diffusion)
Wysoka eksploracja + wysokie zaangażowanie
Wysoka eksploracja + niskie zaangażowanie
Niska eksploracja + wysokie zaangażowanie
Brak eksploracji i zaangażowania
Tożsamość osiągnięta
Wysoka eksploracja + wysokie zaangażowanie
Moratorium
Wysoka eksploracja + niskie zaangażowanie
Tożsamość przejęta (foreclosure)
Niska eksploracja + wysokie zaangażowanie
Rozproszenie tożsamości (diffusion)
Brak eksploracji i zaangażowania
Który z poniższych czynników jest biologicznym źródłem różnic indywidualnych?
Temperament
Styl wychowania
Wpływ edukacji
Trauma
Temperament
Deci i Ryan – teoria autodeterminacji.
Autonomia –
Kompetencja –
Relacja (związki) –
poczucie sprawczości i wolności wyboru.
przekonanie o własnej skuteczności.
poczucie przynależności i więzi z innymi.
Autonomia –
poczucie sprawczości i wolności wyboru.
Kompetencja –
przekonanie o własnej skuteczności.
Relacja (związki) –
poczucie przynależności i więzi z innymi.
Jakie zmiany zachodzą w przetwarzaniu informacji sensorycznych w ontogenezie?
Nie ma czegoś takiego jak “ontogeneza”
Dzieci lepiej skupiają uwagę
Dziecko stopniowo uczy się rozpoznawać i interpretować bodźce
Dzieci wykorzystują strategie pamięciowe
Dziecko stopniowo uczy się rozpoznawać i interpretować bodźce
Co to jest dziecięca teoria umysłu?
zdolność dziecka do rozumienia, że inni mają własne myśli, uczucia i wiedzę
zdolność dziecka do formułowania zdań wielokrotnie złożonych
zdolność dziecka do myślenia w sposób logiczny, planowanie i analizowanie
zdolność dziecka do myślenia abstrakcyjnego, hipotetycznego i dedukcyjnego
zdolność dziecka do rozumienia, że inni mają własne myśli, uczucia i wiedzę
Etapy rozwoju moralnego według Piageta
Heteronomia (realizm moralny) –
Autonomia (relatywizm moralny) –
zasady są absolutne, niezmienne i narzucone przez autorytety, narzucone z zewnątrz
zasady mogą być negocjowane, zmieniane i dostosowywane do kontekstu
Heteronomia (realizm moralny) –
zasady są absolutne, niezmienne i narzucone przez autorytety, narzucone z zewnątrz
Autonomia (relatywizm moralny) –
zasady mogą być negocjowane, zmieniane i dostosowywane do kontekstu
Początek
Pokaż poprzednie pytania
Powiązane tematy
Inne tryby
Nauka
Test
Powtórzenie