Fiszki

Systemy zintegrowane

Test w formie fiszek
Ilość pytań: 124 Rozwiązywany: 4137 razy
Model sukcesu DeLone’a i McLean’a:
zawiera 3 wzajemnie powiązane wymiary sukcesu
zawiera jedynie pojęcia związane z jakością informacji
zawiera wzór na wyliczenie sukcesu wdrożenia SZ
stanowi syntezę poprzednich badań dotyczących pojęcia sukcesu
stanowi syntezę poprzednich badań dotyczących pojęcia sukcesu
Cykl życia systemu wg Markus i Tanis:
obejmuje sześć faz całego cyklu życia systemu
obejmuje cztery fazy całego cyklu życia systemu
skupia się szczególnie na fazach powdrożeniowych
obejmuje trzy fazy przedwdrożeniowe
obejmuje cztery fazy całego cyklu życia systemu
(Interesariusze): Sukces wdrożenia systemu zintegrowanego w dużej mierze zależy od:
determinacji
wielkości firmy
ilości osób
poświęcenia
determinacji
poświęcenia
(Poziom rozwoju): Jakie motywacje w wyborze systemu wskazują przedsiębiorstwa polskie i z krajów wysokorozwiniętych?
redukcja kosztów
wady poprzednich systemów
reorganizacja firmy
lepsze oddziaływanie na klientów
redukcja kosztów
wady poprzednich systemów
lepsze oddziaływanie na klientów
(Fazy): Rozpatrując model cyklu życia Initiation – Infusion, w której fazie szkolenia są krytycznym czynnikiem dla wdrożenia systemu:
Adaptation
Routinization
Adoption
Acceptance
Adaptation
Badając cykl życia SZ możemy stwierdzić, że wdrożenia w przedsiębiorstwach polskich, w porównaniu z przedsiębiorstwami brytyjskimi, cechuje:
zakończenie projektu po fazie Infusion
traktowanie analizy przedwdrożeniowej jako osobnego projektu
zakończenie projektu po fazie Routinization lub Decline
szybciej zmieniające się wymagania w stosunku do systemu
traktowanie analizy przedwdrożeniowej jako osobnego projektu
zakończenie projektu po fazie Routinization lub Decline
szybciej zmieniające się wymagania w stosunku do systemu
Wg. Badań przeprowadzonych wśród wdrożeń w polskich przedsiębiorstwach dotyczących determinant, system:
jest postrzegany jako determinanta przede wszystkim przez użytkowników
występuje przede wszystkim jako czynnik sukcesu
jest postrzegany jako determinanta przede wszystkim przez kierowników projektów
jest postrzegany przede wszystkim jako bariera
jest postrzegany jako determinanta przede wszystkim przez użytkowników
jest postrzegany przede wszystkim jako bariera
Procedura MRP:
rozpoczyna się od wykorzystania GHP dla znalezienia potrzeb brutto pozycji z poziomu 0
używa czasu realizacji zamówienia i innych istotnych informacji, aby znaleźć czas zamówienia
korzysta jedynie ze struktury produktu i wielkości zapasu
wykorzystuje zestawienie materiałów (strukturę produktu), aby przekształcić potrzeby netto poziomu ostatniego na potrzeby brutto poziomu następnego.
rozpoczyna się od wykorzystania GHP dla znalezienia potrzeb brutto pozycji z poziomu 0
używa czasu realizacji zamówienia i innych istotnych informacji, aby znaleźć czas zamówienia
(Poziom rozwoju): Czy wg prog. Przemysława Lecha wybór kryteriów systemu zintegrowanego w polskich przedsiębiorstwach różni się od tych w krajach wysokorozwiniętych:
w znacznym stopniu
głównie w branży informatycznej
nie różni się
w nieznacznym stopniu
nie różni się
(Zakres): Większy zakres wdrożenia jest związany z:
Większym poziomem skomplikowania projektu
Potencjalnie większymi korzyściami integracyjnymi
Większym wyzwaniem organizacyjnym
Zwykle krótszym czasem trwania projektu
Większym poziomem skomplikowania projektu
Potencjalnie większymi korzyściami integracyjnymi
Większym wyzwaniem organizacyjnym
Na podstawie analizowanego przypadku wdrożenia systemu Digitland w firmie dystrybucyjnej, możemy sformułować następujące zalecenia dla projektów wdrożeniowych:
dobrze jest przeprowadzić analizę przedwdrożeniową przed rozpoczęciem właściwego wdrożenia
należy zatrudnić kierownika projektu z firmy zewnętrznej
należy maksymalnie wydłużyć fazę równoległej pracy w starym oraz nowym systemie
należy ograniczyć do minimum kontakty z dostawcą systemu
dobrze jest przeprowadzić analizę przedwdrożeniową przed rozpoczęciem właściwego wdrożenia
Determinanty wdrażania SZ mające większe znaczenie w Polsce niż wśród krajów wysokorozwiniętych obejmują następujące zagadnienia:
infrastruktura
cechy systemu (system characteristics)
postawy ludzi ( ppl's attitudes)
zmiana procesów biznesowych (BPR)
infrastruktura
postawy ludzi ( ppl's attitudes)
(Wielkość): Najistotniejszymi barierami, na które napotykają MŚP podczas wdrażania SZ są: (do sprawdzenia)
Dopasowanie SZ
Koszt SZ
Przyzwyczajenie do obecnego systemu
Opór pracowników
Opór pracowników
(Zakres): Większy zakres wdrożenia jest związany z:
Zwykle zaawansowanym zapleczem technicznym
Wymaganą większą współpracą działów
Większym poziomem oporu pracowników
Brakiem integracji przedsiębiorstwa w efekcie wdrożenia
Wymaganą większą współpracą działów
(Wielkość): Wspólnymi powodami biznesowymi, dla których zarówno MŚP jak i duże przedsiębiorstwa decydują się na wdrożenie SZ są:
Dostosowanie do wzrostu firmy
Standaryzacja procedur w różnych oddziałach
Ulepszenie nieefektywnych procesów biznesowych
Usprawnienie konsolidacji finansowych
Dostosowanie do wzrostu firmy
Ulepszenie nieefektywnych procesów biznesowych
W algorytmie MRP zapotrzebowanie netto:
jest niezależne od planowanych przyjęć
przedstawia się wzorem: potrzeby netto = potrzeby brutto – aktualny zapas – zapas już zamówiony
jest obliczane kolejno dla każdego poziomu począwszy od poziomu 0
jest niezależne od poziomu aktualnego zapasu
przedstawia się wzorem: potrzeby netto = potrzeby brutto – aktualny zapas – zapas już zamówiony
jest obliczane kolejno dla każdego poziomu począwszy od poziomu 0
Plan projektu wdrożeniowego jest postrzegany jako bardzo ważna determinanta wśród wdrożeń w polskich przedsiębiorstwach przede wszystkim przez:
kierownika projektu
użytkowników systemu
osoby nadzorujące projekt
przedstawicieli dostawcy systemu
przedstawicieli dostawcy systemu
Wybór systemu przez MŚP w porównaniu do firm dużych cechuje się:
większym znaczeniem kosztów systemu i wdrożenia
dłuższym trwaniem procesu wyboru
podejściem mniej skomplikowanym i angażującym mniej zasobów firmy
większym kosztem procesu wyrobu / nie ma istotnej różnicy także raczej nie
większym znaczeniem kosztów systemu i wdrożenia
podejściem mniej skomplikowanym i angażującym mniej zasobów firmy
Wybór systemu zintegrowanego w praktyce:
cechuje się brakiem uporządkowanego procesu
ogranicza się zwykle do prezentacji handlowców
zawsze angażuje użytkowników końcowych
w każdej firmie wygląda mniej więcej podobnie
zawsze angażuje użytkowników końcowych
w każdej firmie wygląda mniej więcej podobnie
(Interesariusze): Najczęstsze błędy interesariuszy:
postrzeganie ES jako skomplikowanego projektu
pominięcie czynnika ludzkiego poprzez zaniedbanie szkoleń pracowników/
przecenienie możliwości organizacji do zaabsorbowania nowych zmian
nie docenianie na jaką skalę zajdą zmiany podczas wdrożenia
pominięcie czynnika ludzkiego poprzez zaniedbanie szkoleń pracowników/

Powiązane tematy

#informatyka #uek #sz

Inne tryby