Fiszki

rozwojówka

Test w formie fiszek
Ilość pytań: 58 Rozwiązywany: 415 razy
Na czym polega współczesne ujęcie psychologii rozwoju człowieka?
Rozwój wyłącznie biologiczny
Całożyciowy rozwój w wielu sferach pod wpływem czynników biologicznych, psychicznych i społecznych
Brak zmian po okresie dojrzewania
Wyłącznie wpływ środowiska
Całożyciowy rozwój w wielu sferach pod wpływem czynników biologicznych, psychicznych i społecznych
Główne cele psychologii rozwojowej to:
Wyłącznie interwencja
Opis zmian, wyjaśnianie mechanizmów, przewidywanie, interwencja
Tylko opis zmian
Tylko przewidywanie zmian
Opis zmian, wyjaśnianie mechanizmów, przewidywanie, interwencja
Psychologia rozwoju różni się od psychologii wychowawczej tym, że:
Nie uwzględnia kontekstu społecznego
Analizuje wyłącznie uczenie się w szkole
Koncentruje się na zmianach w jednostce przez całe życie
Bada tylko proces wychowania
Koncentruje się na zmianach w jednostce przez całe życie
etapy rozwoju psychospołecznego Eriksona
Okres niemowlęcy (0–1 rok)
Wczesne dzieciństwo (1–3 lata)
Przedszkolne (3–6 lat)
Dzieciństwo (6–12 lat)
Młodzież (12–18 lat)
Wczesna dorosłość (18–40 lat)
Średnia dorosłość (40–65 lat)
Późna dorosłość (65+ lat)
Zaufanie vs. Nieufność
Autonomia vs. wstyd i zwątpienie
Inicjatywa vs. poczucie winy
Przemysłowość vs. poczucie niższości
Tożsamość vs. zamieszanie tożsamości
Intymność vs. Izolacja
Generatywność vs. Stagnacja
Integralność vs. Rozpacz
Okres niemowlęcy (0–1 rok)
Zaufanie vs. Nieufność
Wczesne dzieciństwo (1–3 lata)
Autonomia vs. wstyd i zwątpienie
Przedszkolne (3–6 lat)
Inicjatywa vs. poczucie winy
Dzieciństwo (6–12 lat)
Przemysłowość vs. poczucie niższości
Młodzież (12–18 lat)
Tożsamość vs. zamieszanie tożsamości
Wczesna dorosłość (18–40 lat)
Intymność vs. Izolacja
Średnia dorosłość (40–65 lat)
Generatywność vs. Stagnacja
Późna dorosłość (65+ lat)
Integralność vs. Rozpacz
Faza oralna w teorii Freuda dotyczy:
Latencji
Wczesnej dorosłości
Rozwoju moralnego
Pierwszych doświadczeń związanych z karmieniem i ustami
Pierwszych doświadczeń związanych z karmieniem i ustami
Kluczowy mechanizm w teorii Freuda to:
Rozwiązywanie problemów
Warunkowanie klasyczne
Nieświadomość i konflikty id, ego i superego
Przetwarzanie informacji
Nieświadomość i konflikty id, ego i superego
struktura osobowści Freuda
Id
Ego
Superego
od urodzenia, nieświadoma, kierująca się zasadą przyjemności
pod koniec 1 roku życia, część świadoma, pośredniczy między id, superego a rzeczywistością
koniec średniego dzieciństwa, wewnętrzny system norm, wartości, moralności
Id
od urodzenia, nieświadoma, kierująca się zasadą przyjemności
Ego
pod koniec 1 roku życia, część świadoma, pośredniczy między id, superego a rzeczywistością
Superego
koniec średniego dzieciństwa, wewnętrzny system norm, wartości, moralności
stadia rozwojowe Piageta
Stadium sensoryczno-motoryczne (0-2 lata)
Stadium przedoperacyjne (2-7 lat)
Stadium operacji konkretnych (7-11 lat)
Stadium operacji formalnych (11 lat i więcej)
dzieci uczą się o świecie głównie przez zmysły i ruchy.
dzieci rozwijają zdolności językowe i wyobrażeniowe, ale ich myślenie nadal jest egocentryczne
dzieci zaczynają wykazywać zdolność do myślenia bardziej logicznie i systematycznie w kontekście rzeczywistych obiektów i sytuacji.
młodzież rozwija zdolność do myślenia abstrakcyjnego, hipotetycznego i dedukcyjnego
Stadium sensoryczno-motoryczne (0-2 lata)
dzieci uczą się o świecie głównie przez zmysły i ruchy.
Stadium przedoperacyjne (2-7 lat)
dzieci rozwijają zdolności językowe i wyobrażeniowe, ale ich myślenie nadal jest egocentryczne
Stadium operacji konkretnych (7-11 lat)
dzieci zaczynają wykazywać zdolność do myślenia bardziej logicznie i systematycznie w kontekście rzeczywistych obiektów i sytuacji.
Stadium operacji formalnych (11 lat i więcej)
młodzież rozwija zdolność do myślenia abstrakcyjnego, hipotetycznego i dedukcyjnego
Kluczowa koncepcja Vygotsky’ego to:
Stadium latencji
Warunkowanie klasyczne
Nieświadomość
dziecko może nauczyć się więcej w interakcji z bardziej kompetentnym partnerem, niż samodzielnie.
dziecko może nauczyć się więcej w interakcji z bardziej kompetentnym partnerem, niż samodzielnie.
Teoria uczenia się Skinnera opiera się na:
Warunkowaniu klasycznym
Warunkowaniu operacyjnym
Egocentryzmie
Przetwarzaniu informacji
Warunkowaniu operacyjnym
warunkowanie Skinnera
Wzmocnienie pozytywne
Wzmocnienie negatywne
Kara pozytywna
Kara negatywna
Dodanie czegoś przyjemnego, co zwiększa prawdopodobieństwo powtórzenia zachowania.
Usunięcie czegoś nieprzyjemnego, co również zwiększa prawdopodobieństwo powtórzenia zachowania.
Dodanie nieprzyjemnego bodźca po niepożądanym zachowaniu, co zmniejsza prawdopodobieństwo powtórzenia zachowania.
Usunięcie przyjemnego bodźca po zachowaniu, co zmniejsza prawdopodobieństwo wystąpienia zachowania
Wzmocnienie pozytywne
Dodanie czegoś przyjemnego, co zwiększa prawdopodobieństwo powtórzenia zachowania.
Wzmocnienie negatywne
Usunięcie czegoś nieprzyjemnego, co również zwiększa prawdopodobieństwo powtórzenia zachowania.
Kara pozytywna
Dodanie nieprzyjemnego bodźca po niepożądanym zachowaniu, co zmniejsza prawdopodobieństwo powtórzenia zachowania.
Kara negatywna
Usunięcie przyjemnego bodźca po zachowaniu, co zmniejsza prawdopodobieństwo wystąpienia zachowania
Koncepcja przetwarzania informacji Sieglera zakłada:
Sztywne stadia rozwoju
Brak zmian rozwojowych
Proces ciągły i strategie rozwiązywania problemów
Wyłącznie wpływ genetyki
Proces ciągły i strategie rozwiązywania problemów
fazy rozwoju psychoseksualnego Freuda
Oralny (0–1 r.ż.)
Analny (1–3 r.ż.)
Falliczny (3–6 r.ż.)
Latencji (6–12 r.ż.)
Genitalny (od okresu dojrzewania)
źródło przyjemności: usta.
przyjemność z kontroli wydalania.
zainteresowanie narządami płciowymi (kompleks Edypa/Elektry).
rozwój intelektualny, społeczny i emocjonalny.
dojrzała seksualność.
Oralny (0–1 r.ż.)
źródło przyjemności: usta.
Analny (1–3 r.ż.)
przyjemność z kontroli wydalania.
Falliczny (3–6 r.ż.)
zainteresowanie narządami płciowymi (kompleks Edypa/Elektry).
Latencji (6–12 r.ż.)
rozwój intelektualny, społeczny i emocjonalny.
Genitalny (od okresu dojrzewania)
dojrzała seksualność.
Czym różni się podejście behawiorystyczne od poznawczego?
Oba ignorują środowisko
Oba badają wyłącznie emocje
Behawioryzm bada procesy myślowe
Behawioryzm skupia się na zachowaniu, poznawcze na procesach umysłowych
Behawioryzm skupia się na zachowaniu, poznawcze na procesach umysłowych
Jakie są cechy zmiany rozwojowej?
Brak zmian
Brak przewidywalności
Stałość i brak zmian
Sekwencyjność, wielowymiarowość, adaptacyjność
Sekwencyjność, wielowymiarowość, adaptacyjność
Rozwój jakościowy to:
Brak zmian
Ilość informacji
Wzrost fizyczny
Nowe sposoby myślenia i zdolności
Nowe sposoby myślenia i zdolności
Warunkowanie klasyczne Pawłowa polega na:
Nagrodach i karach
Kojarzeniu bodźców
Strategiach rozwiązywania problemów
Abstrakcyjnym myśleniu
Kojarzeniu bodźców
Podejście socjokulturowe podkreśla:
Izolację jednostki
Wpływ interakcji społecznej i kultury
Wyłącznie genetykę
Brak wpływu kultury
Wpływ interakcji społecznej i kultury
etapy rozwojowe Havighursta
Niemowlęctwo (0–1 rok)
Wczesne dzieciństwo (1–3 lata)
Wiek przedszkolny (3–6 lat)
Wiek szkolny (6–12 lat)
Adolescencja (12–18 lat)
Wczesna dorosłość (18–30 lat)
Dorosłość (30–65 lat)
Późna dorosłość (65+)
Nawiązanie więzi z opiekunami
Uczenie się samodzielności, kontrola nad funkcjami fizjologicznymi
Rozwijanie wyobraźni, uczenie się ról płciowych
Opanowanie podstawowych umiejętności szkolnych
Rozwijanie relacji z rówieśnikami, kształtowanie postawy wobec pracy
Nawiązywanie trwałych związków, wybór partnera, podjęcie pracy zawodowej
Wychowywanie dzieci, rozwijanie kariery zawodowej
Akceptacja własnego życia, pogodzenie się ze starością
Niemowlęctwo (0–1 rok)
Nawiązanie więzi z opiekunami
Wczesne dzieciństwo (1–3 lata)
Uczenie się samodzielności, kontrola nad funkcjami fizjologicznymi
Wiek przedszkolny (3–6 lat)
Rozwijanie wyobraźni, uczenie się ról płciowych
Wiek szkolny (6–12 lat)
Opanowanie podstawowych umiejętności szkolnych
Adolescencja (12–18 lat)
Rozwijanie relacji z rówieśnikami, kształtowanie postawy wobec pracy
Wczesna dorosłość (18–30 lat)
Nawiązywanie trwałych związków, wybór partnera, podjęcie pracy zawodowej
Dorosłość (30–65 lat)
Wychowywanie dzieci, rozwijanie kariery zawodowej
Późna dorosłość (65+)
Akceptacja własnego życia, pogodzenie się ze starością
Kultura postfiguracyjna to:
Autorytet dorosłych i przekaz tradycji
Dzieci uczą dorosłych
Chaos norm
Brak autorytetów
Autorytet dorosłych i przekaz tradycji

Powiązane tematy

Inne tryby