Fiszki

Olimpiada znajomości Afryki

Test w formie fiszek Pytania z XX edycji
Ilość pytań: 140 Rozwiązywany: 4856 razy
Według Johna Mbitiego Afrykanie na ogół uważają, że bóstwa zostały
są one wyraźnie uzurpatorami części władzy Istoty Najwyższej;
stworzone przez Boga w ontologicznej kategorii duchów;
są przejawem dominującego w tradycyjnych religiach afrykańskich politeizmu.
stworzone przez Boga w ontologicznej kategorii duchów;
Najliczniejszy panteon bóstw, czczonych przez jeden lud afrykański, mają Jorubowie z Nigerii. Jest ich – według niektórych badaczy:
5000
3200
1700
1700
Na czele panteonu Jorubów stoi
Obatala
Olorun (Olodumare);
Orunmila.
Olorun (Olodumare);
. Bóstwo Oduduwa z panteonu Jorubów, uważane niekiedy za żonę Obatala, jest boginią:
urodzaju, płodności i miłości.
zbiorników wodnych
lasów i sawanny krzewiastej
urodzaju, płodności i miłości.
Szango z panteonu Jorubów – potomek Jemandży – jest bogiem
wegetacji i dobrych zbiorów
myśliwych.
piorunów i błyskawic;
piorunów i błyskawic;
Ogun z panteonu Jorubów jest dzisiaj bogiem
dziewcząt wychodzących za mąż.
kierowców ciężarówek i cyklistów
urodzajów;
kierowców ciężarówek i cyklistów
Olokun z panteonu Jorubów jest czczony głównie przez:
myśliwych;
rolników;
rybaków
rybaków
Eszu (Elegba, Elegbar) z panteonu Jorubów jest:
pośrednikiem między ludźmi a Bogiem i innymi bóstwami
panującym nad światem sawanny.
bogiem pojednania i pokoju
pośrednikiem między ludźmi a Bogiem i innymi bóstwami
Osobliwym bóstwem Jorubów jest Ibedżi, patron:
poszukujących szczęścia.
podróżnych
bliźniaków
bliźniaków
Podobny do Jorubów panteon bóstw mają:
Fonowie z królestwa Dahomeju (obecnie Benin i Togo)
Ibo z Nigerii
Bornu znad jeziora Czad.
Fonowie z królestwa Dahomeju (obecnie Benin i Togo)
Bóstwa wodun (wodzu, wodu) Fonów z Togo i Beninu:
rozpowszechniły się na terenie południowego Mali;
dały początek kultom Macumba i Candomble w Nowym Świecie;
są dzisiaj uważane za ostoję narodową przez prezydentów Togo i Beninu.
dały początek kultom Macumba i Candomble w Nowym Świecie;
U ludu Dinka z Sudanu występuje bóstwo Abuk jest ono odpowiedzialne za:
zajęcia kobiece
dobrobyt stad bydła;
inicjację chłopców
zajęcia kobiece
Bliscy krewni Dinka, lecz zarazem też ich odwieczni wrogowie, Nuerowie, sami siebie nazywają
Nath
„dziećmi Słońca”
Kadok.
Nath
Pierwszymi misjonarzami – od XVII w. – na ziemiach ludności Khokhoi (Hotentotów) byli:
portugalscy dominikanie
protestanci.
francuscy duchacze
protestanci.
. Kimpa Vita pochodząca z arytokracji ludu Bakongo, żyjąca na przełomie XVII/XVIII w.:
występowała, jako ucieleśnienie św. Antoniego;
stworzyła alfabet dla języka ki-kongo
była pierwszą królową Bakongo;
występowała, jako ucieleśnienie św. Antoniego;
Ruch Maji-Maji rozwijał się od lipca 1905 do sierpnia 1907 roku
na terenie obecnej Ugandy;
na południu obecnej Tanzanii
na terenie obecnego Zimbabwe.
na południu obecnej Tanzanii
Około 1560 r. Portugalczycy ochrzcili władcę królestwa Monomotapy leżącego
nad górnym biegiem Zambezi
na wybrzeżu dzisiejszego Mozambiku
na przybrzeżnych wyspach.
nad górnym biegiem Zambezi
Touba (Tuba) – to miasto w Senegalu słynące z
grobowca Amadou Bamba – kaznodziei monarszego Wolofów
rodzimego kultu przodków
produkcji orzeszków ziemnych;
grobowca Amadou Bamba – kaznodziei monarszego Wolofów
Dżolof, pierwsze, wielkie państwo Wolofów, założone przez legendarnego Ndiadian Ndiaja (Ndżiaja), powstało w XIII w. Przetrwało do:
1890 r.
XVIII w
XV w
1890 r.
Amazonkami u Ewe nazywano kobiety
kobiety praktykujące poliandrię.
gwardie wojowniczek;
po rytualnej mastektomii
gwardie wojowniczek;