Fiszki

Olimpiada znajomości Afryki

Test w formie fiszek Pytania z XX edycji
Ilość pytań: 140 Rozwiązywany: 4854 razy
Najważniejsze święto u Dogonów, zwane Sigi, upamiętnia powstanie Imina Na, czyli „Wielkiej Maski”, symbolizującej przodka Djongo Seru. Odprawiane jest:
w cyklu trzyletnim;
co sześćdziesiąt lat.
co roku
co sześćdziesiąt lat.
U Kapsiki z gór Mandara w Nigerii i w Kamerunie kowale
wywodzą się spośród niewolników
pełnią funkcje kapłanów poszczególnych masywów górskich;
odgrywają ważną rolę w obrzędach pogrzebowych.
odgrywają ważną rolę w obrzędach pogrzebowych.
U Diola z Senegalu kowal był:
kapłanem bóstwa karzącego ludzi trądem bądź też leczącego z tej choroby
związany z dworem władcy;
sędzią w sporach małżeńskich.
kapłanem bóstwa karzącego ludzi trądem bądź też leczącego z tej choroby
Według Stanisława Piłaszewicza tradycyjne afrykańskie świątynie
służą głównie przechowywaniu w nich przedmiotów kultowych.
są budowane tylko na grobach wielkich przywódców plemiennych;
służą gromadzeniu się w nich ludzi;
służą głównie przechowywaniu w nich przedmiotów kultowych.
Likantropia to:
wiara w zdolność przekształcania się niektórych ludzi w zwierzęta
zawężenie horyzontu świata do własnej grupy etnicznej.
proces szkolenia znachorów u Szylluków
wiara w zdolność przekształcania się niektórych ludzi w zwierzęta
Dla Szylluków z Sudanu założycielem plemienia, pierwszym władcą, herosem kultury i centrum kultu religijnego jest:
Neala
Płowy Lis.
Nyikang (Njakang)
Nyikang (Njakang)
Niektórzy władcy afrykańscy nie mogą być widziani w ich życiu codziennym, nosząc welony i jadając na osobności, np. u:
Kirdi.
Szylluków, Bagandów i Szonów;
ludów Khojsan
Szylluków, Bagandów i Szonów;
Zaklinacze deszczu ludu Udhuk odprawiają złożony rytuał:
używając „kamieni deszczowych”
pijąc do czasu pierwszego deszczu mleko zmieszane z wodą.
wypijając na oczach zgromadzonych tykwę pełną wody;
używając „kamieni deszczowych”
. U Fonów i Joruba spotkać można rodzaj ,,klasztorów” dla medium, które pobiera w nich naukę. Klasztory te przeznaczone są:
tylko dla chłopców;
tylko dla dziewcząt;
dla chłopców i dziewcząt.
dla chłopców i dziewcząt.
Według Johna Mbitiego działalność znachorów
dotyczy głównie środowisk wiejskich
należy do przeszłości;
rozwija się także w dużych miastach i środowiskach uniwersyteckich.
rozwija się także w dużych miastach i środowiskach uniwersyteckich.
. Świetne studium Edwarda E. Evansa-Pricharda z 1937 r. omawia czary, wyrocznie i magię u
Nuerów
Allur.
Azande;
Azande;
Znachorzy to specjaliści religijni, którzy:
leczą urokiem” (witch-doctor);
leczą przy pomocy ziół i technik magicznych;
korzystają z medycyny tradycyjnej, jednocześnie uciekają się do konwencjonalnej medycyny europejskiej.
leczą przy pomocy ziół i technik magicznych;
Boga Eszu u Jorubów symbolizują:
rzeźby ludzkiego kształtu
zamknięte tykwy wypełnione wodą.
pagórki z wetkniętymi w nie kaktusami;
rzeźby ludzkiego kształtu
Według Johna Mbitiego każdy lud afrykański
w świecie duchów czci tylko duchy przodków;
duchy przodków i wszystkie duchy złośliwe wywodzą swe pochodzenie od zmarłych ludzi
ma niezliczoną ilość duchów
ma niezliczoną ilość duchów
Według Johna Mbitiego „plebsem” wśród istot duchowych są
duchy różnego pochodzenia.
duchy przodków
bóstwa;
duchy różnego pochodzenia.
. Według Johna Mbitiego ludzie wyznaczają duchom różne okolice na miejsce zamieszkania. U Baluhja, Banjarwanda i Ibo panuje przekonanie, że duchy mieszkają
w chmurach.
pod ziemią;
w rzekach i jeziorach
pod ziemią;
Według Johna Mbitiego Bambuti uważają, że duchy:
służą Bogu, jako „strażnicy zwierzyny”
przebywają głęboko pod wodą
służą Złemu Księciu Lasu
służą Bogu, jako „strażnicy zwierzyny”
U Baganda mayembe – przedmiot używany przez wróżbitów i znachorów w praktykach magicznych – to
roślina halucynogenna
kamienne ołtarze.
rogi bawołów i kozłów
rogi bawołów i kozłów
Czuku – Bóg ludu Ibo – stworzył całą plejadę duchów o nazwie olosi. Najpotężniejszym z olosi jest Ani, utożsamiany jest on z
ziemią
wodą
piorunami i burzami
ziemią
Według Stanisława Piłaszewicza kulty ekstatyczne Czarnej Afryki funkcjonują w większości przypadków:
w centrum życia religijnego;
na marginesie życia religijnego poszczególnych ludów
w religiach ludów pasterskich;
na marginesie życia religijnego poszczególnych ludów