Próba badawcza w badaniach bezpośrednich powinna być tym większa…
im większy jest zakres przestrzenny badań
im mniejsza jest wielkość dopuszczalnego błędu
im większy jest przyjęty poziom ufności
im większy jest stopień homogeniczności badanej populacji
im większy jest zakres przestrzenny badań
im mniejsza jest wielkość dopuszczalnego błędu
Wskaźnik (nieunormowany) Herfindahla – Hirschmana o wartości bliskiej 100 wskazuje na:
rynek zdominowany przez jednego gracza (prawie monopol)
bardzo duży stopień rozdrobnienia rynku
sytuację zbliżoną do konkurencji doskonałej
średni stopień koncentracji rynku
bardzo duży stopień rozdrobnienia rynku
sytuację zbliżoną do konkurencji doskonałej
Do testów cenowych wykorzystywanych w badaniach marketingu mix na rynkach zagranicznych należą:
test cenowy na półce
test reakcji na cenę
test gotowości zakupu
test udziału w rynku
test cenowy na półce
test reakcji na cenę
test gotowości zakupu
Kategoria SJB „dojne krowy” w analizie portfelowej metodą BCG wymaga znacznych inwestycji finansowych w poprawę lub utrzymanie jej pozycji rynkowej.
fałsz
prawda
fałsz
Które z wymienionych poniżej metod zbierania danych pierwotnych są metodami ilościowymi:
wywiad głębinowy
grupy fokusowe
ankieta pocztowa
wywiad typu PAPI
ankieta pocztowa
wywiad typu PAPI
Do kryteriów behawioralnych stosowanych w mikrosegmentacji nabywców indywidualnych należą:
wiek
oczekiwane korzyści z zakupu
styl życia
intensywność użytkowania
oczekiwane korzyści z zakupu
intensywność użytkowania
Dobór systematyczny zalicza się do metod doboru losowego próby badawczej. (probabilistyczny to inaczej losowy)
fałsz
prawda
prawda
Skrót CAWI odnosi się do:
metody gromadzenia danych ze źródeł pierwotnych
rodzaju ankiety elektronicznej
metody gromadzenia danych ze źródeł wtórnych
rodzaju indywidualnego wywiadu bezpośredniego
metody gromadzenia danych ze źródeł pierwotnych
rodzaju ankiety elektronicznej
Aby podjąć decyzję dotyczącą stopnia standaryzacji lub adaptacji produktów należy zbadać:
stopień rozwoju rynku
wymogi prawne na danym rynku zagranicznym
system wspierania sprzedaży na danym rynku zagranicznym
czynniki związane z nabywcą zagranicznym, jego zwyczajami konsumpcyjnymi i preferencjami
stopień rozwoju rynku
wymogi prawne na danym rynku zagranicznym
system wspierania sprzedaży na danym rynku zagranicznym
czynniki związane z nabywcą zagranicznym, jego zwyczajami konsumpcyjnymi i preferencjami
Do wyróżników skali Likerta wykorzystywanej w konstrukcji pytań w badaniach bezpośrednich należą:
służy zwłaszcza do pomiarów postaw lub preferencji
jest to skala wyrażona w postaci zestawu dwubiegunowych skal szacunkowych, siedmio- lub dziewięciopunktowych, na końcach których znajdują się przeciwstawne przymiotniki opisujące badane pojęcia
jest to skala szacunkowa, zrównoważona, zwykle pięcio- lub siedmiostopniowa
jest to skala uporządkowanego pomiaru, gdzie różnice w kierunku i sile nastawień mają charakter stopniowalny
służy zwłaszcza do pomiarów postaw lub preferencji
jest to skala szacunkowa, zrównoważona, zwykle pięcio- lub siedmiostopniowa
jest to skala uporządkowanego pomiaru, gdzie różnice w kierunku i sile nastawień mają charakter stopniowalny
W ramach analizy otoczenia konkurencyjnego w oparciu o model „5 sił” M. Portera dokonuje się przeglądu m.in.:
poziomu korupcji
groźby pojawienia się substytutów na rynku
rywalizacji między przedsiębiorstwami wewnątrz sektora
siły przetargowej dostawców
groźby pojawienia się substytutów na rynku
rywalizacji między przedsiębiorstwami wewnątrz sektora
siły przetargowej dostawców
Motywacja cechująca się zorientowaniem na osiągnięcia przy jednocześnie niewielkim stanie posiadania (ograniczone zasoby) to według segmentacji VALS wyróżniki segmentu ponadnarodowego określanego jako:
Strivers
Achievers
Believers
Makers
Strivers
Scenariusz pesymistyczny (w metodzie scenariuszowej) zawiera te trendy:
które mają największy negatywny wpływ na przedsiębiorstwo i których wystąpienie jest najbardziej prawdopodobne
których wystąpienie jest najbardziej prawdopodobne, bez względu na kierunek oddziaływania
które mają największy negatywny wpływ na przedsiębiorstwo i których wystąpienie jest najmniej prawdopodobne
które mają największy negatywny wpływ na przedsiębiorstwo, bez względu na prawdopodobieństwo ich wystąpienia
które mają największy negatywny wpływ na przedsiębiorstwo, bez względu na prawdopodobieństwo ich wystąpienia
Głównym celem badań rynkowych jest:
Rozpoznanie warunków konkurowania na rynku
Analiza sytuacji gospodarczej
Zgromadzenie informacji na temat zjawisk i procesów rynkowych
Zwiększanie sprzedaży naszych produktów na danym rynku
Rozpoznanie warunków konkurowania na rynku
Analiza sytuacji gospodarczej
Zgromadzenie informacji na temat zjawisk i procesów rynkowych
Do czynników otoczenia makroekonomicznego należą:
Procedury dotyczące zatrudniania pracowników
Poziom stóp procentowych
Pojemność rynku
Dynamika PKB
Procedury dotyczące zatrudniania pracowników
Poziom stóp procentowych
Dynamika PKB
Ustaleniu zakresu niezbędnej adaptacji produktu przeznaczonego na rynki zagraniczne służy:
Analiza konkurencji
Analiza stopnia rozwoju rynku
Analiza czynników związanych z charakterem produktu
Analiza wskaźnika GRP
Analiza konkurencji
Analiza stopnia rozwoju rynku
Analiza czynników związanych z charakterem produktu
Do instytucjonalnych źródeł informacji o rynkach i kontrahentach zagranicznych w Polsce należą:
Centra Obsługi inwestorów i eksporterów (EOIE)
Krajowa Izba Gospodarcza
Polska agencja handlu i inwestycji
Kompass Poland
Krajowa Izba Gospodarcza
Polska agencja handlu i inwestycji
Kompass Poland
Segmentacja rynków zagranicznych obejmuje następujące etapy:
Grupowanie produktów
Połączenie podobnych grup konsumentów wyodrębnionych w poszczególnych krajach segmenty między rynkowe
Grupowanie konsumentów każdym z wybranych krajów
Grupowanie krajów
Połączenie podobnych grup konsumentów wyodrębnionych w poszczególnych krajach segmenty między rynkowe
Grupowanie konsumentów każdym z wybranych krajów
Grupowanie krajów
Do kryteriów behawioralnych stosowanych w mikrootoczeniu należą:
Wyznawanie wartości
Stopień lojalności
Intensywność użytkowania produktu
Osobowość
Stopień lojalności
Intensywność użytkowania produktu
Które z poniższych kryteriów może mieć zastosowanie do segmentacji nabywców instytucjonalnych: