1. Cechy metody drzewka, która może być wykorzystana do segmentacji rynków zagranicznych:
pozwala na wizualizację struktur segmentacyjnych w postaci tzw. Dendrogramów
jest metodą aglomeracyjną
jest metodą analizy skupień
w wyniku jej zastosowania uzyskujemy rozbicie, w którym żadne skupienie nie jest podskupieniem innego
pozwala na wizualizację struktur segmentacyjnych w postaci tzw. Dendrogramów
jest metodą aglomeracyjną
jest metodą analizy skupień
Do źródeł wtórnych wykorzystywanych w badaniach rynków zagranicznych należą:
zagraniczni klienci firmy, którzy testują nasz nowy produkt
bazy danych statystycznych zawierające statystyki dotyczące danego rynku
dystrybutorzy naszych produktów, z którymi przeprowadzamy wywiad
publikacje instytucji międzynarodowych na temat sytuacji w danej branży
bazy danych statystycznych zawierające statystyki dotyczące danego rynku
publikacje instytucji międzynarodowych na temat sytuacji w danej branży
Kategoria SJB „znaki zapytania” w analizie portfelowej metodą BCG charakteryzuje się:
małym względnym udziałem w rynku
dużym względnym udziałem w rynku
wysokim tempem wzrostu rynku
niskim tempem wzrostu rynku
małym względnym udziałem w rynku
wysokim tempem wzrostu rynku
Pojemność rynku jest równa wielkości faktycznej sprzedaży na danym rynku w przypadku, gdy:
jakość oferty rynkowej jest wysoka, a podaż przewyższa popyt
jakość oferty rynkowej jest niska, a popyt przewyższa podaż
jakość oferty rynkowej jest wysoka, a popyt przewyższa podaż
jakość oferty rynkowej jest niska, a podaż przewyższa popyt
jakość oferty rynkowej jest wysoka, a podaż przewyższa popyt
Wyróżniki badań strukturalnych rynków zagranicznych to:
obejmują badania podaży i popytu na dany produkt oraz jego ceny
dotyczą zespołu względnie trwałych uwarunkowań działalności zagranicznej, takich jak warunki prawne, społeczne, kulturowe itp.
stanowią podstawę do podejmowania decyzji strategicznych
stanowią podstawę do podejmowania decyzji taktycznych
dotyczą zespołu względnie trwałych uwarunkowań działalności zagranicznej, takich jak warunki prawne, społeczne, kulturowe itp.
stanowią podstawę do podejmowania decyzji strategicznych
Wskaźnik dystrybucji numerycznej obliczany jest jako iloraz liczby sklepów prowadzącej sprzedaż produktów danej firmy przez liczbę sklepów prowadzącą sprzedaż danej kategorii produktów (x 100%)
Prawda
Fałsz
Prawda
Elementy stanowiące części składowe chłonności rynku to:
popyt niezrealizowany ze względu na to, że konsumenci nie mogą nabyć odpowiedniego dobra na rynku
popyt kształtujący się, który można zwiększyć za pomocą środków aktywizujących sprzedaż
wielkość aktualnej sprzedaży na danym rynku
braki towarowe na rynku
popyt niezrealizowany ze względu na to, że konsumenci nie mogą nabyć odpowiedniego dobra na rynku
popyt kształtujący się, który można zwiększyć za pomocą środków aktywizujących sprzedaż
braki towarowe na rynku
Które z poniższych stwierdzeń dotyczących wpływu czynników kulturowych na proces badań marketingowych na rynkach zagranicznych są prawdziwe:
w krajach o kulturze kolektywistycznej biorąca w wywiadzie grupa często zajmuje jedno stanowisko w odniesieniu do badanego problemu
respondentów z Azji cechuje na ogół wyższa skłonność do udzielania odpowiedzi „na tak”
przedstawiciele kultur propartnerskich preferują kontakt osobisty i wskazane jest stosowanie w badaniach wywiadów bezpośrednich
efekt demonstracji w badaniach, czyli tendencja do zawyżania informacji np. o dochodach często spotykany jest w krajach Europy Północnej
w krajach o kulturze kolektywistycznej biorąca w wywiadzie grupa często zajmuje jedno stanowisko w odniesieniu do badanego problemu
respondentów z Azji cechuje na ogół wyższa skłonność do udzielania odpowiedzi „na tak”
przedstawiciele kultur propartnerskich preferują kontakt osobisty i wskazane jest stosowanie w badaniach wywiadów bezpośrednich
Wady pytań zamkniętych używanych w kwestionariuszu:
są zwykle rozproszone tematycznie, pracochłonne
mogą być zawężające i sugerujące
problemy z interpretacją i kodowaniem
problemem jest określenie liczby możliwych alternatyw odpowiedzi
mogą być zawężające i sugerujące
problemem jest określenie liczby możliwych alternatyw odpowiedzi
Badania marketingowe w zakresie dystrybucji międzynarodowej dostarczają podstaw do podjęcia decyzji na temat:
intensywności dystrybucji
stopnia zintegrowania kanałów dystrybucji
długości kanałów dystrybucji
form sales promotion
intensywności dystrybucji
długości kanałów dystrybucji
Strategię selekcji opartą na segmentacji rynku, specjalizacji i selektywnych inwestycjach („selectivity’) stosuje się w odniesieniu do biznesów znajdujących się w macierzy GE/McKinsey w położeniu:
niska atrakcyjność rynku – niskie atuty konkurencyjne
wysoka atrakcyjność rynku – niskie atuty konkurencyjne
średnia atrakcyjność rynku – niskie atuty konkurencyjne
średnia atrakcyjność rynku – średnie atuty konkurencyjne
wysoka atrakcyjność rynku – niskie atuty konkurencyjne
średnia atrakcyjność rynku – średnie atuty konkurencyjne
Do cech badań ilościowych należą:
duża ilość informacji możliwa do uzyskania od jednego respondenta
losowy dobór próby
możliwość ilościowej generalizacji wyników na całą populację
celowy dobór próby
losowy dobór próby
możliwość ilościowej generalizacji wyników na całą populację
Komponentami, które służą do ustalenia wysokości wskaźnika HDI są m.in.:
PKB per capita (według parytetu siły nabywczej)
DNB per capita (według parytetu siły nabywczej)
Oczekiwana długość życia
Wskaźnik nędzy
DNB per capita (według parytetu siły nabywczej)
Oczekiwana długość życia
Do czynników atrakcyjności rynków zagranicznych (w odróżnieniu od czynników pozycji konkurencyjnej) można zaliczyć:
natężenie konkurencji
siłę nabywczą konsumentów
poziom jakości produktów przedsiębiorstwa
tempo wzrostu rynku
siłę nabywczą konsumentów
poziom jakości produktów przedsiębiorstwa
tempo wzrostu rynku
Skale rangowe stanowią narzędzie pomiaru preferencji konsumentów i są wykorzystywane do porównań badanych obiektów.
Prawda
Fałsz
Prawda
Ograniczeniami związanymi ze zbieraniem danych wtórnych w badaniach rynków zagranicznych są:
niechęć do udzielania odpowiedzi przez respondentów
ograniczona porównywalność danych
ograniczona dostępność danych statystycznych
problemy z właściwym doborem respondentów do próby badawczej
ograniczona porównywalność danych
ograniczona dostępność danych statystycznych
Wskaźnik koncentracji rynku CR 4 wynosi 70%. Oznacza to, że:
cztery największe przedsiębiorstwa mają w sumie 30% udziału, a pozostałe – 70%
udział największego przedsiębiorstwa w rynku wynosi 70%
cztery największe przedsiębiorstwa mają w sumie 70% udziału w rynku
suma kwadratów udziałów wszystkich przedsiębiorstw na rynku wynosi 7000
cztery największe przedsiębiorstwa mają w sumie 70% udziału w rynku
Do korzyści mikrosegmentacji rynku można zaliczyć:
lepsze możliwości wykorzystania nisz rynkowych
uzyskanie korzyści skali
lepsze dostosowanie produktu i innych instrumentów marketingowych do potrzeb konsumentów
zwiększenie efektywności działań przedsiębiorstwa poprzez optymalną alokację jego zasobów
lepsze możliwości wykorzystania nisz rynkowych
lepsze dostosowanie produktu i innych instrumentów marketingowych do potrzeb konsumentów
zwiększenie efektywności działań przedsiębiorstwa poprzez optymalną alokację jego zasobów
Do badań makrootoczenia przedsiębiorstwa działającego na rynku zagranicznym należą:
badania uwarunkowań technologicznych w danym kraju/regionie
badania uwarunkowań społecznych w danym kraju/regionie
badania dostawców w danym sektorze
badania konkurencji
badania uwarunkowań technologicznych w danym kraju/regionie
badania uwarunkowań społecznych w danym kraju/regionie
Względny udział przedsiębiorstwa w rynku wynosi 0,6. Oznacza to, że:
sprzedaż przedsiębiorstwa jest o 60% wyższa od sprzedaży największego konkurenta
udział przedsiębiorstwa w całkowitej sprzedaży na rynku wynosi 60%
przedsiębiorstwo jest liderem na rynku
sprzedaż przedsiębiorstwa stanowi 60% sprzedaży największego konkurenta
sprzedaż przedsiębiorstwa stanowi 60% sprzedaży największego konkurenta