Strategię selekcji opartą na segmentacji rynku, specjalizacji i selektywnych inwestycjach („selectivity’) stosuje się w odniesieniu do biznesów znajdujących się w macierzy GE/McKinsey w położeniu:
średnia atrakcyjność rynku – średnie atuty konkurencyjne
średnia atrakcyjność rynku – niskie atuty konkurencyjne
wysoka atrakcyjność rynku – niskie atuty konkurencyjne
niska atrakcyjność rynku – niskie atuty konkurencyjne
średnia atrakcyjność rynku – średnie atuty konkurencyjne
wysoka atrakcyjność rynku – niskie atuty konkurencyjne
Badania marketingowe w zakresie dystrybucji międzynarodowej dostarczają podstaw do podjęcia decyzji na temat:
długości kanałów dystrybucji
stopnia zintegrowania kanałów dystrybucji
form sales promotion
intensywności dystrybucji
długości kanałów dystrybucji
intensywności dystrybucji
Wady pytań zamkniętych używanych w kwestionariuszu:
problemy z interpretacją i kodowaniem
problemem jest określenie liczby możliwych alternatyw odpowiedzi
są zwykle rozproszone tematycznie, pracochłonne
mogą być zawężające i sugerujące
problemem jest określenie liczby możliwych alternatyw odpowiedzi
mogą być zawężające i sugerujące
Które z poniższych stwierdzeń dotyczących wpływu czynników kulturowych na proces badań marketingowych na rynkach zagranicznych są prawdziwe:
w krajach o kulturze kolektywistycznej biorąca w wywiadzie grupa często zajmuje jedno stanowisko w odniesieniu do badanego problemu
respondentów z Azji cechuje na ogół wyższa skłonność do udzielania odpowiedzi „na tak”
przedstawiciele kultur propartnerskich preferują kontakt osobisty i wskazane jest stosowanie w badaniach wywiadów bezpośrednich
efekt demostracji w badaniach, czyli tendencja do zawyżania informacji np. o dochodach często spotykany jest w krajach Europy Północnej
w krajach o kulturze kolektywistycznej biorąca w wywiadzie grupa często zajmuje jedno stanowisko w odniesieniu do badanego problemu
respondentów z Azji cechuje na ogół wyższa skłonność do udzielania odpowiedzi „na tak”
przedstawiciele kultur propartnerskich preferują kontakt osobisty i wskazane jest stosowanie w badaniach wywiadów bezpośrednich
Elementy stanowiące części składowe chłonności rynku to:
popyt niezrealizowany ze względu na to, że konsumenci nie mogą nabyć odpowiedniego dobra na rynku
braki towarowe na rynku
wielkość aktualnej sprzedaży na danym rynku
popyt kształtujący się, który można zwiększyć za pomocą środków aktywizujących sprzedaż
popyt niezrealizowany ze względu na to, że konsumenci nie mogą nabyć odpowiedniego dobra na rynku
braki towarowe na rynku
popyt kształtujący się, który można zwiększyć za pomocą środków aktywizujących sprzedaż
5. Wyróżniki badań strukturalnych rynków zagranicznych to:
dotyczą zespołu względnie trwałych uwarunkowań działalności zagranicznej, takich jak warunki prawne, społeczne, kulturowe itp.
obejmują badania podaży i popytu na dany produkt oraz jego ceny
stanowią podstawę do podejmowania decyzji strategicznych
stanowią podstawę do podejmowania decyzji taktycznych
dotyczą zespołu względnie trwałych uwarunkowań działalności zagranicznej, takich jak warunki prawne, społeczne, kulturowe itp.
stanowią podstawę do podejmowania decyzji strategicznych
4. Pojemność rynku jest równa wielkości faktycznej sprzedaży na danym rynku w przypadku, gdy:
jakość oferty rynkowej jest wysoka, a popyt przewyższa podaż
jakość oferty rynkowej jest niska, a popyt przewyższa podaż
jakość oferty rynkowej jest niska, a podaż przewyższa popyt
jakość oferty rynkowej jest wysoka, a podaż przewyższa popyt
jakość oferty rynkowej jest wysoka, a podaż przewyższa popyt
Kategoria SJB „znaki zapytania” w analizie portfelowej metodą BCG charakteryzuje się:
małym względnym udziałem w rynku
niskim tempem wzrostu rynku
dużym względnym udziałem w rynku
wysokim tempem wzrostu rynku
małym względnym udziałem w rynku
wysokim tempem wzrostu rynku
Do źródeł wtórnych wykorzystywanych w badaniach rynków zagranicznych należą:
bazy danych statystycznych zawierające statystyki dotyczące danego rynku
publikacje instytucji międzynarodowych na temat sytuacji w danej branży
zagraniczni klienci firmy, którzy testują nasz nowy produkt
dystrybutorzy naszych produktów, z którymi przeprowadzamy wywiad
bazy danych statystycznych zawierające statystyki dotyczące danego rynku
publikacje instytucji międzynarodowych na temat sytuacji w danej branży
Cechy metody drzewka, która może być wykorzystana do segmentacji rynków zagranicznych:
w wyniku jej zastosowania uzyskujemy rozbicie, w którym żadne skupienie nie jest podskupieniem innego
jest metodą analizy skupień
pozwala na wizualizację struktur segmentacyjnych w postaci tzw. Dendrogramów
jest metodą aglomeracyjną
jest metodą analizy skupień
pozwala na wizualizację struktur segmentacyjnych w postaci tzw. Dendrogramów
jest metodą aglomeracyjną
Wskaźnik dystrybucji numerycznej obliczany jest jako iloraz liczby sklepów prowadzącej sprzedaż produktów danej firmy przez liczbę sklepów prowadzącą sprzedaż danej kategorii produktów (x 100%)
1.
1.
. Do badań makrootoczenia przedsiębiorstwa działającego na rynku zagranicznym należą:
badania dostawców w danym sektorze
badania uwarunkowań społecznych w danym kraju/regionie
badania konkurencji
badania uwarunkowań technologicznych w danym kraju/regionie
badania uwarunkowań społecznych w danym kraju/regionie
badania uwarunkowań technologicznych w danym kraju/regionie
Do korzyści mikrosegmentacji rynku można zaliczyć:
lepsze możliwości wykorzystania nisz rynkowych
zwiększenie efektywności działań przedsiębiorstwa poprzez optymalną alokację jego zasobów
lepsze dostosowanie produktu i innych instrumentów marketingowych do potrzeb konsumentów
uzyskanie korzyści skali
lepsze możliwości wykorzystania nisz rynkowych
zwiększenie efektywności działań przedsiębiorstwa poprzez optymalną alokację jego zasobów
lepsze dostosowanie produktu i innych instrumentów marketingowych do potrzeb konsumentów
Wskaźnik koncentracji rynku CR 4 wynosi 70%. Oznacza to, że:
cztery największe przedsiębiorstwa mają w sumie 70% udziału w rynku
cztery największe przedsiębiorstwa mają w sumie 30% udziału, a pozostałe – 70%
suma kwadratów udziałów wszystkich przedsiębiorstw na rynku wynosi 7000
udział największego przedsiębiorstwa w rynku wynosi 70%
cztery największe przedsiębiorstwa mają w sumie 70% udziału w rynku
Ograniczeniami związanymi ze zbieraniem danych wtórnych w badaniach rynków zagranicznych są:
ograniczona dostępność danych statystycznych
ograniczona porównywalność danych
problemy z właściwym doborem respondentów do próby badawczej
niechęć do udzielania odpowiedzi przez respondentów
ograniczona dostępność danych statystycznych
ograniczona porównywalność danych
Do czynników atrakcyjności rynków zagranicznych (w odróżnieniu od czynników pozycji konkurencyjnej) można zaliczyć:
natężenie konkurencji
poziom jakości produktów przedsiębiorstwa
siłę nabywczą konsumentów
tempo wzrostu rynku
poziom jakości produktów przedsiębiorstwa
siłę nabywczą konsumentów
tempo wzrostu rynku
Komponentami, które służą do ustalenia wysokości wskaźnika HDI są m.in.:
PKB per capita (według parytetu siły nabywczej)
Wskaźnik nędzy
Oczekiwana długość życia
DNB per capita (według parytetu siły nabywczej)
Oczekiwana długość życia
DNB per capita (według parytetu siły nabywczej)
. Do cech badań ilościowych należą:
duża ilość informacji możliwa do uzyskania od jednego respondenta
możliwość ilościowej generalizacji wyników na całą populację
celowy dobór próby
losowy dobór próby
możliwość ilościowej generalizacji wyników na całą populację
losowy dobór próby
Motywacja cechująca się zorientowaniem na osiągnięcia przy jednocześnie niewielkim stanie posiadania (ograniczone zasoby) to według segmentacji VALS wyróżniki segmentu ponadnarodowego określanego jako:
Believers
Makers
Strivers
Achievers
Strivers
W ramach analizy otoczenia konkurencyjnego w oparciu o model „5 sił” M. Portera dokonuje się przeglądu m.in.:
poziomu korupcji
siły przetargowej dostawców
rywalizacji między przedsiębiorstwami wewnątrz sektora
groźby pojawienia się substytutów na rynku
siły przetargowej dostawców
rywalizacji między przedsiębiorstwami wewnątrz sektora