źrodlem wiedzy menadzersiej jest posiadanie wiedzy
wartośc rynkowa zdeterminowa jest przez wartosc zasobów niematerialych
wiedza w ujęciu japońskim to :
dane+informacje
wiedza o tym co wie człowiek
ba
informacje przedstawione w kontekście wraz z ich zrozumieniem
potwierdzone przekonanie
potwierdzone przekonanie
W zachodnim ujęciu wiedzy:
informacja jest składnikiem wiedzy
informacje rozpatruje się rozłącznie od wiedzy
informacja nie jest składnikiem wiedzy lecz narzędziem jej budowania i transferu
informacja jest składnikiem wiedzy
Wskaż cechy wiedzy:
wiedza jako sama w sobie moze stanowic produkt
raz wykorzystana nie dezaktualizuje się
potrafi obniżyć poziom niepewności w ryzykownych przedsięwzięciach
wiedza jako sama w sobie moze stanowic produkt
raz wykorzystana nie dezaktualizuje się
potrafi obniżyć poziom niepewności w ryzykownych przedsięwzięciach
Elementy techniczne jak znajomosc rzeczy i umiejetnosci sa składnikiem:
elementów poznawczych
wiedzy ukrytej
ba
kapitału strukturalnego
wiedzy jawnej
wiedzy ukrytej
Japońskie ujęcie aktywów wiedzy, umiejętności i know-how indywidualnych osób zalicza do:
Kapitału społecznego
Kapitału strukturalnego
Konceptualnych aktywów wiedzy
Doświadczalnych aktywów wiedzy
Doświadczalnych aktywów wiedzy
Zarzadznie wiedza to:
proces transferu kreowania zapisywania i wykorzystywania wiedzy
proces polegający na realizacji funkcji zarządzania skoncentrowanych na zasobach wiedzy procesach z ich udziałem i warunkach ich przebiegu
stanowiska i zespoły pracownicze realizujace funkcje ZW
proces polegający na realizacji funkcji zarządzania skoncentrowanych na zasobach wiedzy procesach z ich udziałem i warunkach ich przebiegu
Do funkcji ciąglych ZW zalicza sie
decydowanie
prace z ludxmi
organizowanie
koordynowanie
planowanie
prace z ludxmi
Jeśli
istnieje koniecznosc pozyskania wiedzy istniejącej w otoczeniu organizacji nalezy zastosowac strategie kreacji wewnetrznej
organizacja nie jest w stanie sama wykreowac potrzebnej wiedzy moze zastosowac outsourcing badan
organizacja stawia na transfer i rozwoj wiedzy ukrytej powinna szczegółowo programować zachowania pracowników i uniemożliwić rozwój nieformalnych kontaktów pracowników
organizacja nie jest w stanie sama wykreowac potrzebnej wiedzy moze zastosowac outsourcing badan
Jesli pracownik sporzadza notatki podczas wypowiedzi specjalisty z firmy konsultingowej na temat sposobu obsługi komputerowej systemu wspomagania decyji to:
pozyskuje wiedze
realizauje strategie absorpcji wiedzy
kodyfikuje wiedze
ugruntowuje wiedze
pozyskuje wiedze
realizauje strategie absorpcji wiedzy
kodyfikuje wiedze
E-mail jest nośnikiem
wiedzy skodyfikowanej
aktywów wiedzy doświadczalnej
elementów poznawczych wiedzy ukrytej
wiedzy skodyfikowanej
Jesli pracownik tworzy w myslach model nowego produktu to
rozwija elementy poznawcze wiedzy ukrytej
kodyfikuje wiedze
rozwija wiedze ugruntowaną
rozwija elementy poznawcze wiedzy ukrytej
Fałszem jest:
pracownicy z wiekszym doswiadczeniem nie powinni dzielic sie wiedzą z młodszymi pracownikami gdyż zagraża to ich pozycji w organizacji
pracownik administracji powinien uczyc sie przez całe życie
przyjmując ludzi do pracy w administracji wazniejesze sa ich praktyczne umiejętności niż posiadana formalna wiedza
pracownicy z wiekszym doswiadczeniem nie powinni dzielic sie wiedzą z młodszymi pracownikami gdyż zagraża to ich pozycji w organizacji
przyjmując ludzi do pracy w administracji wazniejesze sa ich praktyczne umiejętności niż posiadana formalna wiedza
Aby osiągnąć stan samoorganizacji nalezy:
oprzeć system motywacji na sankcjach
wprowadzić tworczy chaos
stworzyć ludziom warunki do pracy zawodowej
ściśle kontrolowac i sterowa zachowaniami pracownika
zwiększyć zakres autonomi ludzi
stworzyć ludziom warunki do pracy zawodowej
zwiększyć zakres autonomi ludzi
w procesie SECI kombinacja oznacza:
naukę przez działanie
przekształcanie wiedzy cichej w wiedzę jawną
przekształcanie wiedzy jawnej w wiedzę cichą
tworzenie systematycznej wiedzy jawnej
tworzenie systematycznej wiedzy jawnej
cyber ba” to inaczej
ba dialogowe”
ŻADNE Z POWYŻSZYCH
ba ćwiczące”
ba syntetyzujące”
ba pierwotne”
ba inicjujące”
ba syntetyzujące”
Wspólną cechą organizacji inteligentnej i uczącej się NIE JEST:
Żadna z powyższych nie jest fałszywa
Myślenie systemowe
Otwartość informacyjna
Demokratyzacja zarządzania
Żadna z powyższych nie jest fałszywa
Posiadania potencjału (samoklonowania) celów, zadań, funkcji procesów i zasobów odnosi się takiej cechy organizacji fraktalnej, jak: