Test w formie fiszek Test z zakresu wiedzy nt prawa międzynarodowego publicznego. Ułożony na podstawie testów egzaminacyjnych Uniwersytetu Wrocławskiego.
Ilość pytań: 10
Rozwiązywany: 20732 razy
Określenie agresji (napaści) w prawie międzynarodowym jest:
w niewystaczający sposób określone w rezolucji Zgromadzenia Ogólnego ONZ z 14.12.1974 roku
częściowo określone w obowiązującym traktacie Paryskim z 1928 roku
w pełni zdefiniowane i obowiązujące zgodnie z konwencją londyńską z 1933 roku
określone w art. 5 Traktatu Waszyngtońskiego (NATO) i następnie zwyczajowo przyjęta przez społeczność międzynarodową
w niewystaczający sposób określone w rezolucji Zgromadzenia Ogólnego ONZ z 14.12.1974 roku
Akredytacja szefa misji dyplomatycznej w więcej niż jednym państwie:
zależy wyłącznie od szefa misji
zależy wyłącznie od decyzji państwa wysyłającego
wymaga zgody państw przyjmujących
jest niedopuszczalna
wymaga zgody państw przyjmujących
Sankcje w prawie międzynarodowym:
polegają na możliwści zastosowania wyłącznie retorsji lub represalii
posiadają wyłącznie niezorganizowany sposób reakcji, tj. opinii publicznej i odwet
to negatywna reakcja społeczności międzynarodowej wobec naruszającego normy państwa
to przymus stosowany w zorganizowany sposób przez organizacje międzynarodowe
to negatywna reakcja społeczności międzynarodowej wobec naruszającego normy państwa
Monizm to teoria uznająca:
jedność norm ale dopiero po transformacji norm zewnętrznych do wewnętrznych
jedność systemu prawnego, w którym prawo wewnętrzne i zewnętrzne pozostają w obojętnych relacjach
jedność prawa z prymatem wewnętrznego nad międzynarodowym i odwrotnie
różnorodność prawa wewnętrznego i międzynarodowego
jedność prawa z prymatem wewnętrznego nad międzynarodowym i odwrotnie
Współczesne prawo międzynarodowe wykazuje następujące tendencje:
zwiększeniem roli dobrowolnie przyjmowanych standardów przy świadomym ograniczaniu wykonywania suwerenności i przyjęciu zasady spójności prawa wewnętrznego z przyjętymi zobowiązaniami międzynarodowymi
włączaniu prawa zewnętrznego do norm wewnętrznych o charakterze cywilnoprawnych i umożliwieniu państwu jednostronnej modyfikacji norm międzynarodowych
ograniczanie roli państw na rzecz jednostek, które stają się podstawowymi podmiotami tego prawa
tworzenie zasad ogólnych zastępujących normy partykularne
włączaniu prawa zewnętrznego do norm wewnętrznych o charakterze cywilnoprawnych i umożliwieniu państwu jednostronnej modyfikacji norm międzynarodowych
Głównymi źródłami prawa międzynarodowego w znaczeniu formalno - prawnym są:
akty wiążące Wspólnoty Europejskie i prawo zasadnicze państw
normy zwyczajowe umowne i prawotwórcze, uchwały organizacji międzyrządowych
uchwały organizacji międzynarodowych oraz wyroki MTS jako autorytetów o uznanej teorii
zwyczaj międzynarodowy oraz ogólne zasady prawa
uchwały organizacji międzynarodowych oraz wyroki MTS jako autorytetów o uznanej teorii
Domniemanie wykonania czynności związanych z zawarciem umowy posiada:
głowa państwa, szef rządu i minister spraw zagranicznych
głowa państwa, wojewodowie i minister spraw zagranicznych
głowa państwa, szef rządu i minister spraw zagranicznych oraz wszyscy ministrowie
premier, minister spraw zagranicznych, ambasador, konsul
głowa państwa, szef rządu i minister spraw zagranicznych
Skutek zastrzeżenia polega na:
nieważności umowy
wygaśnięcia części umowy między państwem zgłaszającym zastrzeżenie, a pozostałymi stronami
modyfikacji lub wykluczeniu skutków prawnych zastrzeżonych dla postanowień w stosunku do pozostałych stron
nieobowiązywaniu całej umowy między państwem zgłaszającym, a tymi stronami, które wyrażają sprzeciw zwykły
nieobowiązywaniu całej umowy między państwem zgłaszającym, a tymi stronami, które wyrażają sprzeciw zwykły