Fiszki

starozytnosc

Test w formie fiszek historia doktryn politycznych i prawnych
Ilość pytań: 119 Rozwiązywany: 4283 razy
Arystoteles był zwolennikiem
prostych form ustrojowych
metody indukcyjnej
zhierarchizowania cnót
metody indukcyjnej
zhierarchizowania cnót
Autorem DE REPUBLICA(O PAŃSTWIE) oraz DE IURE (O prawach)jest
Seneka
Polibiusz
MArek Tuliusz Cycero
MArek Tuliusz Cycero
Do myśli polityczno-prawnej okresu hellenistycznego należy zaliczyć
cyrenaików
cyników
sofistów
cyrenaików
cyników
Szkoły okresu hellenistycznego charakteryzuje
nacisk na problematyke etyczna
niechętny stosunek do aktywności politycznej i zaangażowania w życie społeczne
pochwała świadomego egoizmu
nacisk na problematyke etyczna
niechętny stosunek do aktywności politycznej i zaangażowania w życie społeczne
Do przedstawicieli doktryny cynickiej zalicza się
Arystypa i Heraklita
Antystenesa i Diogenesa
Kratesa i Sokratesa
Antystenesa i Diogenesa
Cynicy opowiadali się za
społeczniścią bezpaństwową
rozwojem ekonomicznym gwarantującym samowystarczalność małego państwa(tj. państwa w granicach greckiej polis)
silną armią zbrojną
społeczniścią bezpaństwową
Za prymatem prawa naturalnego opowiadali się
epikurejczycy
cynicy
stoicy
cynicy
stoicy
Idee kosmopolityczne bliskie były
Markowi Tuliuszowi Cyceronowi
Arystotelesowi
Diogenesowi z Synopy
Markowi Tuliuszowi Cyceronowi
Diogenesowi z Synopy
Cynicy byli zwolennikami
rządów arystokracji
kompromisu z każdym systemem politycznym
rządów jednostki mającej na uwadze dobro ogółu spoleczności państwowej
kompromisu z każdym systemem politycznym
w myśl doktryny epikurejczyków państwo jest
państwem wszechświatowym, związkeim małych państw narodowych
oparte na prawie i strachu
wynikeiem umowy społecznej
oparte na prawie i strachu
wynikeiem umowy społecznej
Przedstawicielami szkoły stoickiej byli
Kleantes i Seneka
Arystyp i Cycero
Chryzyp i Marek Aureliusz
Kleantes i Seneka
Chryzyp i Marek Aureliusz
Podział filozofii na fizykę , logikę, etykę został dokonany przez
stoików
sofistów
cyników
stoików
Stoicy dzielili cnoty na
kardynalne i podporządkowane
kardynalne i niekardynalne
główne i poboczne
kardynalne i podporządkowane
Stoicy stali na stanowisku że
ideałem dla człowiek jest mędrzec pełen dystansu do świata zewnętrznego
mądrość tożsama jest ze stanem ducha zwanym wolnością
człowiek jest z natury samotnikiem i egoistą, z niechęcią odnoszącym się do życia społecznego
ideałem dla człowiek jest mędrzec pełen dystansu do świata zewnętrznego
mądrość tożsama jest ze stanem ducha zwanym wolnością
założycielem szkoły stoickiej był
Zenon z Elei
Zenon z Kition
Chryzyp i Kleates
Zenon z Kition
W myśl doktryny stoików państwo
jest konsekwencją społecznej natury człowieka
jest darem niebios
jest wynikiem umowy społecznej
jest konsekwencją społecznej natury człowieka
Stoicy byli zwolennikami
wyższości prawa naturalnego nad stanowionym
państwa o małych rozmiarach (państwa-miasta)
rozróżnienia pojęc prawo natury i prawo naturalne
wyższości prawa naturalnego nad stanowionym
rozróżnienia pojęc prawo natury i prawo naturalne
Stoicy okresu średniego
dokonali rewolucyjnych zmian w zakresie postrzegania genezy państwa oraz zadań przed nim stojących
przyjęli w całości dorobek starej stoi nie dokonując w nim żadnych zmian
koncepcję samowystarczalnej jednostki ludzkiej zastąpili ideałem służby ojczyźnie
koncepcję samowystarczalnej jednostki ludzkiej zastąpili ideałem służby ojczyźnie
Koncepcja cyklicznego rozwoju państw bliska była
Polibiuszowi
Sokratesowi
Janowi z Salisbury
Polibiuszowi
Za ustrojem mieszanym, łączącym elementy monarchii (w postaci władzy konsula), demokracji (zgromadzenie ludowe) i arystokracji (senat) opowiadal się
Paweł z Tarsu
Polibiusz
Marek Tuliusz Cycero
Polibiusz
Marek Tuliusz Cycero

Powiązane tematy

#doktryny #polityczne #i #prawne

Inne tryby