Fiszki

starozytnosc

Test w formie fiszek historia doktryn politycznych i prawnych
Ilość pytań: 119 Rozwiązywany: 4271 razy
Hierarchia praw wystepuje w doktrynie
Platona
Marka Tuliusza Cycerona
św. Augustyna
Marka Tuliusza Cycerona
św. Augustyna
Utylitaryzm leżący u podstaw genezy państwa występuje w doktrynie
Platona
Arystotelesa
Gorgiasza
Platona
KOMUNIZM KONSUMPCYJNY to założenie występujące w
Platońskiej koncepcji państwa I stipnia
Państwo idealne Platona to
Państwo oparte na zasadzie egalitaryzmu
państwo wyróżniające trzy stany hierarchiczne zróżnicowane ze względu na zapotorzebowanie państwa na trzy typy służby
państwo, w którym podział społeczny na sześć grup ma charakter kastowy
państwo wyróżniające trzy stany hierarchiczne zróżnicowane ze względu na zapotorzebowanie państwa na trzy typy służby
Z pochwałą rządów filozofów spotykamy się w poglądach
Kratesa
Platona
Trazymacha
Platona
Platońska koncepcja państwa I stopnia opiera się na
podziale spoleczenstwa na trzy grupy: wytwórców, wojowników i filozofów
własności indywidualnej
podziale grupy rządzącej na: kapłanów-filozofów i świeckich-myślicieli
podziale spoleczenstwa na trzy grupy: wytwórców, wojowników i filozofów
Instytucja 37 Strażników Praw to
organ centralny strzegący praw zgodnie z założeniami Etyki nikomachejskiej Arystotelesa
organ centralny strzegący praw oraz sprawujący nadzór nad wykazem mienia zgodnie z założeniami Praw Platona
organ lokalny powołany do stanowienia prawa oraz jego przestrzegania w myśl założeń Kanonu konfucjańskiego
organ centralny strzegący praw oraz sprawujący nadzór nad wykazem mienia zgodnie z założeniami Praw Platona
Platon był
zwolennikiem silnego zróżnicowania majątkowego społeczeństwa
jednym z prekursorów ustroju mieszanego
prekurorem koncepcji państwa zamkniętego
jednym z prekursorów ustroju mieszanego
prekurorem koncepcji państwa zamkniętego
Koncepcja państwa praworządnego występuje w doktrynie
Platona
Sokratesa
Trazymacha
Platona
Państwu praworządnemu w doktrynie Platona znane były następujące urzędy
Organ centralny w postaci Rady, składajacy sie z przedstawicieli czterech grup majątkowych,oraz organy wojskowe z urzędem stratega na czele
senat oraz wiec ludowy jako organ prawotwórczy o znaczeniu lokalnym
37 Strażników Praw oraz Zgromadzenie
Organ centralny w postaci Rady, składajacy sie z przedstawicieli czterech grup majątkowych,oraz organy wojskowe z urzędem stratega na czele
37 Strażników Praw oraz Zgromadzenie
HOMO POLITICUS to pojęcie występujace w
doktrynie Platona na określenie naturalnych inklinacji fillozofa-króla
doktrynie Arystotelesa na określenie społecznej natury człowieka
doktrynie Arystotelesa i św.Augustyna, odnoszące się do politycznie zaangażowanej jednostki piastujacej wyższe stanowiska państwowe
doktrynie Arystotelesa na określenie społecznej natury człowieka
Zdaniem Arystotelesa celem polityki jest
eudajmnonia
politea
autarkia
eudajmnonia
autarkia
Poznanie w ujęciu Arystotelesa ma charakter
wyłącznie zmysłowy
zarówno zmysłowy, jak i rozumowy
wyłącznie rozumowy
zarówno zmysłowy, jak i rozumowy
W hierarchii cnót wyróżnianych przez Arystotelesa
cnoty moralne są podporządkowane cnotom intelektualnym
cnoty intelektualne są podporządkowane cnotom moralnym
na czele cnot stoi cnota piękna
cnoty moralne są podporządkowane cnotom intelektualnym
W klasycznej arystotelesowskiej koncepcji sprawiedliwości należy wyróżnić
sprawiedliowość w znaczeniu ogólnym oraz sprawiedliowość w znaczeniu szczegółowym
sprawiedliowość wymierzającą oraz sprawiedliowość wyrównującą
sprawiedliwość odnoszącą się do społeczności państwowych oraz społeczności żyjących poza państwem
sprawiedliowość w znaczeniu ogólnym oraz sprawiedliowość w znaczeniu szczegółowym
sprawiedliowość wymierzającą oraz sprawiedliowość wyrównującą
Państwo w myśl doktryny Arystotelesa jest
zbiorem indywidualności
nakierowane na osiągnięcie szczęścia i samowystarczalności
organizacją o charakterze wszechświatowym
zbiorem indywidualności
nakierowane na osiągnięcie szczęścia i samowystarczalności
Geneza państwa w ujęciu Arystotelesa jest następująca
państwo jest ostatnim, po rodzinie i gminie, ogniwem uspołecznienia się jednostki
poszczególne jednostki łączą się w małe grupy wyłącznie w celu zagwarantowania sobie bezpieczeństwa oraz nienaruszalności własności prywatnej
ludzie łączą się na podstawie porozumienia, które w kolejnych stuleciach zosatło określone mianem umowy społecznej
państwo jest ostatnim, po rodzinie i gminie, ogniwem uspołecznienia się jednostki
Za rzecznika koncepcji kompromisu uważany jest
Platon
Antystenes
Arystoteles
Arystoteles
Przekonanie o degeneracji form ustrojowych jest wpisane w doktrynę
Arystotelesa
Platona
Polibiusza
Platona
Optymalną formą państwa zdaniem Arystotelesa jest
ustrój oparty na wiedzy i cnocie rządzących, czyli arystokracja
ustrój zzwany politeą
państwo rządzone przez klasę reprezentujacą średnią własność
ustrój zzwany politeą
państwo rządzone przez klasę reprezentujacą średnią własność

Powiązane tematy

#doktryny #polityczne #i #prawne

Inne tryby