Pytania i odpowiedzi

Diagnoza psychologiczna

Zebrane pytania i odpowiedzi do zestawu.
Ilość pytań: 48 Rozwiązywany: 36 razy
Pytanie 21
Połącz kluczowe pojęcia diagnozy różnicowej z definicją
Jednostka nozologiczna
konkretne zaburzenie somatyczne lub psychiczne.
Symptomy
objawy współwystępujące w konfiguracjach.
Syndrom
zespół objawów.
Rozpoznanie
identyfikacja jednostki nozologicznej.
Prognoza/Rokowanie
przewidywanie rozwoju choroby.
Terapia
leczenie wynikające z diagnozy i prognozy.
Reifikacja
pacjent traktowany jak „opakowanie” dla choroby
Pytanie 22
Na czym polega efekt Rumpelstilzchena?
Pacjent wierzy, że terapeuta „wie co robi”, i zrzeka się odpowiedzialności za własne leczenie
Pytanie 23
Wybierz Funkcje wywiadu wstępnego (wg Cierpiałkowskiej)
Nawiązanie kontaktu z pacjentem i poznanie jego subiektywnego problemu
Rozstrzygnięcie, czy problem leży w obszarze psychologii klinicznej / zdrowia, a nie np. medycyny.
Określenie formy pomocy – ambulatoryjna czy wymaga hospitalizacji.
Pytanie 24
Połącz obszary treściowe wywiadu z zakresem pytań/informacji
Obecne symptomy i problemy
Historia, początek, trwanie, intensywność, kontekst
Sposoby radzenia sobie
Mocne strony, strategie przystosowawcze
Historia rodzinna i edukacyjna
Relacje, pochodzenie, środowisko
Historia chorób somatycznych i psychicznych
Leczenie, objawy, hospitalizacje
Kwestie ryzyka
Zachowania autodestrukcyjne, impulsywność
Traumatyczne doświadczenia
Nadużycia, przemoc, stresory
Uzależnienia
Substancje, zachowania nałogowe
Historia leczenia
Dotychczasowa pomoc, skuteczność terapii
Oczekiwania wobec pomocy
Motywacja i cele pacjenta
Inne współwystępujące symptomy
Objawy nieuwzględnione w głównym problemie
Pytanie 25
Jaki cel ma wywiad w sytuacji kryzysowej?
szybkie opanowanie stanu kryzysowego i wsparcie emocjonalne.
Pytanie 26
Wymień rodzaje wywiadów
1. ustrukturalizowany
2. częściowo ustrukturalizowany
3. swobodny
Pytanie 27
połącz rodzaje wywiadów z opisem
ustrukturalizowany
Ograniczona swoboda – diagnosta nie modyfikuje treści
częściowo ustrukturalizowany
Łączy elementy sztywnej struktury z elastycznością rozmowy
swobodny
Opiera się na spontanicznej narracji pacjenta
Pytanie 28
co jest brane pod uwagę podczas analizy wywiadu?
Treść wypowiedzi
Obserwacja cech fizycznych
Dane fizjologiczne
Interakcje
Sposób bycia
Pytanie 29
Wymień rodzaje pytań stosowanych w wywiadzie
1. otwarte
2. zamknięte
3. wprost
4. nie wprost
5. projekcyjne
Pytanie 30
Osoba badana może świadomie lub nieświadomie fałszować informacje podczas wywiadu.
Prawda
Narzędzie badawcze nie ma woływu zakłócanie wiarygodności informacji.
Fałsz
Badający może źle zinterpretować wypowiedź pacjenta, co wpływa na wiarygodność informacji z wywiadu.
Prawda
Poufność dokumentacji nie jest wymogiem.
Fałsz
Pytanie 31
Połącz cel diagnozy psychologicznej z opisem
Opisowy (deskryptywny)
Określenie _jak funkcjonuje_ dana osoba – poznanie jej zachowań, emocji, relacji, cech osobowości.
Wyjaśniający (eksplanacyjny)
Ustalenie _dlaczego_ osoba funkcjonuje w określony sposób.
Predykcyjny (prognostyczny)
Określenie, _jak może wyglądać przyszłe funkcjonowanie_ jednostki.
Klasyfikacyjny (nozologiczny)
Przyporządkowanie obserwowanych objawów do określonej jednostki diagnostycznej (np. według ICD lub DSM).
Praktyczny (interwencyjny, terapeutyczny)
Określenie, _jak pomóc_ pacjentowi – planowanie oddziaływań, terapii, wsparcia.
Pytanie 32
wypisz zasady dobrej diagnozy
1. obiektywność
2. rzetelność
3. trafność
4. poufność
5. etyka zawodowa
6. indywidualne podejście do pacjenta
Pytanie 33
Wybierz warunki konieczne by psycholog mógł się podjąć diagnozy
Jest jasny cel badania
Możliwa jest odpowiedź na pytanie diagnostyczne zgodnie z wiedzą naukową
Posiada kompetencje
W razie potrzeby kieruje do innego specjalisty
Dba o dobro osoby badanej
Szanuje autonomię i prawa osoby badanej
Korzysta z superwizji
Informuje o ograniczeniach doświadczenia
Poszerza wiedzę i konsultuje proces diagnostyczny
Rozpoznaje konflikty i konsultuje je
Zawiera kontrakt diagnostyczny
Ustala zakres przekazywanych informacji
Pytanie 34
Na jakiej podstawie dobiera się narzędzia diagnostyczne?
uwzględnienie indywidualnych właściwości badanego
właściwości psychometryczne
prawa autorskie
aktualne wersje narzędzi
Pytanie 35
dopasuj rodzaje symulacji do opisu
Symulacja
Zdrowy → udaje chorego
Sursymulacja
Chory → dodaje nieswoiste objawy
Metasymulacja
Po wyleczeniu → udaje dalej
Regresja
Wyleczona choroba → wraca w stresie
Pytanie 36
co się bierze pod uwagę podczas integracji danych?
Łączenie **danych ilościowych i jakościowych** w kontekście pytań diagnostycznych
właściwości psychometrycznych narzędzi** oraz jakości wywiadu/obserwacji
**zakłóceń w warunkach badania** i ich wpływu na wyniki
Pytanie 37
W jaki sposób komunikuje się efekty osobie badanej?
zgodnie z kontraktem diagnostycznym
w sposób dostosowany do odbiorcy
Pytanie 38
połącz rodzaje obserwacji z opisem
Bezpośrednia
Obserwuje sytuację na bieżąco
Pośrednia
obserwacja na podstawie relacji innych osób
Jawna
obserwator jest widoczny dla osób obserwowanych
Ukryta
obserwator ukryty np za lustrem weneckim
Laboratoryjna
sztucznie zorganizowane środowisko obserwacji
Naturalna
naturalne środowisko osoby obserwowanej
Uczestnicząca
badacz jest członkiem obserwowanej grupy
Pytanie 39
połącz typy obserwacji diagnostycznej z opisem
Ambulatoryjna
trwa kilka spotkań, jest ciągła obserwacja pacjenta jak wykonuje codzienne czynności
Szpitalna/Kliniczna
odbywa się kilka dni lub tygodni na oddziale szpitalnym w izolacji
Środowiskowa
czas jest elastyczny, obserwacja odbywa się w naturalnym otoczeniu pacjenta jak szkoła, dom, praca
Pytanie 40
połącz sposoby struktury obserwacji z opisem
Time sampling
próbki czasowe, np 15 minut co tydzień w obserwacji rozwoju motorycznego
Event sampling
konkretne zdarzenia, np każdy epizod agresji w szkole
Rating
skale oceny