Pytania i odpowiedzi

Diagnoza psychologiczna

Zebrane pytania i odpowiedzi do zestawu.
Ilość pytań: 48 Rozwiązywany: 34 razy
Pytanie 1
Wymień źródła wykorzystywane w diagnozowaniu.
1. wywiad
2. Obserwacja
3. analiza dokumentów
4. próby behawioralne
5. techniki projekcyjne
6. testy
Pytanie 2
uszereguj elementy procesu diagnozowania
1
Sformułowanie pytań diagnostycznych
2
Wybór odpowiednich narzędzi
3
Zbieranie danych
4
Ocena i integracja danych
5
Sformułowanie odpowiedzi na pytania diagnostyczne
Pytanie 3
Co obejmuje efekt diagnozy psychologicznej?
Zrozumienie danego zjawiska
Wyjaśnienie jego uwarunkowań, mechanizmów i dynamiki
Pytanie 4
Na czym polega zasada Heisenberga?
Aby akt pomiaru doszedł do skutku, konieczna jest interakcja z tym, co jest mierzone
Pytanie 5
Połącz w pary Profesjonalne Kompetencje Diagnostyczne wg Konferencji „Kompetencje 2002” z opisem
Przygotowanie z dziedziny psychometrii
Znajomość teorii pomiaru psychologicznego.
Wiedza na temat podstaw diagnozy
Wiedza teoretyczna, empiryczna i kontekstowa na temat diagnozy psychologicznej.
Wiedza i umiejętności diagnozowania wymiarów ludzkiego doświadczenia
Diagnozowanie poznawczych, afektywnych, behawioralnych i osobowościowych aspektów – w odniesieniu do jednostek i systemów.
Ocena efektów terapii lub interwencji
Umiejętność oceny rezultatów terapii lub interwencji psychologicznej.
Ocena ról, kontekstów i relacji
Umiejętność oceny różnorodnych ról, kontekstów i relacji (klient-psycholog) oraz ich wpływu na diagnozę.
Ustanowienie i podtrzymanie relacji profesjonalnej
Umiejętność tworzenia, podtrzymywania i rozumienia współpracującej relacji, która jest kontekstem dla diagnozy.
Rozumienie związku diagnozy z interwencją
Świadomość, że diagnoza jest interwencją; rozumienie związku pomiędzy diagnozą a planowaniem interwencji.
Techniczne umiejętności: Rozpoznawanie problemu/celu
Rozpoznawanie problemu/celu i zrozumienie istoty danego przypadku (_case conceptualization_).
Techniczne umiejętności: Wybór metod
Wybór odpowiednich metod diagnozy, dostarczających danych testowych i nietestowych.
Techniczne umiejętności: Zastosowanie procedur
Efektywne zastosowanie procedur diagnostycznych – wobec klienta i systemów społecznych.
Techniczne umiejętności: Zbieranie danych
Systematyczne zbieranie danych.
Techniczne umiejętności: Integracja i analiza
Integracja informacji, wnioskowanie i analiza.
Techniczne umiejętności: Opracowanie wyników
Opracowanie wyników diagnozy i sformułowanie zaleceń dotyczących problemu/celu.
Techniczne umiejętności: Informacje zwrotne
Dostarczanie klientowi zrozumiałych i użytecznych informacji zwrotnych, wychodzących naprzeciw jego potrzebom (niezależnie czy klient to jednostka, grupa, organizacja czy inny profesjonalista).
Pytanie 6
Uszereguj fazy modelu procesu diagnostycznego Michael P. Maloney i Michael Ward
1
Budowanie wyjściowego zbioru danych
2
Wyprowadzanie pierwszych wniosków z dotychczasowych danych
3
Konfrontowanie hipotez cząstkowych z danymi
4
Przystąpienie do bardziej ogólnych wniosków
5
Konceptualizacja przypadku
6
Zastosowanie modelu
7
Przewidywanie i decyzje diagnostyczne
Pytanie 7
Uszereguj fazy modelu procesu diagnostycznego Władysław J. Paluchowski
1
Etap prediagnostyczny
2
Etap badania
3
Etap opisu i interpretacji
4
Etap interwencji
Pytanie 8
Uszereguj fazy modelu procesu diagnostycznego Teresy Szustrowej
1
Określenie celu badania
2
Wybór orientacji teoretycznej
3
Sformułowanie pytań i hipotez diagnostycznych
4
Dobór wskaźników
5
Operacjonalizacja wskaźników
Pytanie 9
Uszereguj fazy modelu procesu diagnostycznego WEDŁUG GAP (Europejskie Stowarzyszenie Diagnozy Psychologicznej)
1
Analiza przypadku
2
Organizowanie i raportowanie wyników
3
Planowanie interwencji
4
Ocena interwencji i odroczone badanie kontrolne
Pytanie 10
Na czym polega Wyprowadzanie pierwszych wniosków z dotychczasowych danych?
Wnioski z zebranych danych stają się hipotezami cząstkowymi
Pytanie 11
Na czym polega Przystąpienie do bardziej ogólnych wniosków?
Hipotezy ogólne powstają na podstawie przyjętych lub odrzuconych hipotez cząstkowych
Pytanie 12
Na czym polega Konceptualizacja przypadku?
Tworzenie roboczego modelu osobowości klienta
Pytanie 13
Na czym polega Zastosowanie modelu?
Podstawienie konkretnych wartości zmiennych sytuacyjnych do modelu
Pytanie 14
Co to protodiagnoza?
wstępne rozumienie problemu wnoszone przez osobę badaną
Pytanie 15
Czym jest wskaźnik w modelu 5 pytań Teresy Szustrowej?
obserwowalne lub mierzalne przejawy właściwości psychicznej
Pytanie 16
Wymień Rodzaje diagnozy wg Kowalika i Brzezińskiego
różnicowa
Pytanie 17
Na czym polega Diagnoza różnicowa (nozologiczna)?
Na nazewnictwie jednostek chorobowych.
Pytanie 18
Na czym polega Diagnoza funkcjonalna?
Skupia się na funkcjonowaniu człowieka w określonych obszarach życia.
Pytanie 19
Na czym polega Diagnoza interakcyjna / psychospołeczna?
Skupia się na współdziałaniu z osobą badaną i jej otoczeniem.
Pytanie 20
Na czym polega Salutogeneza Aarona Antonovsky?
Skupienie na zasobach i mechanizmach podtrzymujących zdrowie.