Pytania i odpowiedzi

rozwojówka

Zebrane pytania i odpowiedzi do zestawu.
Ilość pytań: 58 Rozwiązywany: 420 razy
Pytanie 41
Co oznacza internalizacja w ujęciu Vygotsky’ego?
Przekształcanie działań zewnętrznych w procesy psychiczne jednostki
Pytanie 42
kultury Margaret Mead
Postfiguratywna
dzieci uczą się od dorosłych;
Kofiguratywna
dzieci i dorośli uczą się od siebie;
Prefiguratywna
dorośli uczą się od dzieci.
Pytanie 43
Teoria przywiązania Bowlby’ego zakłada:
Wrodzoną potrzebę tworzenia trwałej więzi z opiekunem jako podstawę bezpieczeństwa
Pytanie 44
style przywiązania Mary Ainsworth
Bezpieczny (secure):
dziecko ufa opiekunowi, aktywnie eksploruje otoczenie, a w sytuacji stresu szuka wsparcia u opiekuna.
Lękowo-unikający (avoidant):
dziecko unika kontaktu z opiekunem, nie szuka wsparcia w stresie – może wynikać z chłodnej i niedostępnej postawy dorosłego.
Lękowo-ambiwalentny (ambivalent/resistant):
dziecko przejawia niepewność, silne reakcje emocjonalne, trudność z uspokojeniem – wynika z niekonsekwentnej opieki.
Zdezorganizowany (disorganized):
styl ten charakteryzuje sprzeczne zachowania, może być efektem traumy, zaniedbania, przemocy
Pytanie 45
style wychowawcze
Styl autorytatywny (demokratyczny)
Rodzice wyznaczają jasne granice, ale są otwarci na dialog.
Styl autorytarny (rygorystyczny)
Duży nacisk na posłuszeństwo, dyscyplina bez tłumaczenia.
Styl liberalny (permisywny)
Rodzice są ciepli, ale unikają kontroli i granic.
Styl zaniedbujący (zdezorganizowany, obojętny)
Brak zaangażowania emocjonalnego i kontroli.
Pytanie 46
Według Bowlby’ego przywiązanie pełni funkcję:
Regulacji systemu opieki i bezpieczeństwa emocjonalnego dziecka
Pytanie 47
Czym są zaburzenia rozwoju o podłożu organicznym?
Zaburzenia spowodowane uszkodzeniem OUN (ośrodkowego układu nerwowego) lub struktur mózgowych
Pytanie 48
Przykładem zaburzenia rozwoju o podłożu organicznym jest:
Zespół Downa
Pytanie 49
FAS (Fetal Alcohol Syndrome) to:
Zespół związany z prenatalnym wpływem alkoholu
Pytanie 50
MPD (mózgowe porażenie dziecięce) to zaburzenie:
Wynik uszkodzenia mózgu w okresie rozwoju płodowego lub okołoporodowego
Pytanie 51
Wspieranie rozwoju dziecka z zaburzeniem organicznym obejmuje:
Dostosowanie wymagań i terapię indywidualną
Pytanie 52
poczucie ja
Poczucie emergentnego JA (0–2 miesiące):
zmysłowe doświadczanie siebie.
Poczucie JA rdzennego (core self) (2–6 miesięcy):
powstaje poprzez przewidywalne interakcje.
Poczucie JA subiektywnego (7–15 miesięcy):
pojawienie się intencji, rozumienie emocji drugiego.
Poczucie JA narracyjnego (od 2 r.ż.):
dziecko tworzy spójną historię o sobie.
Pytanie 53
tożsamość Marcia
Tożsamość osiągnięta
Wysoka eksploracja + wysokie zaangażowanie
Moratorium
Wysoka eksploracja + niskie zaangażowanie
Tożsamość przejęta (foreclosure)
Niska eksploracja + wysokie zaangażowanie
Rozproszenie tożsamości (diffusion)
Brak eksploracji i zaangażowania
Pytanie 54
Który z poniższych czynników jest biologicznym źródłem różnic indywidualnych?
Temperament
Pytanie 55
Deci i Ryan – teoria autodeterminacji.
Autonomia –
poczucie sprawczości i wolności wyboru.
Kompetencja –
przekonanie o własnej skuteczności.
Relacja (związki) –
poczucie przynależności i więzi z innymi.
Pytanie 56
Jakie zmiany zachodzą w przetwarzaniu informacji sensorycznych w ontogenezie?
Dziecko stopniowo uczy się rozpoznawać i interpretować bodźce
Pytanie 57
Co to jest dziecięca teoria umysłu?
zdolność dziecka do rozumienia, że inni mają własne myśli, uczucia i wiedzę
Pytanie 58
Etapy rozwoju moralnego według Piageta
Heteronomia (realizm moralny) –
zasady są absolutne, niezmienne i narzucone przez autorytety, narzucone z zewnątrz
Autonomia (relatywizm moralny) –
zasady mogą być negocjowane, zmieniane i dostosowywane do kontekstu