Twoja przeglądarka nie obsługuje JavaScript!
Ucz się szybciej
Testy
Fiszki
Notatki
Zaloguj
Pytania i odpowiedzi
rozwojówka
Zebrane pytania i odpowiedzi do zestawu.
Ilość pytań:
58
Rozwiązywany:
417 razy
Pytanie 1
Na czym polega współczesne ujęcie psychologii rozwoju człowieka?
Całożyciowy rozwój w wielu sferach pod wpływem czynników biologicznych, psychicznych i społecznych
Pytanie 2
Główne cele psychologii rozwojowej to:
Opis zmian, wyjaśnianie mechanizmów, przewidywanie, interwencja
Pytanie 3
Psychologia rozwoju różni się od psychologii wychowawczej tym, że:
Koncentruje się na zmianach w jednostce przez całe życie
Pytanie 4
etapy rozwoju psychospołecznego Eriksona
Okres niemowlęcy (0–1 rok)
Zaufanie vs. Nieufność
Wczesne dzieciństwo (1–3 lata)
Autonomia vs. wstyd i zwątpienie
Przedszkolne (3–6 lat)
Inicjatywa vs. poczucie winy
Dzieciństwo (6–12 lat)
Przemysłowość vs. poczucie niższości
Młodzież (12–18 lat)
Tożsamość vs. zamieszanie tożsamości
Wczesna dorosłość (18–40 lat)
Intymność vs. Izolacja
Średnia dorosłość (40–65 lat)
Generatywność vs. Stagnacja
Późna dorosłość (65+ lat)
Integralność vs. Rozpacz
Pytanie 5
Faza oralna w teorii Freuda dotyczy:
Pierwszych doświadczeń związanych z karmieniem i ustami
Pytanie 6
Kluczowy mechanizm w teorii Freuda to:
Nieświadomość i konflikty id, ego i superego
Pytanie 7
struktura osobowści Freuda
Id
od urodzenia, nieświadoma, kierująca się zasadą przyjemności
Ego
pod koniec 1 roku życia, część świadoma, pośredniczy między id, superego a rzeczywistością
Superego
koniec średniego dzieciństwa, wewnętrzny system norm, wartości, moralności
Pytanie 8
stadia rozwojowe Piageta
Stadium sensoryczno-motoryczne (0-2 lata)
dzieci uczą się o świecie głównie przez zmysły i ruchy.
Stadium przedoperacyjne (2-7 lat)
dzieci rozwijają zdolności językowe i wyobrażeniowe, ale ich myślenie nadal jest egocentryczne
Stadium operacji konkretnych (7-11 lat)
dzieci zaczynają wykazywać zdolność do myślenia bardziej logicznie i systematycznie w kontekście rzeczywistych obiektów i sytuacji.
Stadium operacji formalnych (11 lat i więcej)
młodzież rozwija zdolność do myślenia abstrakcyjnego, hipotetycznego i dedukcyjnego
Pytanie 9
Kluczowa koncepcja Vygotsky’ego to:
dziecko może nauczyć się więcej w interakcji z bardziej kompetentnym partnerem, niż samodzielnie.
Pytanie 10
Teoria uczenia się Skinnera opiera się na:
Warunkowaniu operacyjnym
Pytanie 11
warunkowanie Skinnera
Wzmocnienie pozytywne
Dodanie czegoś przyjemnego, co zwiększa prawdopodobieństwo powtórzenia zachowania.
Wzmocnienie negatywne
Usunięcie czegoś nieprzyjemnego, co również zwiększa prawdopodobieństwo powtórzenia zachowania.
Kara pozytywna
Dodanie nieprzyjemnego bodźca po niepożądanym zachowaniu, co zmniejsza prawdopodobieństwo powtórzenia zachowania.
Kara negatywna
Usunięcie przyjemnego bodźca po zachowaniu, co zmniejsza prawdopodobieństwo wystąpienia zachowania
Pytanie 12
Koncepcja przetwarzania informacji Sieglera zakłada:
Proces ciągły i strategie rozwiązywania problemów
Pytanie 13
fazy rozwoju psychoseksualnego Freuda
Oralny (0–1 r.ż.)
źródło przyjemności: usta.
Analny (1–3 r.ż.)
przyjemność z kontroli wydalania.
Falliczny (3–6 r.ż.)
zainteresowanie narządami płciowymi (kompleks Edypa/Elektry).
Latencji (6–12 r.ż.)
rozwój intelektualny, społeczny i emocjonalny.
Genitalny (od okresu dojrzewania)
dojrzała seksualność.
Pytanie 14
Czym różni się podejście behawiorystyczne od poznawczego?
Behawioryzm skupia się na zachowaniu, poznawcze na procesach umysłowych
Pytanie 15
Jakie są cechy zmiany rozwojowej?
Sekwencyjność, wielowymiarowość, adaptacyjność
Pytanie 16
Rozwój jakościowy to:
Nowe sposoby myślenia i zdolności
Pytanie 17
Warunkowanie klasyczne Pawłowa polega na:
Kojarzeniu bodźców
Pytanie 18
Podejście socjokulturowe podkreśla:
Wpływ interakcji społecznej i kultury
Pytanie 19
etapy rozwojowe Havighursta
Niemowlęctwo (0–1 rok)
Nawiązanie więzi z opiekunami
Wczesne dzieciństwo (1–3 lata)
Uczenie się samodzielności, kontrola nad funkcjami fizjologicznymi
Wiek przedszkolny (3–6 lat)
Rozwijanie wyobraźni, uczenie się ról płciowych
Wiek szkolny (6–12 lat)
Opanowanie podstawowych umiejętności szkolnych
Adolescencja (12–18 lat)
Rozwijanie relacji z rówieśnikami, kształtowanie postawy wobec pracy
Wczesna dorosłość (18–30 lat)
Nawiązywanie trwałych związków, wybór partnera, podjęcie pracy zawodowej
Dorosłość (30–65 lat)
Wychowywanie dzieci, rozwijanie kariery zawodowej
Późna dorosłość (65+)
Akceptacja własnego życia, pogodzenie się ze starością
Pytanie 20
Kultura postfiguracyjna to:
Autorytet dorosłych i przekaz tradycji
Pokaż kolejne pytania
Inne tryby
Nauka
Test
Fiszki
Pobierz PDF