Pytania i odpowiedzi

procesy poznawcze

Zebrane pytania i odpowiedzi do zestawu. test do nauki z procesów poznawczych
Ilość pytań: 62 Rozwiązywany: 807 razy
Pytanie 1
dopasuj opis do nazwy nurtu
Funkcjonalizm Jamesa
celem psychologii było badanie funkcji zachowania w świecie
Strukturalizm Titchenera
wyróżniał trzy podstawowe elementy procesów psychicznych pojawiające się w świadomości człowieka: wrażenia (zmysłowe reakcje na bodźce docierające do organizmu), wyobrażenia (obrazy tworzone w umysłach), afekty (uczucia towarzyszące wrażeniom lub wyobrażeniom).
Empiryzm (Locke)
cała wiedza pochodzi z doświadczenia i że nie istnieją wrodzone idee, które są z nami, gdy się rodzimy. Rodząc się, jesteśmy czystą kartą (tabula rasa).
Dualizm umiarkowany Arystotelesa
mówi, że świadomość jest materialna, a materia jest formą myśli.
Dualizm skrajny Kartezjusza
uważał, że ludzie składają się z dwóch oddzielnych substancji: duszy i ciała. Albo inaczej: tego, co materialne i niematerialne. Podkreślał również znaczenie Boga, który jest istotą niestworzoną i konieczną, stanowiącą oparcie dla rzeczywistości.
Dualizm skrajny Platona
wierzył, że wszyscy ludzie mają duszę, której miejsce tak naprawdę znajduje się poza nami, w świecie idei.
Idealizm subiektywny (fenomenalizm Berkleya)
twierdzi, że rzeczywistość istnieje tylko w naszych spostrzeżeniach.
Idealizm obiektywny
to nurt filozoficzny, który głosi, że rzeczywistość ma naturę duchową (idealistyczną), ale istnieje niezależnie od indywidualnych świadomości
Materializm (Spinoza)
pogląd filozoficzny mówiący, że rzeczywistość ma charakter materialny
Dualizm
pogląd filozoficzny mówiący, że umysł i ciało to dwie różne substancje
Monizm
pogląd filozoficzny mówiący, że rozum i ciało są jedną substancją
Behawioryzm (Pawłow, Watson)
jest teorią uczenia się, która stwierdza, że wszystkie zachowania są uczone poprzez interakcję ze środowiskiem poprzez proces zwany warunkowaniem, zajmuje się tylko obserwowalnymi zachowaniami bodziec-reakcja, ponieważ można je badać w sposób systematyczny i obserwowalny.
Pytanie 2
Procesy poznawcze
to operacje umysłowe, które, mózg wykonuje w celu przetwarzania informacji
Pytanie 3
połącz w pary
Podstawowe procesy poznawcze
stanowią podstawę do przetwarzania i kompilacji informacji, umożliwiając ich przechwytywanie i przechowywanie w „systemie”. Są to percepcja, uwaga, pamięć
wyższe procesy poznawcze
zajmują się informacjami zebranymi z podstawowych procesów przedstawionych wcześniej. Są to myślenie, uczenie się, język, kreatywność, motywacja
Pytanie 4
uszereguj etapy procesu poznawczego
1
pozyskiwanie
2
kodowanie
3
przechowywanie
4
wydobywanie
Pytanie 5
połącz w pary
Przetwarzanie szeregowe
operacje poznawcze następują pojedynczo w serii
Przetwarzanie równoległe
których operacje poznawcze zachodzą jednocześnie, równolegle
Pytanie 6
Ojciec psychologii eksperymentalnej to
Wilhelm Wundt
Pytanie 7
Introspekcja to
proces, w którym dana osoba relacjonuje swoje własne doświadczenia w sposób najbardziej obiektywny z możliwych, traktując ludzki umysł tak, jak traktuje się każdy inny aspekt natury podlegający naukowej obserwacji.
Pytanie 8
dopasuj opis do rodzaju kary lub wzmocnienia w warunkowaniu instrumentalnym Skinnera
Wzmocnienie pozytywne
dodanie czegoś do zachowania, co sprawi, że w przyszłości zachowanie będzie występować częściej.
Wzmocnienie negatywne
w momencie wystąpienia zachowania zabieramy jakiś bodziec, co zwiększa prawdopodobieństwo wystąpienia zachowania w przyszłości
Kara pozytywna
dodanie do zachowania bodźca, który sprawi, że zachowanie będzie się rzadziej pojawiać w przyszłości.
Kara negatywna
w wyniku zachowania zabieramy jakiś bodziec, co zmniejsza prawdopodobieństwo pojawienia się zachowania w przyszłości
Pytanie 9
uszereguj etapy rozwoju poznawczego Piageta
1
okres sensoryczno-motoryczny
2
etap przedoperacyjny
3
konkretny etap operacyjny
4
formalny etap operacyjny
Pytanie 10
Gestalt
to szkoła myślenia, która stara się zrozumieć, w jaki sposób ludzki mózg postrzega doświadczenia. Sugeruje to, że struktury, postrzegane jako całość, mają określone właściwości, które różnią się od sumy ich poszczególnych części.
Pytanie 11
połącz specjalności z twórcami teorii Gestalt
Wolfgang Köhler
był ekspertem akustyki fizycznej
Max Wertheimer
zajmował się percepcją wzrokową. Opisał między innymi efekt phi.
Kurt Koffka
zajmował się zjawiskami ruchu i rytmu
Pytanie 12
połącz zasady Gestalt z opisami
Prägnanz/prawo prostoty
Stwierdza, że w obliczu zestawu niejednoznacznych lub złożonych obiektów ludzki mózg stara się uczynić je tak prostymi, jak to tylko możliwe.
figura–tło
mamy tendencję do dzielenia naszego świata wizualnego na figury i tło.
Ciągłość
kształty, obiekty lub elementy projektu, które są umieszczone w sposób sugerujący linie, krzywe lub płaszczyzny, będą postrzegane jako takie, a nie jako pojedyncze elementy. Percepcyjnie grupujemy elementy razem, tworząc ciągły obraz.
Bliskość
że kształty, obiekty lub elementy projektu znajdujące się blisko siebie są postrzegane jako grupa. I odwrotnie, losowo rozmieszczone przedmioty są postrzegane jako odizolowane.
Podobieństwo
mamy tendencję do grupowania kształtów, obiektów lub elementów projektu, które mają pewne podobieństwo - czy to pod względem koloru, kształtu, orientacji, tekstury czy rozmiaru.
Zasada symetrii
Preferencja dostrzegania obiektów symetrycznych nad asymetrycznymi. Tu łatwiej dostrzec nakładające się na siebie dwa romby niż którykolwiek z innych układów figur.
Wspólny region
: Prawo to proponuje, aby elementy znajdujące się w tym samym zamkniętym regionie - takie jak wewnątrz koła lub kształtu - były postrzegane jako należące do tej samej grupy.
Zasada domknięcia
ludzki mózg ma naturalną tendencję do wizualnego zamykania luk w formach, szczególnie podczas identyfikowania znanych obrazów.
Pytanie 13
Zajwisko phi
to iluzja ruchu przy eksponowaniu nieruchomych obrazów w odpowiednio krótkim czasie
Pytanie 14
guzy mózgu najczęściej powstają z
komórek glejowych i innych tkanek istoty białej
Pytanie 15
Jaka jest różnica między TIA a udarem niedokrwiennym mózgu?
TIA to miniudar, którego objawy szybko ustępują
Pytanie 16
zaznacz fałszywe zdanie
Podwójna dysocjacja występuje, gdy uszkodzenie obszaru X upośledza zdolność wykonania zadania A, ale nie zadania B, a uszkodzenie obszaru Y upośledza zdolność wykonania zadania B, ale nie zadania A. Te dwa obszary uzupełniają się.
Prawda
Podwójne dysocjacje oferują najsilniejsze neuropsychologiczne dowody na to, że pacjent lub grupa pacjentów ma selektywny deficyt w określonej operacji poznawczej.
Prawda
Oprócz problemów z czytaniem, pacjent z uszkodzeniem płatów czołowych może również wykazywać deficyt w innych zadaniach, takich jak rozwiązywanie problemów, pamięć lub praksja.
Prawda
Uszkodzenia mogą również prowadzić do rozwoju procesów kompensacyjnych.
Prawda
W przypadku naturalnie występujących zmian związanych z udarami lub guzami, nie istnieje znaczna zmienność wśród pacjentów.
Fałsz
Pytanie 17
połącz nazwy testów z ich rodzajem
testy pamięci
test Wechslera, test 15 słów Reya
testy uwagi i funkcji wykonawczych
test Stroopa, test sortowania kart Wisconsin
testy językowe
Boston naming test
testy zdolności wzrokowo-przestrzennych
test Reya-Osterrietha
Pytanie 18
połącz opisy badań obrazowych z nazwą
Tomografia komputerowa
komputer konstruuje perspektywę trójwymiarową za pomocą promieni rentgenowskich
Rezonans magnetyczny MRI
wykorzystuje magnetyczne właściwości atomów
Pytanie 19
połącz opisy badań funkcjonalnych z nazwą
ELEKTROENCEFALOGRAFIA
nieinwazyjna metoda mierzenia sygnałów elektrycznych w mózgu za pomocą elektron umieszczonych na skórze głowy
PET
monitoruje promieniowanie przez radioaktywny izotop pierwiastka, wbudowany w cząsteczkę
fMRI
mierzy stosunek utlenionej do odtlenionej hemoglobiny
GŁĘBOKA STYMULACJA MÓZGU DBS
wszczepienie elektrod do mózgu, na określony czas aby modulować aktywność neuronalną
OPTOGENETYKA
aktywowanie neuronów za pomocą transdukcji wirusowej
PRZEZCZASOWA STYMULACJA MAGNETYCZNA. TMS
cewka, która generuje pole magnetyczne, powodując ogniskową stymulację mózgu w sposób nieinwazyjny
Pytanie 20
dopasuj nazwy przekrojów do opisu
przekrój strzałkowy
dzieli mózg na dwie połowy: prawą oraz lewą.
przekrój czołowy
oddziela przód mózgu od tyłu
przekrój poprzeczny/poziomy
Gdy przekroimy w płaszczyźnie oddzielającej część grzbietową od brzusznej