Strukturalizm Titchenera
wyróżniał trzy podstawowe elementy procesów psychicznych pojawiające się w świadomości człowieka: wrażenia (zmysłowe reakcje na bodźce docierające do organizmu), wyobrażenia (obrazy tworzone w umysłach), afekty (uczucia towarzyszące wrażeniom lub wyobrażeniom).
Dualizm skrajny Kartezjusza
uważał, że ludzie składają się z dwóch oddzielnych substancji: duszy i ciała. Albo inaczej: tego, co materialne i niematerialne. Podkreślał również znaczenie Boga, który jest istotą niestworzoną i konieczną, stanowiącą oparcie dla rzeczywistości.
Idealizm subiektywny (fenomenalizm Berkleya)
twierdzi, że rzeczywistość istnieje tylko w naszych spostrzeżeniach.
Funkcjonalizm Jamesa
celem psychologii było badanie funkcji zachowania w świecie
Dualizm
pogląd filozoficzny mówiący, że umysł i ciało to dwie różne substancje
Behawioryzm (Pawłow, Watson)
jest teorią uczenia się, która stwierdza, że wszystkie zachowania są uczone poprzez interakcję ze środowiskiem poprzez proces zwany warunkowaniem, zajmuje się tylko obserwowalnymi zachowaniami bodziec-reakcja, ponieważ można je badać w sposób systematyczny i obserwowalny.
Monizm
pogląd filozoficzny mówiący, że rozum i ciało są jedną substancją
Dualizm umiarkowany Arystotelesa
mówi, że świadomość jest materialna, a materia jest formą myśli.
Idealizm obiektywny
to nurt filozoficzny, który głosi, że rzeczywistość ma naturę duchową (idealistyczną), ale istnieje niezależnie od indywidualnych świadomości
Dualizm skrajny Platona
wierzył, że wszyscy ludzie mają duszę, której miejsce tak naprawdę znajduje się poza nami, w świecie idei.
Empiryzm (Locke)
cała wiedza pochodzi z doświadczenia i że nie istnieją wrodzone idee, które są z nami, gdy się rodzimy. Rodząc się, jesteśmy czystą kartą (tabula rasa).
Materializm (Spinoza)
pogląd filozoficzny mówiący, że rzeczywistość ma charakter materialny