Nauka

procesy poznawcze

Wyświetlane są wszystkie pytania.
Przejdź na Memorizer+
W trybie nauki zyskasz:
Brak reklam
Quiz powtórkowy - pozwoli Ci opanować pytania, których nie umiesz
Więcej pytań na stronie testu
Wybór pytań do ponownego rozwiązania
Trzy razy bardziej pojemną historię aktywności
Wykup dostęp
Pytanie 1
dopasuj opis do nazwy nurtu
Strukturalizm Titchenera
wyróżniał trzy podstawowe elementy procesów psychicznych pojawiające się w świadomości człowieka: wrażenia (zmysłowe reakcje na bodźce docierające do organizmu), wyobrażenia (obrazy tworzone w umysłach), afekty (uczucia towarzyszące wrażeniom lub wyobrażeniom).
Dualizm skrajny Kartezjusza
uważał, że ludzie składają się z dwóch oddzielnych substancji: duszy i ciała. Albo inaczej: tego, co materialne i niematerialne. Podkreślał również znaczenie Boga, który jest istotą niestworzoną i konieczną, stanowiącą oparcie dla rzeczywistości.
Idealizm subiektywny (fenomenalizm Berkleya)
twierdzi, że rzeczywistość istnieje tylko w naszych spostrzeżeniach.
Funkcjonalizm Jamesa
celem psychologii było badanie funkcji zachowania w świecie
Dualizm
pogląd filozoficzny mówiący, że umysł i ciało to dwie różne substancje
Behawioryzm (Pawłow, Watson)
jest teorią uczenia się, która stwierdza, że wszystkie zachowania są uczone poprzez interakcję ze środowiskiem poprzez proces zwany warunkowaniem, zajmuje się tylko obserwowalnymi zachowaniami bodziec-reakcja, ponieważ można je badać w sposób systematyczny i obserwowalny.
Monizm
pogląd filozoficzny mówiący, że rozum i ciało są jedną substancją
Dualizm umiarkowany Arystotelesa
mówi, że świadomość jest materialna, a materia jest formą myśli.
Idealizm obiektywny
to nurt filozoficzny, który głosi, że rzeczywistość ma naturę duchową (idealistyczną), ale istnieje niezależnie od indywidualnych świadomości
Dualizm skrajny Platona
wierzył, że wszyscy ludzie mają duszę, której miejsce tak naprawdę znajduje się poza nami, w świecie idei.
Empiryzm (Locke)
cała wiedza pochodzi z doświadczenia i że nie istnieją wrodzone idee, które są z nami, gdy się rodzimy. Rodząc się, jesteśmy czystą kartą (tabula rasa).
Materializm (Spinoza)
pogląd filozoficzny mówiący, że rzeczywistość ma charakter materialny
Pytanie 2
Procesy poznawcze
to operacje umysłowe, które, mózg wykonuje w celu przetwarzania informacji
to działania organizmu mające na celu reagowanie na bodźce bez udziału świadomości.
to tylko procesy związane z zapamiętywaniem i przypominaniem informacji.
dotyczą wyłącznie emocji i uczuć człowieka.
Pytanie 3
połącz w pary
wyższe procesy poznawcze
zajmują się informacjami zebranymi z podstawowych procesów przedstawionych wcześniej. Są to myślenie, uczenie się, język, kreatywność, motywacja
Podstawowe procesy poznawcze
stanowią podstawę do przetwarzania i kompilacji informacji, umożliwiając ich przechwytywanie i przechowywanie w „systemie”. Są to percepcja, uwaga, pamięć
Pytanie 4
uszereguj etapy procesu poznawczego
1
wydobywanie
2
pozyskiwanie
3
kodowanie
4
przechowywanie
Pytanie 5
połącz w pary
Przetwarzanie równoległe
których operacje poznawcze zachodzą jednocześnie, równolegle
Przetwarzanie szeregowe
operacje poznawcze następują pojedynczo w serii
Pytanie 6
Ojciec psychologii eksperymentalnej to
Wilhelm Wundt
William James
Zygmund Freud
John Locke
Pytanie 7
Introspekcja to
proces, w którym dana osoba relacjonuje swoje własne doświadczenia w sposób najbardziej obiektywny z możliwych, traktując ludzki umysł tak, jak traktuje się każdy inny aspekt natury podlegający naukowej obserwacji.
badanie świata zewnętrznego za pomocą zmysłów bez udziału świadomości.
metoda obserwacji zachowań innych ludzi w celu poznania ich stanów psychicznych.
proces automatycznego, nieświadomego reagowania organizmu na bodźce z otoczenia.
Pytanie 8
dopasuj opis do rodzaju kary lub wzmocnienia w warunkowaniu instrumentalnym Skinnera
Wzmocnienie pozytywne
dodanie czegoś do zachowania, co sprawi, że w przyszłości zachowanie będzie występować częściej.
Wzmocnienie negatywne
w momencie wystąpienia zachowania zabieramy jakiś bodziec, co zwiększa prawdopodobieństwo wystąpienia zachowania w przyszłości
Kara pozytywna
dodanie do zachowania bodźca, który sprawi, że zachowanie będzie się rzadziej pojawiać w przyszłości.
Kara negatywna
w wyniku zachowania zabieramy jakiś bodziec, co zmniejsza prawdopodobieństwo pojawienia się zachowania w przyszłości