Misyjna Olimpiada Znajomości Afryki Etap Okręgowy (edycja XIX i XX)
Zebrane pytania i odpowiedzi do zestawu. MOZA. Test będący zbieraniną pytań z etapu okręgowego dla edycji XIX i XX.
Ilość pytań: 137
Rozwiązywany: 3355 razy
Pytanie 121
Według Stanisława Piłaszewicza rozwój afrochrześcijanizmu zapoczątkowały:
Kościoły etiopiańskie
Pytanie 122
Wielu badaczy tradycyjnych religii afrykańskich podkreśla, iż Stwórca jest obecnie jako deus
otiosus, tzn.
bóg próżnujący
Pytanie 123
Powiedzenie: Niyo Ibeshaho bose, co oznacza „to On (Immana) wszystko obdarza życiem”
występuje u:
Banyarwanda
Pytanie 124
Autorem teorii monoteizmu pierwotnego był:
Wilhelm Schmidt
Pytanie 125
U Ibo z Nigerii – podobnie jak i u większości ludów wybrzeża Zatoki Gwinejskiej – rytualny tydzień
trwał:
cztery dni
Pytanie 126
Najliczniejszy panteon bóstw czczonych przez jeden lud afrykański, mają:
Jorubowie
Pytanie 127
Kult vodun był – i jest nadal – charakterystyczny dla ziem:
dawnego Dahomeju
Pytanie 128
Tuya u Gidarów z północnego Kamerunu to:
siła wyższa, duch lub drugorzędne bóstwo
Pytanie 129
Uwumbora u ludu Konkomba to:
Bóg Najwyższy
Pytanie 130
U ludów Akan z Ghany mmoatia (l. poj. aboetia) to:
duchy-karły
Pytanie 131
Gidarskie teda to:
zaświaty, w których przebywają przodkowie
Pytanie 132
Joseph Ki-Zerbo był:
znanym historykiem z Burkina Faso
Pytanie 133
Definicyjna poliandria w Czarnej Afryce:
nie występuje
Pytanie 134
Powstały w pierwszych latach XIX wieku kalifat fulański ze stolicą w Sokoto był utworzony przez:
Szajcha Usmana dan Fodio
Pytanie 135
W ciągu kilkudziesięciu lat ery kolonialnej islam w Czarnej Afryce:
poczynił większe postępy niż w całym poprzedzającym tę erę tysiącleciu
Pytanie 136
Według Johna Mbitiego linearna koncepcja czasu, właściwa myśli zachodniej, z nieokreśloną
przeszłością, teraźniejszością i nieograniczoną przyszłością jest
obca myśleniu afrykańskiemu
Pytanie 137
W Afryce Zachodniej rozpowszechnione jest „święto pochrzynu” (ignamu, jamsu). Jest to: