Do podstawowych funkcji celów wychowania należy to, że stanowią one punkt odniesienia dla formułowanych ocen, pełnią rolę organizującą programy i metody oraz nadają sens i motywują podmiot do działania
PRAWDA
Pytanie 2
Realizacja celów prostych i złożonych w tej samej mierze odnoszona jest w teorii wychowania do zamierzeń odległych, wieloetapowych i trudnych do zoperacjonalizowania
Pytanie 3
Orientacja retrospektywna odwołuje się do temporalnego kryterium porządkowania celów wychowania i wyraża się w przywiązaniu do przeszłości i jej idealizacji oraz w dużej samozachowawczości i niechęci do zmian
Pytanie 4
W podejściu empiryczno-indukcyjnym zakłada się prymat metodologii badań przyrodniczych oraz funkcji scjentystycznych teorii wychowania
PRAWDA
Pytanie 5
Zgodnie z klasycznym podejściem do podstawowych funkcji teorii wychowania zaliczymy funkcję wyjaśniającą, oceniającą, projektującą
PRAWDA
Pytanie 6
W ramach antropologii wychowania podejmowane są problemy związane z operacjonalizacją celów, które służą realizacji praktycznych zadań wychowania
Pytanie 7
Interdyscyplinarność teorii wychowania odrzuca założenie, zgodnie z którym natura określonego problemu badawczego lokuje się na pograniczu(styku) różnych dyscyplin naukowych i ich szczegółowych "pól problemowych" tj. filozofia, psychologia, socjologia czy nauki biomedyczne
Pytanie 8
Teoria wychowania jako subdyscyplina pedagogiczna, choć historycznie ściśle powiązana jest z naukami humanistycznymi, to jednak formalnie przynależy do dziedziny nauk społecznych w współczesnej klasyfikacji nauki
Pytanie 9
Paradygmat humanistyczny uprawiania teorii wychowania jest kontynuacją i rozwinięciem założeń ontologicznych, epistemologicznych i metodologicznych paradygmatu scjentystycznego
Pytanie 10
Świat dziecka jest miniaturą i lustrzanym odbiciem świata dorosłych. Świat dziecka i świat dorosłych oparte są na tym samym sposobie doświadczania otaczającej rzeczywistości
Pytanie 11
Odpowiedzialność dorosłych wyraża się w tym, by wchodzić w świat, w którym żyją dzieci- odkrywać go, uczyć się go, postrzegać go jego własnymi miarami i w ten sposób odkrywać zadania oraz problemy z tego "świata" wyłaniające się
Pytanie 12
Skutki określonych form obecności lub nieobecności dorosłych dziecko doświadcza tylko w retrospektywny tzn. że dziecko powraca do tych doświadczeń o latach i stanowią one punkt odniesienia dla jego świadomości
PRAWDA
Pytanie 13
W ramach pedagogicznych implementacji idei "świata życia codziennego" formułowane jest założenie, zgodnie z którym świat dziecka jest miniaturę i lustrzanym odbiciem świata dorosłych
Pytanie 14
Zgodnie z przesłankami określającymi specyfikę wychowania w ujęciu J.Filka stwierdzana jest prawidłowość: teologicznym(celowościowym) horyzontem właściwie pojętego wychowania jest samozniesienie wychowania na rzecz wypromowania postaw samowychowania
Pytanie 15
W ramach aksjologii wychowania podejmowany jest problem wartości oraz ich roli i znaczenia w projektowaniu i przebiegu procesu wychowania
Pytanie 16
Zgodnie z teorią transgresji ludzkiej J. Kozieleckiego czynności transgresyjne mają charakter aktywności/dynamizmu działania "poza" oraz "ponad" i wyłaniają się stopniowo wraz ze stawianiem kolejnych kroków forsujących granice
PRAWDA
Pytanie 17
W ujęciu M. Nowaka jednym z warunków logicznego ustrukturyzowania celów wychowawczych jest to, iż uzasadnienia celów powinny być logicznie poprawne i wprowadzone z przesłanek danego argumentu
Pytanie 18
Wyznacznikami orientacji futurystycznej w wychowaniu (opartej na promocji postępowych wzorców) w ujęciu M. Kunickiej jest przywiązanie do przeszłości i jej idealizacja oraz samozachowawczość i niechęć do zmian
Pytanie 19
Cele minimalizujące wychowania ujęte w ramach typologii celów operacyjnych A. Guryckiej wyrażają się tym, że mają coś osłabić lub ograniczyć (np. nadmierną wrażliwość)
Pytanie 20
W ramach podstawowych form pseudowychowania w ujęciu J. Filika wychowanie nieadekwatne polega na podejmowaniu takich działań oddziaływania, które w pełni uwzględniają sytuacyjnych konteksty: