Fiszki

Testy do Policji

Test w formie fiszek Darmowe pytania przygotowujące do egzaminu do Policji.
Ilość pytań: 315 Rozwiązywany: 738707 razy
Organem naczelnym administracji rządowej nie jest…
Administracja rządowa ma strukturę dwustopniową: Organem administracji rządowej jest 1) szczebel centralny (Rada Ministrów, Prezes Rady Ministrów i ministrowie), 2) wojewoda (przedstawiciel rządu w terenie)
Administracja rządowa ma strukturę trzystopniową: Organem administracji rządowej jest 1) szczebel centralny Prezes Rady Ministrów, 2) Rada Ministrów,3) starosta (przedstawiciel rządu w terenie).
Administracja rządowa ma strukturę trzystopniową: Organem administracji rządowej jest 1) szczebel centralny Rada Ministrów, 2) premier i ministrowie, 3) wojewoda (przedstawiciel rządu w terenie).
Administracja rządowa ma strukturę dwustopniową: Organem administracji rządowej jest 1) szczebel centralny (Rada Ministrów, Prezes Rady Ministrów i ministrowie), 2) starosta (przedstawiciel rządu w terenie)
Administracja rządowa ma strukturę dwustopniową: Organem administracji rządowej jest 1) szczebel centralny (Rada Ministrów, Prezes Rady Ministrów i ministrowie), 2) wojewoda (przedstawiciel rządu w terenie)
Prezydent RP ponosi odpowiedzialność za naruszenie ustaw przed…
Trybunałem Stanu
Sądem Najwyższym
Parlamentem
Zgromadzeniem Ludowym
Trybunałem Stanu
Do kompetencji rady gminy nie należy…
Należy: 1. uchwalanie statutu gminy, 2. ustalanie wynagrodzenia wójta, stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności, 3. powoływanie i odwoływanie skarbnika gminy, który jest głównym księgowym budżetu - na wniosek wójta, 4. uchwalanie budżetu gminy, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium z tego tytułu, 5. uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, 6. uchwalanie programów gospodarczych, 7. ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych, zasad przekazywania im składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki, 8. podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach, 9. podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących: zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości oraz ich wydzierżawiania lub wynajmowania na czas oznaczony dłuższy niż 3 lata lub na czas nieoznaczony, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej; uchwała rady gminy jest wymagana również w przypadku, gdy po umowie zawartej na czas oznaczony do 3 lat strony zawierają kolejne umowy, których przedmiotem jest ta sama nieruchomość; do czasu określenia zasad wójt może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą rady gminy, emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez wójta,zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez wójta w roku budżetowym,zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartościprzekraczającej granicę ustalaną corocznie przez radę gminy, tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich,określania zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez wójta,tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów iinnych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek, ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez wójta w roku budżetowym, 10. określanie wysokości sumy, do której wójt może samodzielnie zaciągać zobowiązania, 11. podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań, o których mowa w art. 8 ust. 2 i 2a, 12. podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz wydzielanie na ten cel odpowiedniego majątku, 13. podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych, 14. podejmowanie uchwał w sprawach herbu gminy, nazw ulic i placów będących drogami publicznymi lub nazw dróg wewnętrznych w rozumieniu ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2004 r. Nr 204, poz. 2086, z późn. zm.), a także wznoszenia pomników, 15. nadawanie honorowego obywatelstwa gminy, 16. podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów, 17. stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji rady gminy.
Należy: 1. uchwalanie statutu gminy, 2. ustalanie wynagrodzenia wójta, stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności, 3. powoływanie i odwoływanie skarbnika gminy, który jest głównym księgowym budżetu - na wniosek wójta, 4. uchwalanie budżetu gminy, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium z tego tytułu, 5. uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, 6. uchwalanie programów gospodarczych, 7. ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych, zasad przekazywania im składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację zadań przez te jednostki, 8. podejmowanie uchwał w sprawach podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach, 9. podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących: zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości oraz ich wydzierżawiania lub wynajmowania na czas oznaczony dłuższy niż 3 lata lub na czas nieoznaczony, o ile ustawy szczególne nie stanowią inaczej; uchwała rady gminy jest wymagana również w przypadku, gdy po umowie zawartej na czas oznaczony do 3 lat strony zawierają kolejne umowy, których przedmiotem jest ta sama nieruchomość; do czasu określenia zasad wójt może dokonywać tych czynności wyłącznie za zgodą rady gminy, emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu przez wójta,zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów,ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez wójta w roku budżetowym,zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartościprzekraczającej granicę ustalaną corocznie przez radę gminy, tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz rozwiązywania i występowania z nich,określania zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez wójta,tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów iinnych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek, ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez wójta w roku budżetowym, 10. określanie wysokości sumy, do której wójt może samodzielnie zaciągać zobowiązania, 11. podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia zadań, o których mowa w art. 8 ust. 2 i 2a, 12. podejmowanie uchwał w sprawach współdziałania z innymi gminami oraz wydzielanie na ten cel odpowiedniego majątku, 13. podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych, 14. podejmowanie uchwał w sprawach herbu gminy, nazw ulic i placów będących drogami publicznymi lub nazw dróg wewnętrznych w rozumieniu ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2004 r. Nr 204, poz. 2086, z późn. zm.), a także wznoszenia pomników, 15. nadawanie honorowego obywatelstwa gminy, 16. podejmowanie uchwał w sprawie zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów, 17. stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji rady gminy.
Policja składa się z następujących rodzajów służb…
Kryminalnej, prewencyjnej oraz wspomagającej działalność Policji w zakresie monitorującym, logistycznym i technicznym.
Kryminalnej, prewencyjnej oraz wspomagającej działalność Policji w zakresie monitorującym, logistycznym i mechanicznym
Kryminalnej, prewencyjnej oraz wspomagającej działalność Policji w zakresie organizacyjnym, logistycznym i technicznym
Kryminalnej, prewencyjnej oraz wspomagającej działalność Policji w zakresie organizacyjnym, logistycznym i mechanicznym
Kryminalnej, prewencyjnej oraz wspomagającej działalność Policji w zakresie organizacyjnym, logistycznym i technicznym
Policjantowi przysługuje prawo do corocznego płatnego urlopu wypoczynkowego w wymiarze 26 dni roboczych w pełnym wymiarze…
Policjantowi przysługuje prawo do corocznego płatnego urlopu wypoczynkowego w wymiarze 26 dni roboczych. Prawo do pierwszego urlopu w wymiarze połowy urlopu przysługującego po roku służby policjant uzyskuje po upływie 8 miesięcy służby, z tym że prawo do pełnego urlopu nabywa po 24 miesiącach służby
Policjantowi przysługuje prawo do corocznego płatnego urlopu wypoczynkowego w wymiarze 26 dni roboczych. Prawo do pierwszego urlopu w wymiarze połowy urlopu przysługującego po roku służby policjant uzyskuje po upływie 4 miesięcy służby, z tym że prawo do pełnego urlopu nabywa po roku służby
Policjantowi przysługuje prawo do corocznego płatnego urlopu wypoczynkowego w wymiarze 26 dni roboczych. Prawo do pierwszego urlopu w wymiarze połowy urlopu przysługującego po roku służby policjant uzyskuje po upływie 6 miesięcy służby, z tym że prawo do pełnego urlopu nabywa po roku służby
Policjantowi przysługuje prawo do corocznego płatnego urlopu wypoczynkowego w wymiarze 26 dni roboczych. Prawo do pierwszego urlopu w wymiarze połowy urlopu przysługującego po roku służby policjant uzyskuje po upływie 12 miesięcy służby, z tym że prawo do pełnego urlopu nabywa po 24 miesiącach służby
Policjantowi przysługuje prawo do corocznego płatnego urlopu wypoczynkowego w wymiarze 26 dni roboczych. Prawo do pierwszego urlopu w wymiarze połowy urlopu przysługującego po roku służby policjant uzyskuje po upływie 6 miesięcy służby, z tym że prawo do pełnego urlopu nabywa po roku służby
Przedstawicielem Rady Ministrów w województwie jest…
Wojewoda
Urząd Marszałkowski
Sejmik Wojewódzki
Urząd Wojewódzki
Wojewoda
Jednostkami zasadniczego trójstopniowego podziału terytorialnego państwa są…
Województwo-powiat, gmina, wieś
Województwo, powiat, miasto
Województwo, powiat, gmina
Powiat, gmina, miasto
Województwo, powiat, gmina
Komendant wojewódzki Policji jest organem…
administracji wojewódzkiej
administracji zespolonej
administracji państwowej
administracji rządowej
administracji rządowej
Sprawy mianowania, przenoszenia, zwalniania ze stanowisk w Policji następują w formie…
Mianowanie policjanta na stanowiska służbowe, przenoszenie oraz zwalnianie z tych stanowisk następuje w formie wypowiedzenia administracyjnego wydawanej przez właściwych przełożonych
Mianowanie policjanta na stanowiska służbowe, przenoszenie oraz zwalnianie z tych stanowisk następuje w formie wypowiedzenia komendy policji wydawanej przez właściwych przełożonych
Mianowanie policjanta na stanowiska służbowe, przenoszenie oraz zwalnianie z tych stanowisk następuje w formie decyzji administracyjnej wydawanej przez właściwych przełożonych
Mianowanie policjanta na stanowiska służbowe, przenoszenie oraz zwalnianie z tych stanowisk następuje w formie decyzji komendy policji wydawanej przez właściwych przełożonych
Mianowanie policjanta na stanowiska służbowe, przenoszenie oraz zwalnianie z tych stanowisk następuje w formie decyzji administracyjnej wydawanej przez właściwych przełożonych
Organy administracji publicznej przestrzegają z urzędu swojej właściwości…
Rzeczowej i miejscowej
Rzeczowej i publicznej
Publicznej i miejscowej
Cywilnej i publicznej
Rzeczowej i miejscowej
Od decyzji administracyjnej wydanej przez organ administracji publicznej w pierwszej instancji przysługuje…
Powiadomienie do wyższej instancji
Zażalenie do wyższej instancji
Skarga do wyższej instancji
Odwołanie do wyższej instancji
Odwołanie do wyższej instancji
Termin do wniesienia zażalenia na postanowienie wydane w postępowaniu…
7 dni
21 dni
30 dni
14 dni
7 dni
Załatwienie sprawy przez organ administracji publicznej wymagającej postępowania wyjaśniającego powinno nastąpić nie później niż w ciągu…
30 dni
14 dni
21 dni
7 dni
30 dni
Przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego nie stosuje się…
1) postępowania w sprawach karnych skarbowych, 2) należących do właściwości polskich przedstawicielstw dyplomatycznych i urzędów konsularnych, o ile przepisy szczególne nie stanowią inaczej. 3) postępowania w sprawach wynikających z: 1) nadrzędności i podległości organizacyjnej w stosunkach między organami państwowymi i innymi państwowymi jednostkami organizacyjnymi, 2) podległości służbowej pracowników organów i jednostek organizacyjnych wymienionych w pkt 1, o ile przepisy szczególne nie stanowią inaczej
1) postępowania w sprawach cywilno prawnych, 2) należących do właściwości polskich przedstawicielstw służb mundurowych oraz ratunkowych, o ile przepisy szczególne nie stanowią inaczej. 3) postępowania w sprawach wynikających z: 1) nadrzędności i podległości organizacyjnej w stosunkach między organami państwowymi i innymi państwowymi jednostkami organizacyjnymi, 2) podległości służbowej pracowników organów i jednostek organizacyjnych wymienionych w pkt 1, o ile przepisy szczególne nie stanowią inaczej
1) postępowania w sprawach karnych skarbowych, 2) należących do właściwości polskich przedstawicielstw służb mundurowych oraz ratunkowych, o ile przepisy szczególne nie stanowią inaczej. 3) postępowania w sprawach wynikających z: 1) nadrzędności i podległości organizacyjnej w stosunkach między organami państwowymi i innymi państwowymi jednostkami organizacyjnymi, 2) podległości służbowej pracowników organów i jednostek organizacyjnych wymienionych w pkt 1, o ile przepisy szczególne nie stanowią inaczej
1) postępowania w sprawach cywilno prawnych, 2) należących do właściwości polskich przedstawicielstw dyplomatycznych i urzędów konsularnych, o ile przepisy szczególne nie stanowią inaczej. 3) postępowania w sprawach wynikających z: 1) nadrzędności i podległości organizacyjnej w stosunkach między organami państwowymi i innymi państwowymi jednostkami organizacyjnymi, 2) podległości służbowej pracowników organów i jednostek organizacyjnych wymienionych w pkt 1, o ile przepisy szczególne nie stanowią inaczej
1) postępowania w sprawach karnych skarbowych, 2) należących do właściwości polskich przedstawicielstw dyplomatycznych i urzędów konsularnych, o ile przepisy szczególne nie stanowią inaczej. 3) postępowania w sprawach wynikających z: 1) nadrzędności i podległości organizacyjnej w stosunkach między organami państwowymi i innymi państwowymi jednostkami organizacyjnymi, 2) podległości służbowej pracowników organów i jednostek organizacyjnych wymienionych w pkt 1, o ile przepisy szczególne nie stanowią inaczej
Zwierzchnikiem rządowej administracji zespolonej w województwie jest…
Burmistrz
Urząd Wojewódzki
Wojewoda
Starosta
Wojewoda
W postępowaniu administracyjnym występuje zasada…
zasada praworządności (legalności, legalności działania),zasada prawdy obiektywnej,zasada uwzględniania z urzędu interesu społecznego i słusznego interesu obywateli,zasada pogłębiania zaufania do organów Państwa,zasada pogłębiania świadomości i kultury prawnej obywateli,zasada informowania stron i pozostałych uczestników postępowania,zasada czynnego udziału strony w postępowaniu,zasada przekonywania,zasada szybkości i prostoty postępowania (szybkości i ograniczonego formalizmu postępowania),zasada ugodowego załatwiania spornych spraw administracyjnych,zasada pisemności,zasada dwuinstancyjności, zasada trwałości ostatecznych postanowień administracyjnych, zasada sądowej identyfikacji (kontroli) decyzji ostatecznych
zasada praworządności (legalności, legalności działania),zasada prawdy obiektywnej,zasada uwzględniania z urzędu interesu społecznego i słusznego interesu obywateli,zasada pogłębiania zaufania do organów Państwa,zasada pogłębiania świadomości i kultury prawnej obywateli,zasada informowania stron i pozostałych uczestników postępowania,zasada czynnego udziału strony w postępowaniu,zasada przekonywania,zasada szybkości i prostoty postępowania (szybkości i ograniczonego formalizmu postępowania),zasada ugodowego załatwiania spornych spraw administracyjnych,zasada pisemności,zasada trzyinstancyjności, zasada trwałości ostatecznych postanowień administracyjnych, zasada sądowej identyfikacji (kontroli) decyzji ostatecznych.
zasada praworządności (legalności, legalności działania),zasada prawdy obiektywnej,zasada uwzględniania z urzędu interesu społecznego i słusznego interesu obywateli,zasada pogłębiania zaufania do organów Państwa,zasada pogłębiania świadomości i kultury prawnej obywateli,zasada informowania stron i pozostałych uczestników postępowania,zasada czynnego udziału strony w postępowaniu,zasada przekonywania,zasada szybkości i prostoty postępowania (szybkości i ograniczonego formalizmu postępowania),zasada ugodowego załatwiania spornych spraw administracyjnych,zasada pisemności,zasada trzyinstancyjności, zasada trwałości ostatecznych decyzji administracyjnych, zasada sądowej weryfikacji (kontroli) decyzji ostatecznych.
zasada praworządności (legalności, legalności działania),zasada prawdy obiektywnej,zasada uwzględniania z urzędu interesu społecznego i słusznego interesu obywateli,zasada pogłębiania zaufania do organów Państwa,zasada pogłębiania świadomości i kultury prawnej obywateli,zasada informowania stron i pozostałych uczestników postępowania,zasada czynnego udziału strony w postępowaniu,zasada przekonywania,zasada szybkości i prostoty postępowania (szybkości i ograniczonego formalizmu postępowania),zasada ugodowego załatwiania spornych spraw administracyjnych,zasada pisemności,zasada dwuinstancyjności, zasada trwałości ostatecznych decyzji administracyjnych, zasada sądowej weryfikacji (kontroli) decyzji ostatecznych.
zasada praworządności (legalności, legalności działania),zasada prawdy obiektywnej,zasada uwzględniania z urzędu interesu społecznego i słusznego interesu obywateli,zasada pogłębiania zaufania do organów Państwa,zasada pogłębiania świadomości i kultury prawnej obywateli,zasada informowania stron i pozostałych uczestników postępowania,zasada czynnego udziału strony w postępowaniu,zasada przekonywania,zasada szybkości i prostoty postępowania (szybkości i ograniczonego formalizmu postępowania),zasada ugodowego załatwiania spornych spraw administracyjnych,zasada pisemności,zasada dwuinstancyjności, zasada trwałości ostatecznych decyzji administracyjnych, zasada sądowej weryfikacji (kontroli) decyzji ostatecznych.
W sprawach dotyczących członków wspólnoty samorządowej przeprowadza się...
Ankiety Lokalne
Referendum Lokalne
Wybory Lokalne
Zgromadzenia Lokalne
Referendum Lokalne
Organy administracji publicznej mogą wydawać akty normatywne w postaci…
Rozporządzenia i postanowienia, uchwały (samorządy)
Postanowienia i zarządzenia, uchwały (samorządy)
Rozporządzenia i zarządzenia, uchwały (samorządy)
Ustawy i postanowienia, uchwały (samorządy)
Rozporządzenia i zarządzenia, uchwały (samorządy)
Organami samorządu województwa są…
Urząd województwa, zarząd województwa
Sejmik województwa, zarząd województwa
Urząd województwa, urząd województwa
Sejmik województwa, urząd województwa
Sejmik województwa, zarząd województwa
Ustanowienie statutu województwa należy do właściwości…
Urzędu województwa
Wojewody województwa
Zarządu województwa
Sejmiku województwa
Sejmiku województwa