Fiszki

Diagnoza psychologiczna

Test w formie fiszek
Ilość pytań: 48 Rozwiązywany: 36 razy
Połącz kluczowe pojęcia diagnozy różnicowej z definicją
Jednostka nozologiczna
Symptomy
Syndrom
Rozpoznanie
Prognoza/Rokowanie
Terapia
Reifikacja
konkretne zaburzenie somatyczne lub psychiczne.
objawy współwystępujące w konfiguracjach.
zespół objawów.
identyfikacja jednostki nozologicznej.
przewidywanie rozwoju choroby.
leczenie wynikające z diagnozy i prognozy.
pacjent traktowany jak „opakowanie” dla choroby
Jednostka nozologiczna
konkretne zaburzenie somatyczne lub psychiczne.
Symptomy
objawy współwystępujące w konfiguracjach.
Syndrom
zespół objawów.
Rozpoznanie
identyfikacja jednostki nozologicznej.
Prognoza/Rokowanie
przewidywanie rozwoju choroby.
Terapia
leczenie wynikające z diagnozy i prognozy.
Reifikacja
pacjent traktowany jak „opakowanie” dla choroby
Na czym polega efekt Rumpelstilzchena?
Pacjent wierzy, że terapeuta wyleczy go w jedno spotkanie
Pacjent wierzy, że terapeuta „wie co robi”, i zrzeka się odpowiedzialności za swoje decyzje
Pacjent wierzy, że terapeuta „wie co robi”, i zrzeka się odpowiedzialności za własne leczenie
Pacjent wierzy, że jest odpowiedzialny za własne leczenie
Pacjent wierzy, że terapeuta „wie co robi”, i zrzeka się odpowiedzialności za własne leczenie
Wybierz Funkcje wywiadu wstępnego (wg Cierpiałkowskiej)
Określenie formy pomocy – ambulatoryjna czy wymaga hospitalizacji.
Nawiązanie kontaktu z pacjentem i poznanie jego subiektywnego problemu
Wysłuchanie – aktywne słuchanie, empatia, obserwacja.
Rozstrzygnięcie, czy problem leży w obszarze psychologii klinicznej / zdrowia, a nie np. medycyny.
Określenie formy pomocy – ambulatoryjna czy wymaga hospitalizacji.
Nawiązanie kontaktu z pacjentem i poznanie jego subiektywnego problemu
Rozstrzygnięcie, czy problem leży w obszarze psychologii klinicznej / zdrowia, a nie np. medycyny.
Połącz obszary treściowe wywiadu z zakresem pytań/informacji
Obecne symptomy i problemy
Sposoby radzenia sobie
Historia rodzinna i edukacyjna
Historia chorób somatycznych i psychicznych
Kwestie ryzyka
Traumatyczne doświadczenia
Uzależnienia
Historia leczenia
Oczekiwania wobec pomocy
Inne współwystępujące symptomy
Historia, początek, trwanie, intensywność, kontekst
Mocne strony, strategie przystosowawcze
Relacje, pochodzenie, środowisko
Leczenie, objawy, hospitalizacje
Zachowania autodestrukcyjne, impulsywność
Nadużycia, przemoc, stresory
Substancje, zachowania nałogowe
Dotychczasowa pomoc, skuteczność terapii
Motywacja i cele pacjenta
Objawy nieuwzględnione w głównym problemie
Obecne symptomy i problemy
Historia, początek, trwanie, intensywność, kontekst
Sposoby radzenia sobie
Mocne strony, strategie przystosowawcze
Historia rodzinna i edukacyjna
Relacje, pochodzenie, środowisko
Historia chorób somatycznych i psychicznych
Leczenie, objawy, hospitalizacje
Kwestie ryzyka
Zachowania autodestrukcyjne, impulsywność
Traumatyczne doświadczenia
Nadużycia, przemoc, stresory
Uzależnienia
Substancje, zachowania nałogowe
Historia leczenia
Dotychczasowa pomoc, skuteczność terapii
Oczekiwania wobec pomocy
Motywacja i cele pacjenta
Inne współwystępujące symptomy
Objawy nieuwzględnione w głównym problemie
Jaki cel ma wywiad w sytuacji kryzysowej?
szybkie opanowanie stanu kryzysowego i wsparcie emocjonalne.
poznanie sposobu myślenia, emocji i doświadczeń pacjenta
szybkie opanowanie stanu emocjonalnego pacjenta.
szybkie opanowanie stanu kryzysowego i wsparcie emocjonalne.
Wymień rodzaje wywiadów
ustrukturalizowany
częściowo ustrukturalizowany
swobodny
połącz rodzaje wywiadów z opisem
ustrukturalizowany
częściowo ustrukturalizowany
swobodny
Ograniczona swoboda – diagnosta nie modyfikuje treści
Łączy elementy sztywnej struktury z elastycznością rozmowy
Opiera się na spontanicznej narracji pacjenta
ustrukturalizowany
Ograniczona swoboda – diagnosta nie modyfikuje treści
częściowo ustrukturalizowany
Łączy elementy sztywnej struktury z elastycznością rozmowy
swobodny
Opiera się na spontanicznej narracji pacjenta
co jest brane pod uwagę podczas analizy wywiadu?
Wygląd
Interakcje
Aura
Treść wypowiedzi
Stan cywilny
Sposób bycia
Obserwacja cech fizycznych
Dane fizjologiczne
Interakcje
Treść wypowiedzi
Sposób bycia
Obserwacja cech fizycznych
Dane fizjologiczne
Wymień rodzaje pytań stosowanych w wywiadzie
otwarte
zamknięte
wprost
nie wprost
projekcyjne
1. Osoba badana może świadomie lub nieświadomie fałszować informacje podczas wywiadu.
2. Narzędzie badawcze nie ma woływu zakłócanie wiarygodności informacji.
3. Badający może źle zinterpretować wypowiedź pacjenta, co wpływa na wiarygodność informacji z wywiadu.
4. Poufność dokumentacji nie jest wymogiem.
1. Osoba badana może świadomie lub nieświadomie fałszować informacje podczas wywiadu.
2. Badający może źle zinterpretować wypowiedź pacjenta, co wpływa na wiarygodność informacji z wywiadu.
Połącz cel diagnozy psychologicznej z opisem
Opisowy (deskryptywny)
Wyjaśniający (eksplanacyjny)
Predykcyjny (prognostyczny)
Klasyfikacyjny (nozologiczny)
Praktyczny (interwencyjny, terapeutyczny)
Określenie _jak funkcjonuje_ dana osoba – poznanie jej zachowań, emocji, relacji, cech osobowości.
Ustalenie _dlaczego_ osoba funkcjonuje w określony sposób.
Określenie, _jak może wyglądać przyszłe funkcjonowanie_ jednostki.
Przyporządkowanie obserwowanych objawów do określonej jednostki diagnostycznej (np. według ICD lub DSM).
Określenie, _jak pomóc_ pacjentowi – planowanie oddziaływań, terapii, wsparcia.
Opisowy (deskryptywny)
Określenie _jak funkcjonuje_ dana osoba – poznanie jej zachowań, emocji, relacji, cech osobowości.
Wyjaśniający (eksplanacyjny)
Ustalenie _dlaczego_ osoba funkcjonuje w określony sposób.
Predykcyjny (prognostyczny)
Określenie, _jak może wyglądać przyszłe funkcjonowanie_ jednostki.
Klasyfikacyjny (nozologiczny)
Przyporządkowanie obserwowanych objawów do określonej jednostki diagnostycznej (np. według ICD lub DSM).
Praktyczny (interwencyjny, terapeutyczny)
Określenie, _jak pomóc_ pacjentowi – planowanie oddziaływań, terapii, wsparcia.
wypisz zasady dobrej diagnozy
obiektywność
rzetelność
trafność
poufność
etyka zawodowa
indywidualne podejście do pacjenta
Wybierz warunki konieczne by psycholog mógł się podjąć diagnozy
Jest jasny cel badania
Minimalizowanie czynników zakłócających wynik i kontrola własnych uprzedzeń
W razie potrzeby kieruje do innego specjalisty
Informuje o ograniczeniach doświadczenia
Dba o dobro osoby badanej
Zawiera kontrakt diagnostyczny
Łączenie **danych ilościowych i jakościowych** w kontekście pytań diagnostycznych
Ustala zakres przekazywanych informacji
Możliwa jest odpowiedź na pytanie diagnostyczne zgodnie z wiedzą naukową
Rozpoznaje konflikty i konsultuje je
Korzysta z superwizji
Szanuje autonomię i prawa osoby badanej
Posiada kompetencje
Poszerza wiedzę i konsultuje proces diagnostyczny
Jest jasny cel badania
W razie potrzeby kieruje do innego specjalisty
Informuje o ograniczeniach doświadczenia
Dba o dobro osoby badanej
Zawiera kontrakt diagnostyczny
Ustala zakres przekazywanych informacji
Możliwa jest odpowiedź na pytanie diagnostyczne zgodnie z wiedzą naukową
Rozpoznaje konflikty i konsultuje je
Korzysta z superwizji
Szanuje autonomię i prawa osoby badanej
Posiada kompetencje
Poszerza wiedzę i konsultuje proces diagnostyczny
Na jakiej podstawie dobiera się narzędzia diagnostyczne?
uwzględnienie indywidualnych właściwości badanego
Opracowuje strategię diagnozowania
właściwości psychometryczne
prawa autorskie
aktualne wersje narzędzi
uwzględnienie indywidualnych właściwości badanego
właściwości psychometryczne
prawa autorskie
aktualne wersje narzędzi
dopasuj rodzaje symulacji do opisu
Symulacja
Sursymulacja
Metasymulacja
Regresja
Zdrowy → udaje chorego
Chory → dodaje nieswoiste objawy
Po wyleczeniu → udaje dalej
Wyleczona choroba → wraca w stresie
Symulacja
Zdrowy → udaje chorego
Sursymulacja
Chory → dodaje nieswoiste objawy
Metasymulacja
Po wyleczeniu → udaje dalej
Regresja
Wyleczona choroba → wraca w stresie
co się bierze pod uwagę podczas integracji danych?
**zakłóceń w warunkach badania** i ich wpływu na wyniki
Łączenie **danych ilościowych i jakościowych** w kontekście pytań diagnostycznych
właściwości psychometrycznych narzędzi** oraz jakości wywiadu/obserwacji
Przekazywanie informacji w sposób **dostosowany do odbiorcy**
Komunikowanie wniosków zgodnie z **kontraktem diagnostycznym**
**zakłóceń w warunkach badania** i ich wpływu na wyniki
Łączenie **danych ilościowych i jakościowych** w kontekście pytań diagnostycznych
właściwości psychometrycznych narzędzi** oraz jakości wywiadu/obserwacji
W jaki sposób komunikuje się efekty osobie badanej?
w sposób dostosowany do odbiorcy
z użyciem skomplikowanych nazw
zgodnie z kontraktem diagnostycznym
w sposób dostosowany do odbiorcy
zgodnie z kontraktem diagnostycznym
połącz rodzaje obserwacji z opisem
Bezpośrednia
Pośrednia
Jawna
Ukryta
Laboratoryjna
Naturalna
Uczestnicząca
Obserwuje sytuację na bieżąco
obserwacja na podstawie relacji innych osób
obserwator jest widoczny dla osób obserwowanych
obserwator ukryty np za lustrem weneckim
sztucznie zorganizowane środowisko obserwacji
naturalne środowisko osoby obserwowanej
badacz jest członkiem obserwowanej grupy
Bezpośrednia
Obserwuje sytuację na bieżąco
Pośrednia
obserwacja na podstawie relacji innych osób
Jawna
obserwator jest widoczny dla osób obserwowanych
Ukryta
obserwator ukryty np za lustrem weneckim
Laboratoryjna
sztucznie zorganizowane środowisko obserwacji
Naturalna
naturalne środowisko osoby obserwowanej
Uczestnicząca
badacz jest członkiem obserwowanej grupy
połącz typy obserwacji diagnostycznej z opisem
Ambulatoryjna
Szpitalna/Kliniczna
Środowiskowa
trwa kilka spotkań, jest ciągła obserwacja pacjenta jak wykonuje codzienne czynności
odbywa się kilka dni lub tygodni na oddziale szpitalnym w izolacji
czas jest elastyczny, obserwacja odbywa się w naturalnym otoczeniu pacjenta jak szkoła, dom, praca
Ambulatoryjna
trwa kilka spotkań, jest ciągła obserwacja pacjenta jak wykonuje codzienne czynności
Szpitalna/Kliniczna
odbywa się kilka dni lub tygodni na oddziale szpitalnym w izolacji
Środowiskowa
czas jest elastyczny, obserwacja odbywa się w naturalnym otoczeniu pacjenta jak szkoła, dom, praca
połącz sposoby struktury obserwacji z opisem
Time sampling
Event sampling
Rating
próbki czasowe, np 15 minut co tydzień w obserwacji rozwoju motorycznego
konkretne zdarzenia, np każdy epizod agresji w szkole
skale oceny
Time sampling
próbki czasowe, np 15 minut co tydzień w obserwacji rozwoju motorycznego
Event sampling
konkretne zdarzenia, np każdy epizod agresji w szkole
Rating
skale oceny

Powiązane tematy

Inne tryby