Fiszki

Diagnoza psychologiczna

Test w formie fiszek
Ilość pytań: 48 Rozwiązywany: 37 razy
Wymień źródła wykorzystywane w diagnozowaniu.
wywiad
Obserwacja
analiza dokumentów
próby behawioralne
techniki projekcyjne
testy
uszereguj elementy procesu diagnozowania
Wybór odpowiednich narzędzi
Sformułowanie odpowiedzi na pytania diagnostyczne
Zbieranie danych
Ocena i integracja danych
Sformułowanie pytań diagnostycznych
1
Sformułowanie pytań diagnostycznych
2
Wybór odpowiednich narzędzi
3
Zbieranie danych
4
Ocena i integracja danych
5
Sformułowanie odpowiedzi na pytania diagnostyczne
Co obejmuje efekt diagnozy psychologicznej?
Zaplanowanie interwencji psychologicznej
Analiza dokumentów
Wyjaśnienie jego uwarunkowań, mechanizmów i dynamiki
Zrozumienie danego zjawiska
Sformułowanie pytań diagnostycznych
Zbieranie danych
Przewidywanie różnych wariantów możliwego rozwoju zdarzeń w przyszłości
Wyjaśnienie jego uwarunkowań, mechanizmów i dynamiki
Zrozumienie danego zjawiska
Na czym polega zasada Heisenberga?
Aby akt pomiaru doszedł do skutku, konieczne jest posiadanie dobrego narzędzia.
Aby akt pomiaru doszedł do skutku, konieczna jest interakcja z badanego z jego przeszłością
Aby akt pomiaru doszedł do skutku, konieczna jest interakcja z tym, co jest mierzone
Aby akt pomiaru doszedł do skutku, konieczna jest interakcja z tym, co jest w pacjencie ukryte
Aby akt pomiaru doszedł do skutku, konieczna jest interakcja z tym, co jest mierzone
Połącz w pary Profesjonalne Kompetencje Diagnostyczne wg Konferencji „Kompetencje 2002” z opisem
Przygotowanie z dziedziny psychometrii
Wiedza na temat podstaw diagnozy
Wiedza i umiejętności diagnozowania wymiarów ludzkiego doświadczenia
Ocena efektów terapii lub interwencji
Ocena ról, kontekstów i relacji
Ustanowienie i podtrzymanie relacji profesjonalnej
Rozumienie związku diagnozy z interwencją
Techniczne umiejętności: Rozpoznawanie problemu/celu
Techniczne umiejętności: Wybór metod
Techniczne umiejętności: Zastosowanie procedur
Techniczne umiejętności: Zbieranie danych
Techniczne umiejętności: Integracja i analiza
Techniczne umiejętności: Opracowanie wyników
Techniczne umiejętności: Informacje zwrotne
Znajomość teorii pomiaru psychologicznego.
Wiedza teoretyczna, empiryczna i kontekstowa na temat diagnozy psychologicznej.
Diagnozowanie poznawczych, afektywnych, behawioralnych i osobowościowych aspektów – w odniesieniu do jednostek i systemów.
Umiejętność oceny rezultatów terapii lub interwencji psychologicznej.
Umiejętność oceny różnorodnych ról, kontekstów i relacji (klient-psycholog) oraz ich wpływu na diagnozę.
Umiejętność tworzenia, podtrzymywania i rozumienia współpracującej relacji, która jest kontekstem dla diagnozy.
Świadomość, że diagnoza jest interwencją; rozumienie związku pomiędzy diagnozą a planowaniem interwencji.
Rozpoznawanie problemu/celu i zrozumienie istoty danego przypadku (_case conceptualization_).
Wybór odpowiednich metod diagnozy, dostarczających danych testowych i nietestowych.
Efektywne zastosowanie procedur diagnostycznych – wobec klienta i systemów społecznych.
Systematyczne zbieranie danych.
Integracja informacji, wnioskowanie i analiza.
Opracowanie wyników diagnozy i sformułowanie zaleceń dotyczących problemu/celu.
Dostarczanie klientowi zrozumiałych i użytecznych informacji zwrotnych, wychodzących naprzeciw jego potrzebom (niezależnie czy klient to jednostka, grupa, organizacja czy inny profesjonalista).
Przygotowanie z dziedziny psychometrii
Znajomość teorii pomiaru psychologicznego.
Wiedza na temat podstaw diagnozy
Wiedza teoretyczna, empiryczna i kontekstowa na temat diagnozy psychologicznej.
Wiedza i umiejętności diagnozowania wymiarów ludzkiego doświadczenia
Diagnozowanie poznawczych, afektywnych, behawioralnych i osobowościowych aspektów – w odniesieniu do jednostek i systemów.
Ocena efektów terapii lub interwencji
Umiejętność oceny rezultatów terapii lub interwencji psychologicznej.
Ocena ról, kontekstów i relacji
Umiejętność oceny różnorodnych ról, kontekstów i relacji (klient-psycholog) oraz ich wpływu na diagnozę.
Ustanowienie i podtrzymanie relacji profesjonalnej
Umiejętność tworzenia, podtrzymywania i rozumienia współpracującej relacji, która jest kontekstem dla diagnozy.
Rozumienie związku diagnozy z interwencją
Świadomość, że diagnoza jest interwencją; rozumienie związku pomiędzy diagnozą a planowaniem interwencji.
Techniczne umiejętności: Rozpoznawanie problemu/celu
Rozpoznawanie problemu/celu i zrozumienie istoty danego przypadku (_case conceptualization_).
Techniczne umiejętności: Wybór metod
Wybór odpowiednich metod diagnozy, dostarczających danych testowych i nietestowych.
Techniczne umiejętności: Zastosowanie procedur
Efektywne zastosowanie procedur diagnostycznych – wobec klienta i systemów społecznych.
Techniczne umiejętności: Zbieranie danych
Systematyczne zbieranie danych.
Techniczne umiejętności: Integracja i analiza
Integracja informacji, wnioskowanie i analiza.
Techniczne umiejętności: Opracowanie wyników
Opracowanie wyników diagnozy i sformułowanie zaleceń dotyczących problemu/celu.
Techniczne umiejętności: Informacje zwrotne
Dostarczanie klientowi zrozumiałych i użytecznych informacji zwrotnych, wychodzących naprzeciw jego potrzebom (niezależnie czy klient to jednostka, grupa, organizacja czy inny profesjonalista).
Uszereguj fazy modelu procesu diagnostycznego Michael P. Maloney i Michael Ward
Budowanie wyjściowego zbioru danych
Konceptualizacja przypadku
Konfrontowanie hipotez cząstkowych z danymi
Wyprowadzanie pierwszych wniosków z dotychczasowych danych
Przewidywanie i decyzje diagnostyczne
Przystąpienie do bardziej ogólnych wniosków
Zastosowanie modelu
1
Budowanie wyjściowego zbioru danych
2
Wyprowadzanie pierwszych wniosków z dotychczasowych danych
3
Konfrontowanie hipotez cząstkowych z danymi
4
Przystąpienie do bardziej ogólnych wniosków
5
Konceptualizacja przypadku
6
Zastosowanie modelu
7
Przewidywanie i decyzje diagnostyczne
Uszereguj fazy modelu procesu diagnostycznego Władysław J. Paluchowski
Etap interwencji
Etap opisu i interpretacji
Etap badania
Etap prediagnostyczny
1
Etap prediagnostyczny
2
Etap badania
3
Etap opisu i interpretacji
4
Etap interwencji
Uszereguj fazy modelu procesu diagnostycznego Teresy Szustrowej
Określenie celu badania
Sformułowanie pytań i hipotez diagnostycznych
Dobór wskaźników
Operacjonalizacja wskaźników
Wybór orientacji teoretycznej
1
Określenie celu badania
2
Wybór orientacji teoretycznej
3
Sformułowanie pytań i hipotez diagnostycznych
4
Dobór wskaźników
5
Operacjonalizacja wskaźników
Uszereguj fazy modelu procesu diagnostycznego WEDŁUG GAP (Europejskie Stowarzyszenie Diagnozy Psychologicznej)
Organizowanie i raportowanie wyników
Analiza przypadku
Ocena interwencji i odroczone badanie kontrolne
Planowanie interwencji
1
Analiza przypadku
2
Organizowanie i raportowanie wyników
3
Planowanie interwencji
4
Ocena interwencji i odroczone badanie kontrolne
Na czym polega Wyprowadzanie pierwszych wniosków z dotychczasowych danych?
Hipotezy ogólne powstają na podstawie przyjętych lub odrzuconych hipotez cząstkowych
Całkowite przyjęcie hipotezy
Wnioski z zebranych danych stają się hipotezami cząstkowymi
Tworzenie roboczego modelu osobowości klienta
Wnioski z zebranych danych stają się hipotezami cząstkowymi
Na czym polega Przystąpienie do bardziej ogólnych wniosków?
Tworzenie roboczego modelu osobowości klienta
Całkowite przyjęcie hipotezy
Wnioski z zebranych danych stają się hipotezami cząstkowymi
Hipotezy ogólne powstają na podstawie przyjętych lub odrzuconych hipotez cząstkowych
Hipotezy ogólne powstają na podstawie przyjętych lub odrzuconych hipotez cząstkowych
Na czym polega Konceptualizacja przypadku?
Hipotezy ogólne powstają na podstawie przyjętych lub odrzuconych hipotez cząstkowych
Tworzenie roboczego modelu osobowości klienta
Całkowite przyjęcie hipotezy
Wnioski z zebranych danych stają się hipotezami cząstkowymi
Tworzenie roboczego modelu osobowości klienta
Na czym polega Zastosowanie modelu?
Hipotezy ogólne powstają na podstawie przyjętych lub odrzuconych hipotez cząstkowych
Tworzenie roboczego modelu osobowości klienta
Podstawienie konkretnych wartości zmiennych sytuacyjnych do modelu
Całkowite przyjęcie hipotezy
Podstawienie konkretnych wartości zmiennych sytuacyjnych do modelu
Co to protodiagnoza?
Formułowanie konkretnych pytań badawczych** i **hipotez, które będą weryfikowane w toku diagnozy
Sformułowanie zaleceń dotyczących działań zmieniających stan rzeczy
wstępne rozumienie problemu wnoszone przez osobę badaną
Obejmuje cały bagaż doświadczeń, jaki uczestnik badania i psycholog wnoszą do interakcji
wstępne rozumienie problemu wnoszone przez osobę badaną
Czym jest wskaźnik w modelu 5 pytań Teresy Szustrowej?
obserwowalne lub mierzalne przejawy dysfunkcji psychicznych
obserwowalne lub mierzalne przejawy właściwości psychicznej
zebranie danych i sformułowanie hipotez diagnostycznych.
obserwowalne lub mierzalne przejawy zachowań pacjenta
obserwowalne lub mierzalne przejawy właściwości psychicznej
Wymień Rodzaje diagnozy wg Kowalika i Brzezińskiego
różnicowa
Na czym polega Diagnoza różnicowa (nozologiczna)?
Skupia się na funkcjonowaniu człowieka w określonych obszarach życia.
Na nazewnictwie jednostek chorobowych.
Skupienie na zasobach i mechanizmach podtrzymujących zdrowie.
Skupia się na współdziałaniu z osobą badaną i jej otoczeniem.
Na nazewnictwie jednostek chorobowych.
Na czym polega Diagnoza funkcjonalna?
Skupia się na współdziałaniu z osobą badaną i jej otoczeniem.
Skupienie na zasobach i mechanizmach podtrzymujących zdrowie.
Na nazewnictwie jednostek chorobowych.
Skupia się na funkcjonowaniu człowieka w określonych obszarach życia.
Skupia się na funkcjonowaniu człowieka w określonych obszarach życia.
Na czym polega Diagnoza interakcyjna / psychospołeczna?
Skupienie na zasobach i mechanizmach podtrzymujących zdrowie.
Skupia się na funkcjonowaniu człowieka w określonych obszarach życia.
Skupia się na współdziałaniu z osobą badaną i jej otoczeniem.
Na nazewnictwie jednostek chorobowych.
Skupia się na współdziałaniu z osobą badaną i jej otoczeniem.
Na czym polega Salutogeneza Aarona Antonovsky?
Skupienie na zasobach i mechanizmach podtrzymujących zdrowie.
Skupia się na funkcjonowaniu człowieka w określonych obszarach życia.
Skupia się na współdziałaniu z osobą badaną i jej otoczeniem.
Na nazewnictwie jednostek chorobowych.
Skupienie na zasobach i mechanizmach podtrzymujących zdrowie.

Powiązane tematy

Inne tryby