Jak rozumiesz określenie, że środowisko jest społecznym edukatorem?
Człowiek współtworzy swoje środowisko a ono kształtuje jego rozwój
Warunki społeczne mogą zarówno wspierać, jak i utrudniać rozwój
Środowisko działa zawsze pozytywnie na rozwój jednostki
Edukacja jednostki jest niezależna od jej środowiska
Człowiek współtworzy swoje środowisko a ono kształtuje jego rozwój
Które z poniższych przykładów można uznać za przejawy środowiskowego wspierania rozwoju człowieka?
Uznawanie relacji międzypokoleniowych jako źródła edukacji
Dostępność placówek edukacyjnych i kultury w sąsiedztwie
Dostępność udziału w lokalnych projektach społecznych
Bazowanie na prywatnym transporcie
Uznawanie relacji międzypokoleniowych jako źródła edukacji
Dostępność placówek edukacyjnych i kultury w sąsiedztwie
Dostępność udziału w lokalnych projektach społecznych
Które z poniższych stwierdzeń trafnie oddają ideę społecznego uprzywilejowania?
Uprzywilejowanie oznacza brak potrzeby refleksji nad własnym statusem społecznym
Uprzywilejowanie wiąże się z łatwiejszym dostępem do instytucji i dóbr publicznych
Uprzywilejowanie jest niezasłużoną przewagą wykorzystywaną kosztem innych
Uprzywilejowanie wynika z osobistej pracy i zasług
Uprzywilejowanie wiąże się z łatwiejszym dostępem do instytucji i dóbr publicznych
Uprzywilejowanie jest niezasłużoną przewagą wykorzystywaną kosztem innych
Jakie może Pani wskazać wymiary środowiska życia?
społeczny
edukacyjny
naturalny
kulturowy
społeczny
naturalny
kulturowy
Społeczny wymiar środowiska odnosi się do:
edukacji środowiskowej
usług społecznych dla dzieci
pomocy społecznej dla jednostek
relacji z innymi ludźmi
relacji z innymi ludźmi
Kulturowy wymiar środowiska odnosi się do…
edukacji artystycznej
dostępu do muzeów i teatrów
norm, wartości i wzorów postępowania
edukacji kulturalnej
norm, wartości i wzorów postępowania
Środowisko to
to wszystko co nas otacza
jest to otoczenie, miejsce, obszar może też teren w którym znajduje się dana jednostka
zespół czynników, które mają wpływ na rozwój i dobrostan człowieka
zespół czynników, które mają wpływ na rozwój i dobrostan człowieka
Do której sfery modelu Piekarskiego zaliczyłaby Pani taki czynnik środowiska rodzinnego, jak aspiracje edukacyjne?
Sfera wartości i celów
Sfera emocjonalna
Sfera duchowa
Sfera oddziaływań społecznych
Sfera wartości i celów
Jaki styl wychowawczy został opisany poniżej?
“Tolerowanie wszelakich zachowań dziecka także tych aspołecznych + przekonanie o rozwojowej konieczności unikania sytuacji frustrujących potrzeby i dążenia dziecka”
liberalny
oparty na miłości
autorytatywny
zaniedbujący
liberalny
Jaki styl wychowawczy został opisany poniżej?'
“Jest oparty na sile, posłuszeństwie, surowości i dystansie”
autokratyczny
kontrolujący
przemocowy
dyrektywny
autokratyczny
Piekarski wyróżnia następujące sfery środowiska rodzinnego:
bytową, emocjonalną i duchową
bytową, oddziaływań społecznych oraz wartości i celów
emocjonalną, psychologiczną i fizyczną
socjalną, społeczną i kulturową
bytową, oddziaływań społecznych oraz wartości i celów
Co to znaczy, że rodzina jest środowiskiem życia i rozwoju dziecka?
To znaczy, że jest pierwszym kontaktem dziecka z innymi ludźmi
To znaczy, że z niej czerpiemy wiedzę o tym co jest dobre a co złe
To znaczy, że rodzina stwarza określone warunki (bytowe/ materialne, społeczne i kulturowe) dla dziecka
To znaczy, że rodzina jest dla człowieka grupą pierwotną
To znaczy, że rodzina stwarza określone warunki (bytowe/ materialne, społeczne i kulturowe) dla dziecka
Czym różni się środowisko wychowawcze od środowiska życia?
Środowisko życia, to środowisko, które dotyczy danego miejsca, a środowisko wychowawcze dotyczy danego człowieka
W środowisku wychowawczym mamy do czynienia większą ilością aspektów społecznych i rozwojowych
Środowisko życia obejmuje to, co człowieka otacza i co ma na niego wpływ (pozytywny i negatywny) a środowisko wychowawcze jest intencjonalne, ukierunkowane na pozytywne rezultaty oddziaływań
Środowisko życia obejmuje to, co człowieka otacza i co ma na niego wpływ (pozytywny i negatywny) a środowisko wychowawcze jest intencjonalne, ukierunkowane na pozytywne rezultaty oddziaływań
Co oznacza idea pomocniczości?
Że trzeba pomagać słabszym
Że trzeba wszystkim pomagać
Że pomysły rozwiązań rodzą się “na dole”, wśród tych, którzy znają problem, a wyższe struktury (władzy), zapewniają niezbędne wsparcie do wdrożenia rozwiązań
Że pomysły rozwiązań rodzą się centralnie (np. na poziomie rządu lub władz wojewódzkich) i mają być wdrożone w lokalnych środowiskach tak, by pomóc jednostkom i grupom
Że pomysły rozwiązań rodzą się “na dole”, wśród tych, którzy znają problem, a wyższe struktury (władzy), zapewniają niezbędne wsparcie do wdrożenia rozwiązań
Pedagogika społeczna zajmuje się?
Badaniem środowiskowych uwarunkowań rozwoju
Badaniem środowiskowych uwarunkowań rozwoju
Wychowanie to?
wspieranie naturalnych procesów rozwoju poprzez rozpoznanie i pobudzanie sił tkwiących w środowisku
wspieranie naturalnych procesów rozwoju poprzez rozpoznanie i pobudzanie sił tkwiących w środowisku
Co oznacza “społeczna: w pedagogice społecznej?
Podkreśla, że edukacja i wychowanie dotyczy nie tylko jednostek, ale mają miejsce w społeczności
Oznacza, że edukacja i wychowanie obejmuje pracę zarówno z jednostką jak i społecznością
Podkreśla, że edukacja i wychowanie dotyczy nie tylko jednostek, ale mają miejsce w społeczności
Oznacza, że edukacja i wychowanie obejmuje pracę zarówno z jednostką jak i społecznością
W koncepcji melioracji gleby chodzi o:
realizację założenia o konieczności zapewnienia “Życiodajnych wód” każdemu “dziecku narodu”
realizację założenia o konieczności zapewnienia “Życiodajnych wód” każdemu “dziecku narodu”
I Akademickie studia z pedagogiki społecznej?
w dwudziestoleciu międzywojennym na wolnej wszechnicy Polskiej
w dwudziestoleciu międzywojennym na wolnej wszechnicy Polskiej