Fiszki

procesy poznawcze

Test w formie fiszek test do nauki z procesów poznawczych
Ilość pytań: 62 Rozwiązywany: 807 razy
dopasuj opis do nazwy nurtu
Funkcjonalizm Jamesa
Strukturalizm Titchenera
Empiryzm (Locke)
Dualizm umiarkowany Arystotelesa
Dualizm skrajny Kartezjusza
Dualizm skrajny Platona
Idealizm subiektywny (fenomenalizm Berkleya)
Idealizm obiektywny
Materializm (Spinoza)
Dualizm
Monizm
Behawioryzm (Pawłow, Watson)
celem psychologii było badanie funkcji zachowania w świecie
wyróżniał trzy podstawowe elementy procesów psychicznych pojawiające się w świadomości człowieka: wrażenia (zmysłowe reakcje na bodźce docierające do organizmu), wyobrażenia (obrazy tworzone w umysłach), afekty (uczucia towarzyszące wrażeniom lub wyobrażeniom).
cała wiedza pochodzi z doświadczenia i że nie istnieją wrodzone idee, które są z nami, gdy się rodzimy. Rodząc się, jesteśmy czystą kartą (tabula rasa).
mówi, że świadomość jest materialna, a materia jest formą myśli.
uważał, że ludzie składają się z dwóch oddzielnych substancji: duszy i ciała. Albo inaczej: tego, co materialne i niematerialne. Podkreślał również znaczenie Boga, który jest istotą niestworzoną i konieczną, stanowiącą oparcie dla rzeczywistości.
wierzył, że wszyscy ludzie mają duszę, której miejsce tak naprawdę znajduje się poza nami, w świecie idei.
twierdzi, że rzeczywistość istnieje tylko w naszych spostrzeżeniach.
to nurt filozoficzny, który głosi, że rzeczywistość ma naturę duchową (idealistyczną), ale istnieje niezależnie od indywidualnych świadomości
pogląd filozoficzny mówiący, że rzeczywistość ma charakter materialny
pogląd filozoficzny mówiący, że umysł i ciało to dwie różne substancje
pogląd filozoficzny mówiący, że rozum i ciało są jedną substancją
jest teorią uczenia się, która stwierdza, że wszystkie zachowania są uczone poprzez interakcję ze środowiskiem poprzez proces zwany warunkowaniem, zajmuje się tylko obserwowalnymi zachowaniami bodziec-reakcja, ponieważ można je badać w sposób systematyczny i obserwowalny.
Funkcjonalizm Jamesa
celem psychologii było badanie funkcji zachowania w świecie
Strukturalizm Titchenera
wyróżniał trzy podstawowe elementy procesów psychicznych pojawiające się w świadomości człowieka: wrażenia (zmysłowe reakcje na bodźce docierające do organizmu), wyobrażenia (obrazy tworzone w umysłach), afekty (uczucia towarzyszące wrażeniom lub wyobrażeniom).
Empiryzm (Locke)
cała wiedza pochodzi z doświadczenia i że nie istnieją wrodzone idee, które są z nami, gdy się rodzimy. Rodząc się, jesteśmy czystą kartą (tabula rasa).
Dualizm umiarkowany Arystotelesa
mówi, że świadomość jest materialna, a materia jest formą myśli.
Dualizm skrajny Kartezjusza
uważał, że ludzie składają się z dwóch oddzielnych substancji: duszy i ciała. Albo inaczej: tego, co materialne i niematerialne. Podkreślał również znaczenie Boga, który jest istotą niestworzoną i konieczną, stanowiącą oparcie dla rzeczywistości.
Dualizm skrajny Platona
wierzył, że wszyscy ludzie mają duszę, której miejsce tak naprawdę znajduje się poza nami, w świecie idei.
Idealizm subiektywny (fenomenalizm Berkleya)
twierdzi, że rzeczywistość istnieje tylko w naszych spostrzeżeniach.
Idealizm obiektywny
to nurt filozoficzny, który głosi, że rzeczywistość ma naturę duchową (idealistyczną), ale istnieje niezależnie od indywidualnych świadomości
Materializm (Spinoza)
pogląd filozoficzny mówiący, że rzeczywistość ma charakter materialny
Dualizm
pogląd filozoficzny mówiący, że umysł i ciało to dwie różne substancje
Monizm
pogląd filozoficzny mówiący, że rozum i ciało są jedną substancją
Behawioryzm (Pawłow, Watson)
jest teorią uczenia się, która stwierdza, że wszystkie zachowania są uczone poprzez interakcję ze środowiskiem poprzez proces zwany warunkowaniem, zajmuje się tylko obserwowalnymi zachowaniami bodziec-reakcja, ponieważ można je badać w sposób systematyczny i obserwowalny.
Procesy poznawcze
to operacje umysłowe, które, mózg wykonuje w celu przetwarzania informacji
to działania organizmu mające na celu reagowanie na bodźce bez udziału świadomości.
dotyczą wyłącznie emocji i uczuć człowieka.
to tylko procesy związane z zapamiętywaniem i przypominaniem informacji.
to operacje umysłowe, które, mózg wykonuje w celu przetwarzania informacji
połącz w pary
Podstawowe procesy poznawcze
wyższe procesy poznawcze
stanowią podstawę do przetwarzania i kompilacji informacji, umożliwiając ich przechwytywanie i przechowywanie w „systemie”. Są to percepcja, uwaga, pamięć
zajmują się informacjami zebranymi z podstawowych procesów przedstawionych wcześniej. Są to myślenie, uczenie się, język, kreatywność, motywacja
Podstawowe procesy poznawcze
stanowią podstawę do przetwarzania i kompilacji informacji, umożliwiając ich przechwytywanie i przechowywanie w „systemie”. Są to percepcja, uwaga, pamięć
wyższe procesy poznawcze
zajmują się informacjami zebranymi z podstawowych procesów przedstawionych wcześniej. Są to myślenie, uczenie się, język, kreatywność, motywacja
uszereguj etapy procesu poznawczego
wydobywanie
pozyskiwanie
kodowanie
przechowywanie
1
pozyskiwanie
2
kodowanie
3
przechowywanie
4
wydobywanie
połącz w pary
Przetwarzanie szeregowe
Przetwarzanie równoległe
operacje poznawcze następują pojedynczo w serii
których operacje poznawcze zachodzą jednocześnie, równolegle
Przetwarzanie szeregowe
operacje poznawcze następują pojedynczo w serii
Przetwarzanie równoległe
których operacje poznawcze zachodzą jednocześnie, równolegle
Ojciec psychologii eksperymentalnej to
Wilhelm Wundt
William James
Zygmund Freud
John Locke
Wilhelm Wundt
Introspekcja to
proces, w którym dana osoba relacjonuje swoje własne doświadczenia w sposób najbardziej obiektywny z możliwych, traktując ludzki umysł tak, jak traktuje się każdy inny aspekt natury podlegający naukowej obserwacji.
metoda obserwacji zachowań innych ludzi w celu poznania ich stanów psychicznych.
proces automatycznego, nieświadomego reagowania organizmu na bodźce z otoczenia.
badanie świata zewnętrznego za pomocą zmysłów bez udziału świadomości.
proces, w którym dana osoba relacjonuje swoje własne doświadczenia w sposób najbardziej obiektywny z możliwych, traktując ludzki umysł tak, jak traktuje się każdy inny aspekt natury podlegający naukowej obserwacji.
dopasuj opis do rodzaju kary lub wzmocnienia w warunkowaniu instrumentalnym Skinnera
Wzmocnienie pozytywne
Wzmocnienie negatywne
Kara pozytywna
Kara negatywna
dodanie czegoś do zachowania, co sprawi, że w przyszłości zachowanie będzie występować częściej.
w momencie wystąpienia zachowania zabieramy jakiś bodziec, co zwiększa prawdopodobieństwo wystąpienia zachowania w przyszłości
dodanie do zachowania bodźca, który sprawi, że zachowanie będzie się rzadziej pojawiać w przyszłości.
w wyniku zachowania zabieramy jakiś bodziec, co zmniejsza prawdopodobieństwo pojawienia się zachowania w przyszłości
Wzmocnienie pozytywne
dodanie czegoś do zachowania, co sprawi, że w przyszłości zachowanie będzie występować częściej.
Wzmocnienie negatywne
w momencie wystąpienia zachowania zabieramy jakiś bodziec, co zwiększa prawdopodobieństwo wystąpienia zachowania w przyszłości
Kara pozytywna
dodanie do zachowania bodźca, który sprawi, że zachowanie będzie się rzadziej pojawiać w przyszłości.
Kara negatywna
w wyniku zachowania zabieramy jakiś bodziec, co zmniejsza prawdopodobieństwo pojawienia się zachowania w przyszłości
uszereguj etapy rozwoju poznawczego Piageta
okres sensoryczno-motoryczny
konkretny etap operacyjny
formalny etap operacyjny
etap przedoperacyjny
1
okres sensoryczno-motoryczny
2
etap przedoperacyjny
3
konkretny etap operacyjny
4
formalny etap operacyjny
Gestalt
twierdzi, że percepcja jest całkowicie losowa i nieuporządkowana, bez żadnej organizacji.
to szkoła myślenia, która stara się zrozumieć, w jaki sposób ludzki mózg postrzega doświadczenia. Sugeruje to, że struktury, postrzegane jako całość, mają określone właściwości, które różnią się od sumy ich poszczególnych części.
to podejście, które skupia się wyłącznie na analizie pojedynczych części bodźców, ignorując ich całościowy kontekst.
to teoria, która zakłada, że percepcja opiera się jedynie na procesach pamięciowych, a nie na aktualnym odbiorze bodźców.
to szkoła myślenia, która stara się zrozumieć, w jaki sposób ludzki mózg postrzega doświadczenia. Sugeruje to, że struktury, postrzegane jako całość, mają określone właściwości, które różnią się od sumy ich poszczególnych części.
połącz specjalności z twórcami teorii Gestalt
Wolfgang Köhler
Max Wertheimer
Kurt Koffka
był ekspertem akustyki fizycznej
zajmował się percepcją wzrokową. Opisał między innymi efekt phi.
zajmował się zjawiskami ruchu i rytmu
Wolfgang Köhler
był ekspertem akustyki fizycznej
Max Wertheimer
zajmował się percepcją wzrokową. Opisał między innymi efekt phi.
Kurt Koffka
zajmował się zjawiskami ruchu i rytmu
połącz zasady Gestalt z opisami
Prägnanz/prawo prostoty
figura–tło
Ciągłość
Bliskość
Podobieństwo
Zasada symetrii
Wspólny region
Zasada domknięcia
Stwierdza, że w obliczu zestawu niejednoznacznych lub złożonych obiektów ludzki mózg stara się uczynić je tak prostymi, jak to tylko możliwe.
mamy tendencję do dzielenia naszego świata wizualnego na figury i tło.
kształty, obiekty lub elementy projektu, które są umieszczone w sposób sugerujący linie, krzywe lub płaszczyzny, będą postrzegane jako takie, a nie jako pojedyncze elementy. Percepcyjnie grupujemy elementy razem, tworząc ciągły obraz.
że kształty, obiekty lub elementy projektu znajdujące się blisko siebie są postrzegane jako grupa. I odwrotnie, losowo rozmieszczone przedmioty są postrzegane jako odizolowane.
mamy tendencję do grupowania kształtów, obiektów lub elementów projektu, które mają pewne podobieństwo - czy to pod względem koloru, kształtu, orientacji, tekstury czy rozmiaru.
Preferencja dostrzegania obiektów symetrycznych nad asymetrycznymi. Tu łatwiej dostrzec nakładające się na siebie dwa romby niż którykolwiek z innych układów figur.
: Prawo to proponuje, aby elementy znajdujące się w tym samym zamkniętym regionie - takie jak wewnątrz koła lub kształtu - były postrzegane jako należące do tej samej grupy.
ludzki mózg ma naturalną tendencję do wizualnego zamykania luk w formach, szczególnie podczas identyfikowania znanych obrazów.
Prägnanz/prawo prostoty
Stwierdza, że w obliczu zestawu niejednoznacznych lub złożonych obiektów ludzki mózg stara się uczynić je tak prostymi, jak to tylko możliwe.
figura–tło
mamy tendencję do dzielenia naszego świata wizualnego na figury i tło.
Ciągłość
kształty, obiekty lub elementy projektu, które są umieszczone w sposób sugerujący linie, krzywe lub płaszczyzny, będą postrzegane jako takie, a nie jako pojedyncze elementy. Percepcyjnie grupujemy elementy razem, tworząc ciągły obraz.
Bliskość
że kształty, obiekty lub elementy projektu znajdujące się blisko siebie są postrzegane jako grupa. I odwrotnie, losowo rozmieszczone przedmioty są postrzegane jako odizolowane.
Podobieństwo
mamy tendencję do grupowania kształtów, obiektów lub elementów projektu, które mają pewne podobieństwo - czy to pod względem koloru, kształtu, orientacji, tekstury czy rozmiaru.
Zasada symetrii
Preferencja dostrzegania obiektów symetrycznych nad asymetrycznymi. Tu łatwiej dostrzec nakładające się na siebie dwa romby niż którykolwiek z innych układów figur.
Wspólny region
: Prawo to proponuje, aby elementy znajdujące się w tym samym zamkniętym regionie - takie jak wewnątrz koła lub kształtu - były postrzegane jako należące do tej samej grupy.
Zasada domknięcia
ludzki mózg ma naturalną tendencję do wizualnego zamykania luk w formach, szczególnie podczas identyfikowania znanych obrazów.
Zajwisko phi
to iluzja ruchu przy eksponowaniu nieruchomych obrazów w odpowiednio krótkim czasie
to zjawisko, w którym światło zmienia kolor w zależności od kąta obserwacji.
ludzki mózg ma naturalną tendencję do wizualnego zamykania luk w formach, szczególnie podczas identyfikowania znanych obrazów.
to percepcja, która powstaje tylko wtedy, gdy obiekty rzeczywiście zmieniają położenie w przestrzeni.
to iluzja ruchu przy eksponowaniu nieruchomych obrazów w odpowiednio krótkim czasie
guzy mózgu najczęściej powstają z
tkanek istoty szarej
komórek glejowych i innych tkanek istoty białej
komórek pnia mózgu
z komórek kory mózgowej
komórek glejowych i innych tkanek istoty białej
Jaka jest różnica między TIA a udarem niedokrwiennym mózgu?
TIA to miniudar, którego objawy szybko ustępują
TIA zabija od razu
TIA dotyczy tylko kory mózgowej
Udar jest w mózgu a TIA w sercu
TIA to miniudar, którego objawy szybko ustępują
zaznacz fałszywe zdanie
1. Podwójna dysocjacja występuje, gdy uszkodzenie obszaru X upośledza zdolność wykonania zadania A, ale nie zadania B, a uszkodzenie obszaru Y upośledza zdolność wykonania zadania B, ale nie zadania A. Te dwa obszary uzupełniają się.
2. Podwójne dysocjacje oferują najsilniejsze neuropsychologiczne dowody na to, że pacjent lub grupa pacjentów ma selektywny deficyt w określonej operacji poznawczej.
3. Oprócz problemów z czytaniem, pacjent z uszkodzeniem płatów czołowych może również wykazywać deficyt w innych zadaniach, takich jak rozwiązywanie problemów, pamięć lub praksja.
4. Uszkodzenia mogą również prowadzić do rozwoju procesów kompensacyjnych.
5. W przypadku naturalnie występujących zmian związanych z udarami lub guzami, nie istnieje znaczna zmienność wśród pacjentów.
1. Podwójna dysocjacja występuje, gdy uszkodzenie obszaru X upośledza zdolność wykonania zadania A, ale nie zadania B, a uszkodzenie obszaru Y upośledza zdolność wykonania zadania B, ale nie zadania A. Te dwa obszary uzupełniają się.
2. Podwójne dysocjacje oferują najsilniejsze neuropsychologiczne dowody na to, że pacjent lub grupa pacjentów ma selektywny deficyt w określonej operacji poznawczej.
3. Oprócz problemów z czytaniem, pacjent z uszkodzeniem płatów czołowych może również wykazywać deficyt w innych zadaniach, takich jak rozwiązywanie problemów, pamięć lub praksja.
4. Uszkodzenia mogą również prowadzić do rozwoju procesów kompensacyjnych.
połącz nazwy testów z ich rodzajem
testy pamięci
testy uwagi i funkcji wykonawczych
testy językowe
testy zdolności wzrokowo-przestrzennych
test Wechslera, test 15 słów Reya
test Stroopa, test sortowania kart Wisconsin
Boston naming test
test Reya-Osterrietha
testy pamięci
test Wechslera, test 15 słów Reya
testy uwagi i funkcji wykonawczych
test Stroopa, test sortowania kart Wisconsin
testy językowe
Boston naming test
testy zdolności wzrokowo-przestrzennych
test Reya-Osterrietha
połącz opisy badań obrazowych z nazwą
Tomografia komputerowa
Rezonans magnetyczny MRI
komputer konstruuje perspektywę trójwymiarową za pomocą promieni rentgenowskich
wykorzystuje magnetyczne właściwości atomów
Tomografia komputerowa
komputer konstruuje perspektywę trójwymiarową za pomocą promieni rentgenowskich
Rezonans magnetyczny MRI
wykorzystuje magnetyczne właściwości atomów
połącz opisy badań funkcjonalnych z nazwą
ELEKTROENCEFALOGRAFIA
PET
fMRI
GŁĘBOKA STYMULACJA MÓZGU DBS
OPTOGENETYKA
PRZEZCZASOWA STYMULACJA MAGNETYCZNA. TMS
nieinwazyjna metoda mierzenia sygnałów elektrycznych w mózgu za pomocą elektron umieszczonych na skórze głowy
monitoruje promieniowanie przez radioaktywny izotop pierwiastka, wbudowany w cząsteczkę
mierzy stosunek utlenionej do odtlenionej hemoglobiny
wszczepienie elektrod do mózgu, na określony czas aby modulować aktywność neuronalną
aktywowanie neuronów za pomocą transdukcji wirusowej
cewka, która generuje pole magnetyczne, powodując ogniskową stymulację mózgu w sposób nieinwazyjny
ELEKTROENCEFALOGRAFIA
nieinwazyjna metoda mierzenia sygnałów elektrycznych w mózgu za pomocą elektron umieszczonych na skórze głowy
PET
monitoruje promieniowanie przez radioaktywny izotop pierwiastka, wbudowany w cząsteczkę
fMRI
mierzy stosunek utlenionej do odtlenionej hemoglobiny
GŁĘBOKA STYMULACJA MÓZGU DBS
wszczepienie elektrod do mózgu, na określony czas aby modulować aktywność neuronalną
OPTOGENETYKA
aktywowanie neuronów za pomocą transdukcji wirusowej
PRZEZCZASOWA STYMULACJA MAGNETYCZNA. TMS
cewka, która generuje pole magnetyczne, powodując ogniskową stymulację mózgu w sposób nieinwazyjny
dopasuj nazwy przekrojów do opisu
przekrój strzałkowy
przekrój czołowy
przekrój poprzeczny/poziomy
dzieli mózg na dwie połowy: prawą oraz lewą.
oddziela przód mózgu od tyłu
Gdy przekroimy w płaszczyźnie oddzielającej część grzbietową od brzusznej
przekrój strzałkowy
dzieli mózg na dwie połowy: prawą oraz lewą.
przekrój czołowy
oddziela przód mózgu od tyłu
przekrój poprzeczny/poziomy
Gdy przekroimy w płaszczyźnie oddzielającej część grzbietową od brzusznej

Powiązane tematy

#psychologia #procesy #poznawcze

Inne tryby