Fiszki

Psychologia rozwoju człowieka

Test w formie fiszek
Ilość pytań: 167 Rozwiązywany: 949 razy
Wg E.H. Eriksona epigenetycznie zaprogramowane jest:
Dążenie człowieka do rozwoju
Następstwo okresów rozwojowych
Rozwiązanie kryzysu
Następstwo okresów rozwojowych
Jednokierunkowe oddziaływanie genów na strukturę i funkcje zakłada koncepcja uwarunkowań rozwoju:
Maturacyjna
Konstruktywistyczna (zakłada dwukierunkowe oddziaływania między genami i strukturami)
Fulguracyjna
Maturacyjna
D. Finkelhor wymienia jako czynnik traumatyzujący dziecko:
Zdradę zaufania
Ograniczenie snu
Uszkodzenia ciała
Zdradę zaufania
Wśród osiągnięć okresu przeszkolnego nie wymienia się:
Pierwszych konceptów tożsamościowych
Odwracalności operacji
Mentalizacji stanów własnych i cudzych
Odwracalności operacji
W modelu tożsamości płciowej M. Seligmana warstwa orientacji seksualnej:
Jest powyżej warstwy roli płciowej
Jest poniżej warstwy tożsamości płciowej
Jest powyżej warstwy tożsamości płciowej
Jest powyżej warstwy tożsamości płciowej
C. Gilligan przypisywałą płci żeńskiej przewagę etyki:
Troski
Uczciwości
Sprawiedliwości
Troski
Który przejaw nie charakteryzuje osób samorealizujących się w ujęciu A. Maslowa:
Demokratyczna struktura charakteru
Nieustanna świeżość percepcji
Lojalność i wierność w związkach
Lojalność i wierność w związkach
H. Hartmann nie wymienia funkcji ego:
Rozwojowej
Syntezującej (integracja i koordynacja)
Antycypacyjnej (kontrola rzeczywistości)
Rozwojowej
Odkrycie, że podstawowe zdolności szkolne (np. czytanie, pisanie) są odziedziczalne:
Wymaga pomagania dzieciom w sposób zindywidualizowany
Oznacza, że możliwości pomocy dziecku są niewielkie
Nie ma znaczenia dla edukacji
Wymaga pomagania dzieciom w sposób zindywidualizowany
Wzorzec adaptacji osoby wyraża się:
W powtarzalnych celach i środkach działania
W konfiguracji cech osobowości
W otwartym stylu tożsamości
W powtarzalnych celach i środkach działania
71. W okresie operacji formalnych pojawia się myślenie
Rozumienia cudzej perspektywy
Metaforyczne
Oparte na obrazach umysłowych
Metaforyczne
Koncepcję Kohlberga podkopały badania wykazujące
Że intuicyjne oceny moralne pojawiają się już u niemowląt
Że niektóre osoby wchodzą od razu w stadia konwencjonalne
Że rozumowanie kobiet opiera się na innej etyce niż mężczyzn
Że intuicyjne oceny moralne pojawiają się już u niemowląt
Efekt Flynna polega na:
Kontroli własnego myślenia
Obniżaniu się inteligencji płynnej
Podwyższaniu się przeciętnego IQ o 0.3 pkt rocznie
Podwyższaniu się przeciętnego IQ o 0.3 pkt rocznie
Klasyczne koncepcje identyfikacji nie doceniają
Identyfikacji z grupą rówieśniczą
Identyfikacji z rodzicami i krewnymi
Identyfikacji z przyjaciółmi
Identyfikacji z przyjaciółmi
Koncepcja J. Harris zakłada, że doświadczenia dziecka
Grupowe powodują wczesną „rewizję” rodzinnych
Rodzinne wpływają na nabywanie grupowych
Rodzinne i grupowe nabywane są odrębnie
Rodzinne i grupowe nabywane są odrębnie
Żadne zwierzę uczone języka / mowy nie jest w stanie opanować:
Słownika
Fonologii
Gramatyki
Gramatyki
Wśród uwarunkowań zaburzeń osobowości nie wymienia się:
Doświadczeń wczesnodziecięcych
Indoktrynacji światopoglądowej
Interakcji neuroprzekaźników
Indoktrynacji światopoglądowej
K. W. Schaie stwierdził, że poznawczy schyłek w starości jest ograniczany przez:
Racjonalny światopogląd
Zadowolenie z życiowych doznań
Niski poziom edukacji
Zadowolenie z życiowych doznań
Teorie duchowości człowieka nie zakładają mechanizmu:
Idealizmu jako wyniku problemów z tożsamością
Kooperacji i wymiany z istotami wyższymi
Nadwykrywalności istot intencjonalnych
Idealizmu jako wyniku problemów z tożsamością
Koncepcji E. Eriksona można zarzucić:
Sprowadzanie rozwoju do obrony ego przed lękiem
Nadmierny determinizm społeczno-kulturowy
Przecenianie sprawczej roli konfliktów
Nadmierny determinizm społeczno-kulturowy

Powiązane tematy

Inne tryby