Fiszki

Psychologia rozwoju człowieka

Test w formie fiszek
Ilość pytań: 167 Rozwiązywany: 947 razy
W rozwoju moralnym wg L. Kohlberga stadium prawa i porządku:
W ogóle nie występuje
Jest wcześniejsze od stadium umowy społecznej
Jest późniejsze od stadium moralności uniwersalnej
Jest wcześniejsze od stadium umowy społecznej
Według S. Schwartza wartości to:
Uniwersalne kategorie bytu
Pojęcia lub przekonania
Przedmioty potrzeb
Pojęcia lub przekonania
Wg D. Harta realizowanie norm moralnych w zachowaniu zależy od:
Ich włączenia do tożsamości podmiotu
Nasilenia kontroli społecznej
Osiągnięcia poziomu myślenia formalnego
Ich włączenia do tożsamości podmiotu
Wg E. Eriksona dla średniej dorosłości charakterystyczna jest:
Rekonstrukcja tożsamości
Generatywność
Integracja
Generatywność
Wg G. Allporta duchowość:
Jest rozłączna z religijnością
Zawiera się w religijności
Mieści w sobie m.in. religijność
Zawiera się w religijności
Wg Levinsona zadaniem w „przejściu” do środkowego okresu życia jest:
Znalezienie mentora (wchodzenie do dorosłego świata)
Stawianie podstawowych pytań
Formułowanie snu (wchodzenie do dorosłego świata)
Stawianie podstawowych pytań
Dążenie do zdominowania innych jest celem procesu socjalizacji w kulturze:
Żadnej z powyższych
Kolektywistycznej
Indywidualistycznej
Indywidualistycznej
Wg Kohlberga ciągłe obserwowanie standardów innych ludzi jest to przejaw:
Moralności postkonwencjonalnej
Moralności przedkonwencjonalnej
Moralności konwencjonalnej
Moralności konwencjonalnej
Według koncepcji L. Berkowitza
Agresja jest wyuczana przez wmocnienie
Agresja jest reakcją na frustrację (Rosenzweig)
Agresję wytwarza surowe ego
Agresja jest wyuczana przez wmocnienie
Który termin nie pochodzi z koncepcji C. G. Junga?
Archetyp
Autotranscendencja
Kompleks
Autotranscendencja
Znaczenie zasady interioryzacji w rozwoju zostało ograniczone przez:
Modularne koncepcje umysłu
Odkrycie odwracalności operacji
Spór Piageta z Wygotskim
Modularne koncepcje umysłu
Które problemy nie należą do opisu zaburzeń osobowości wg ICD-11?
Problemy w zakresie Ja
Nieelastyczne schematy poznawcze
Brak promocji ucznia do następnej klasy
Brak promocji ucznia do następnej klasy
Myślenia dziecka w wieku przedszkolnym nie charakteryzuje:
Animizm
Antropomorfizm
Pseudogłupota (dotyczy adolestentów)
Pseudogłupota (dotyczy adolestentów)
Który rodzaj nadpobudliwości nie zwiększa potencjału rozwojowego?
Wyobrażeniowa
Psychomotoryczna
Emocjonalna
Psychomotoryczna
Jako uwarunkowania pedofilii M. Beisert nie wymienia:
Zaburzenia identyfikacji z rodzicem płci przeciwnej
Deficytu kompetencji społecznych
Zaburzeń samokontroli lub kooperacji
Zaburzenia identyfikacji z rodzicem płci przeciwnej
P. B. Baltes nie wymienia cechy rozwoju wg perspektywy Life Span:
Progresywność
Osadzenie w historii
Wielokierunkowość
Progresywność
Co wg Maslowa jest drogowskazem samorealizacji?
Postacie wielkich twórców
Sama potrzeba realizacji
Przyjemność z działania w określonym kierunku
Postacie wielkich twórców
Rozwój moralny wg H. J. Eysencka zależy od:
Spójności wychowawczego przekazu wartościującego
Podatności na warunkowanie reakcji lękowych
Nasilenie cechy „sumienność”
Podatności na warunkowanie reakcji lękowych
Która teoria agresji okazała się błędna?
Masochizmu moralnego
Niskiej samooceny
Reakcji na frustrację
Niskiej samooceny
Wg badania J. Kagana i wsp. między 13. a 20. miesiącem życia na oddzielenie od matki płaczem lub rozdrażnieniem reaguje:
90% dzieci
45% dzieci
65% dzieci
90% dzieci

Powiązane tematy

Inne tryby