Fiszki

Psychologia rozwoju człowieka

Test w formie fiszek
Ilość pytań: 167 Rozwiązywany: 951 razy
M. Ainsworth koncepcja sensytywnej wrażliwości opisuje:
Wrażliwość i trafność reagowania matki na dziecko
Przyczynę rozwijania się niepewnego przywiązania u dziecka
Niskie progi pobudzenia matek
Wrażliwość i trafność reagowania matki na dziecko
Czynnik trzeci wg K. Dąbrowskiego oznacza:
Determinanty biologiczne
społeczno-kulturowe
Zdolność dokonywania wolnego wyboru
Zdolność dokonywania wolnego wyboru
Selekcja, optymalizacja, kompensacja to:
Strategie resocjalizacji młodocianych
Strategie interpersonalne wg Harris
Strategie rozwoju wg Baltesa
Strategie rozwoju wg Baltesa
Co nie jest zaliczane do obszarów oceny rozwoju dziecka wg C. Dosman i in.:
Lateralizacja
Mała motoryka
Funkcje społeczno-emocjonalne
Lateralizacja
Dla wytworzenia pojęć stałości konieczne jest:
Poczucie własnej skutecznościPoczucie własnej skuteczności
Odwracalność operacji konkretnych
Uruchomienie funkcji symbolicznej
Odwracalność operacji konkretnych
Czego nie wymienia U. Bronfenbrenner jako czynnika efektywności modelowania:
Model dysponuje środkami działania
Model jest oceniany jako podobny do odbiorcy
Model przestrzega norm społecznych
Model przestrzega norm społecznych
Wskaż fałszywy kryzys (Erikson):
Pracowitość-poczucie winy (inicjatywa-poczucie winy, okres zabaw)
Autonomia-wstyd (wczesne dzieciństwo)
Generatywność-stagnacja (dorosłość)
Pracowitość-poczucie winy (inicjatywa-poczucie winy, okres zabaw)
Wśród mechanizmów przestępczości dzieci nie wymienia się:
Deficytu empatycznej afirmacji (rodzinny kozioł ofiarny)
Luki w superego rodziców
Komunikowania potrzeb
Deficytu empatycznej afirmacji (rodzinny kozioł ofiarny)
Jednym ze środowiskowych czynników rozwoju inteligencji jest:
Duża ilość zadań edukacyjnych
Wsparcie bliskich i przyjaciół
Nowoczesne metody nauczania
Wsparcie bliskich i przyjaciół
Wśród „demonów” ludzkiej natury S. Pinker wymienia:
Niską samoocenę
deologię
Frustrację
deologię
Skutki przemocy seksualnej wobec dziecka:
Pojawiają się sporadycznie i łatwo znikają
Są ostre po zdarzeniu, a potem słabną
Nasilają się w miarę upływu czasu
Nasilają się w miarę upływu czasu
Jakiego rozszczepienia ego nie wymienia Fairbairn? (rezultat niezintegrowania dobrych i złych aspektów obiektu)
Jednoczesnego (oddzielanie aspektów)
Naprzemiennego (przełączanie między osobowościami)
Kontekstualnego
Kontekstualnego
Który czynnik osobowości nie wyraża poziomu uspołecznienia?
Sumienność
Otwartość na doświadczenia
Ugodowość
Sumienność
Mentor wg Daniela J. Levinsona to:
Przejściowy „mistrz”
Autorytatywny rodzic
Przyjaciel na całe życie
Przejściowy „mistrz”
M. Cikara i S. Fiske zwracają uwagę na problem:
Zawiści jako motywacji społecznej (stereotyp sprawczościowy i niewspólnotowy)
Genetycznych uwarunkowań agresji
Odziedziczalności samooceny
Zawiści jako motywacji społecznej (stereotyp sprawczościowy i niewspólnotowy)
Termin ciągłość rozwoju odnosi się:
Do trwałości funkcji lub procesów
Do utrzymywania się różnic indywidualnych (stabilność)
Do niezmienności wzorców zachowania (stałość)
Do trwałości funkcji lub procesów
Pozytywną korelację z samokontrolą wykazuje:
Ugodowość
Sumienność
Otwartość na doświadczenia
Sumienność
Dwa wymiary światopoglądu wg Tomkinsa to:
Umiejscowienie kontroli i wiara w sprawiedliwy świat
Normatywizm i humanizm
Religijność i naturalizm
Normatywizm i humanizm
Do warstw tożsamości płciowej wg Seligmana nie należą:
Trzeciorzędowe cechy płciowe
Orientacja i sprawność seksualna
Identyfikacja i rola płciowa
Trzeciorzędowe cechy płciowe
Dojrzałość to okres potencjalnej przewagi psychicznej warstwy:
Adaptacji
Uduchowienia
Upodmiotowienia (kolejność: witalność, adaptacja, upodmiotowienie, uduchowienie)
Upodmiotowienia (kolejność: witalność, adaptacja, upodmiotowienie, uduchowienie)

Powiązane tematy

Inne tryby