Test w formie fiszek LECIMY NA PEŁNEJ PIŹDZIE MOJE DROGIE! OSTATNI EGZAMIN!!!!!!
Ilość pytań: 41
Rozwiązywany: 6685 razy
Elementem struktury „JA” odpowiadającym za korygowanie i dopasowanie zachowania do standardów wewnętrznych i wymagań zewnętrznych to
samoregulacja
żadna z powyższych
samoocena
samoświadomość
samoregulacja
„Pierwszy wymieniony przeze mnie komponent zdrowej osobowości to poczucie podstawowej ufności, o której myślę, że jest postawą wobec samego siebie i wobec świata, wywodząca się z doświadczeń pierwszego roku życia. Przez ufność rozumiem to, co jest zwykle implikowane przez uzasadnione zaufanie w odniesieniu do innych i przez proste poczucie pewności w odniesieniu do samego siebie”. Powyższy fragment pochodzi z dzieła
Bowlby'ego
Eriskona
Freuda
Piageta
Eriskona
Pierwsze słowa dzieci wypowiadają z reguły:
po trzecim roku życia
w pierwszym półroczu życia
w okolicach pierwszych urodzin
po ukończeniu dwóch lat
w okolicach pierwszych urodzin
„Jednym ze sposobów badania tego zagadnienia jest odpowiedzenie dziecku historyjki, w której ktoś błędnie myśli, że przedmiot znajduje się w pewnym miejscu, na przykład że czekolada jest w lodówce, podczas, gdy dziecko słuchające historyjki wie, że czekolada została przełożona gdzieś indziej. Następnie prosi dziecko, aby wyjaśniło, dlaczego bohater historyjki szuka czekolady w lodówce, a nie w miejscu, w którym, jak dziecko wie, naprawdę jest czekolada”. Zagadnienie, o którym mowa to:
dziecięce teorie umysłu
dziecięce sposoby radzenia sobie z negatywnymi emocjami
dziecięce strategie rozwiązywania problemów
dziecięce strategie zapamiętywania
dziecięce teorie umysłu
„Kryzys gospodarczy w Ameryce, w latach 1930-1940, spowodował nieustający niepokój o byt materialny w 1/3 amerykańskich rodzin. Codziennie przypominano dzieciom, by szanowały ubrania, matki oszczędzały na posiłkach, a ojcowie jeździli zardzewiałymi samochodami. Pięciolatki były za małe, by odczuć niepokój rodziny, lecz nastolatkom – którym dzień w dzień przypominano, że rodzina znajduje się na skraju ubóstwa- na całe życie pozostała troska o pieniądze. Znaczny odsetek Amerykanów będących wówczas nastolatkami, którzy obecnie zbliżają się do osiemdziesiątego roku życia, zaoszczędził więcej pieniędzy niż wcześniejsze i późniejsze pokolenie, a ich życie wypełnione było nieustanną troską o sytuacje finansową”. Powyższy opsi dotyczy:
efektu kohorty
wszystkie powyższe
efektu ćwiczenia
efektu wykruszania się
NIE WIEM
NIE WIEM
Zaznacz prawidłową kolejność stadiów rozwoju intelektualnego w koncepcji Piageta:
Sensomotoryczne – przedoperacyjne – operacji konkretnych – operacji formalnych
Sensomotoryczne – operacji formalnych – operacji konkretnych – postformalne
Sensomotoryczne – przedoperacyjne – operacji konkretnych – postformalne
Sensomotoryczne – operacji konkretnych – operacji formalnych – postformalne
Sensomotoryczne – przedoperacyjne – operacji konkretnych – operacji formalnych
Każde pokolenie żyjące w tej samej kulturze, w tym samym czasie historycznym, fizycznym i społecznym jednocześnie żyje w środowisku psychologicznym, co determinuje jego zachowania i wpływa na rozwój, stając się źródłem zmian
unkiatowych
NIE WIEM
indywidualnych
wspólnych
uniwersalnych
NIE WIEM
Według Wygotskiego różnica pomiędzy tym, co dziecko umie, a tym, co może się nauczyć pod kierunkiem innych to:
autoregulacja
strefa najbliższego rozwoju
budowanie rusztowania
owoc rozwoju psychicznego
strefa najbliższego rozwoju
Badacze są raczej zgodni, że zmiana rozwojowa to zmiana:
wszystkie powyższe
nieodwracalna
odwracalna
krótkotrwała
nieodwracalna
Późne dzieciństwo to inaczej:
wiek dorastania
wiek młodszy szkolny
wiek przedszkolny
wiek poniemowlęcy
wiek młodszy szkolny
Typowymi lękami w okresie adolescencji są
lęk przed śmiercią
lęk przed kompromitacją, ekspozycją społeczną
lęk przed hałasem, upadkiem
lęk przed kpiną i odrzuceniem
lęk przed kompromitacją, ekspozycją społeczną
Zgodnie z koncepcją Marcii, status tożsamości związany z brakiem zobowiązania i decyzji w ważnych kwestiach życiowych, to status tożsamości:
moratoryjnej
przejętej
rozproszonej
żadna z powyższych
rozproszonej
Późna dorosłość rozpoczyna się w:
75/80 roku życia
60/65 roku życia
55/60 roku życia
60/75 roku życia
55/60 roku życia
Średnia dorosłość rozpoczyna się w:
50/55 roku życia
60/65 roku życia
40/45 roku życia
35/40 roku życia
35/40 roku życia
Kiedy dziecko zamiast człowiek mówi "ludź", zamiast ludzie - "człowieki", jest to zjawisko:
nieprawidłowej wymowy słów
wszystkie odpowiedzi są prawidłowe
tworzenia neologizmów
hiperregularyzacji
hiperregularyzacji
Noworodki preferują:
ciszę
głos człowieka
dźwięk dzwonka
nie wykazują preferencji żadnego dźwięku
głos człowieka
Przeprowadzenie kolejnych pomiarów w pewnych odstępach czasu, u osób należących do tej samej grupy wiekowej, związane jest z wykorzystywaniem przez badacza strategii:
badań podłużnych
badań poprzecznych
badań sekwencyjnych
nie jest to metoda badań
badań podłużnych
Poczucie przynależności do płci jest związane z tożsamością
społeczną
rozproszoną
osobistą
moratoryjną
społeczną
Pojawienie się rozumowania indukcyjnego w rozwoju intelektualnym jest przykładem zmian
uniwersalnych
progresywnych
wszystkie odpowiedzi
ilościowych
wszystkie odpowiedzi
Joasia jest wyższa od Zuzi, Joasia jest niższa od Marysi. Dziecko, które dostanie takie trzy lalki i rozwiąże problem w sposób logiczny, jest w stadium rozwoju (według Piageta)
semsomotorycznym
operacji konkretnych
przedoperacyjnym
operacji formalnych
operacji konkretnych
Dynamiczny interakcjonizm zakłada że człowiek rozwija się dzięki