Fiszki

Psychologia rozwoju

Test w formie fiszek LECIMY NA PEŁNEJ PIŹDZIE MOJE DROGIE! OSTATNI EGZAMIN!!!!!!
Ilość pytań: 41 Rozwiązywany: 6685 razy
Elementem struktury „JA” odpowiadającym za korygowanie i dopasowanie zachowania do standardów wewnętrznych i wymagań zewnętrznych to
samoregulacja
żadna z powyższych
samoocena
samoświadomość
samoregulacja
„Pierwszy wymieniony przeze mnie komponent zdrowej osobowości to poczucie podstawowej ufności, o której myślę, że jest postawą wobec samego siebie i wobec świata, wywodząca się z doświadczeń pierwszego roku życia. Przez ufność rozumiem to, co jest zwykle implikowane przez uzasadnione zaufanie w odniesieniu do innych i przez proste poczucie pewności w odniesieniu do samego siebie”. Powyższy fragment pochodzi z dzieła
Bowlby'ego
Eriskona
Freuda
Piageta
Eriskona
Pierwsze słowa dzieci wypowiadają z reguły:
po trzecim roku życia
w pierwszym półroczu życia
w okolicach pierwszych urodzin
po ukończeniu dwóch lat
w okolicach pierwszych urodzin
„Jednym ze sposobów badania tego zagadnienia jest odpowiedzenie dziecku historyjki, w której ktoś błędnie myśli, że przedmiot znajduje się w pewnym miejscu, na przykład że czekolada jest w lodówce, podczas, gdy dziecko słuchające historyjki wie, że czekolada została przełożona gdzieś indziej. Następnie prosi dziecko, aby wyjaśniło, dlaczego bohater historyjki szuka czekolady w lodówce, a nie w miejscu, w którym, jak dziecko wie, naprawdę jest czekolada”. Zagadnienie, o którym mowa to:
dziecięce teorie umysłu
dziecięce sposoby radzenia sobie z negatywnymi emocjami
dziecięce strategie rozwiązywania problemów
dziecięce strategie zapamiętywania
dziecięce teorie umysłu
„Kryzys gospodarczy w Ameryce, w latach 1930-1940, spowodował nieustający niepokój o byt materialny w 1/3 amerykańskich rodzin. Codziennie przypominano dzieciom, by szanowały ubrania, matki oszczędzały na posiłkach, a ojcowie jeździli zardzewiałymi samochodami. Pięciolatki były za małe, by odczuć niepokój rodziny, lecz nastolatkom – którym dzień w dzień przypominano, że rodzina znajduje się na skraju ubóstwa- na całe życie pozostała troska o pieniądze. Znaczny odsetek Amerykanów będących wówczas nastolatkami, którzy obecnie zbliżają się do osiemdziesiątego roku życia, zaoszczędził więcej pieniędzy niż wcześniejsze i późniejsze pokolenie, a ich życie wypełnione było nieustanną troską o sytuacje finansową”. Powyższy opsi dotyczy:
efektu kohorty
wszystkie powyższe
efektu ćwiczenia
efektu wykruszania się
NIE WIEM
NIE WIEM
Zaznacz prawidłową kolejność stadiów rozwoju intelektualnego w koncepcji Piageta:
Sensomotoryczne – przedoperacyjne – operacji konkretnych – operacji formalnych
Sensomotoryczne – operacji formalnych – operacji konkretnych – postformalne
Sensomotoryczne – przedoperacyjne – operacji konkretnych – postformalne
Sensomotoryczne – operacji konkretnych – operacji formalnych – postformalne
Sensomotoryczne – przedoperacyjne – operacji konkretnych – operacji formalnych
Każde pokolenie żyjące w tej samej kulturze, w tym samym czasie historycznym, fizycznym i społecznym jednocześnie żyje w środowisku psychologicznym, co determinuje jego zachowania i wpływa na rozwój, stając się źródłem zmian
unkiatowych
NIE WIEM
indywidualnych
wspólnych
uniwersalnych
NIE WIEM
Według Wygotskiego różnica pomiędzy tym, co dziecko umie, a tym, co może się nauczyć pod kierunkiem innych to:
autoregulacja
strefa najbliższego rozwoju
budowanie rusztowania
owoc rozwoju psychicznego
strefa najbliższego rozwoju
Badacze są raczej zgodni, że zmiana rozwojowa to zmiana:
wszystkie powyższe
nieodwracalna
odwracalna
krótkotrwała
nieodwracalna
Późne dzieciństwo to inaczej:
wiek dorastania
wiek młodszy szkolny
wiek przedszkolny
wiek poniemowlęcy
wiek młodszy szkolny
Typowymi lękami w okresie adolescencji są
lęk przed śmiercią
lęk przed kompromitacją, ekspozycją społeczną
lęk przed hałasem, upadkiem
lęk przed kpiną i odrzuceniem
lęk przed kompromitacją, ekspozycją społeczną
Zgodnie z koncepcją Marcii, status tożsamości związany z brakiem zobowiązania i decyzji w ważnych kwestiach życiowych, to status tożsamości:
moratoryjnej
przejętej
rozproszonej
żadna z powyższych
rozproszonej
Późna dorosłość rozpoczyna się w:
75/80 roku życia
60/65 roku życia
55/60 roku życia
60/75 roku życia
55/60 roku życia
Średnia dorosłość rozpoczyna się w:
50/55 roku życia
60/65 roku życia
40/45 roku życia
35/40 roku życia
35/40 roku życia
Kiedy dziecko zamiast człowiek mówi "ludź", zamiast ludzie - "człowieki", jest to zjawisko:
nieprawidłowej wymowy słów
wszystkie odpowiedzi są prawidłowe
tworzenia neologizmów
hiperregularyzacji
hiperregularyzacji
Noworodki preferują:
ciszę
głos człowieka
dźwięk dzwonka
nie wykazują preferencji żadnego dźwięku
głos człowieka
Przeprowadzenie kolejnych pomiarów w pewnych odstępach czasu, u osób należących do tej samej grupy wiekowej, związane jest z wykorzystywaniem przez badacza strategii:
badań podłużnych
badań poprzecznych
badań sekwencyjnych
nie jest to metoda badań
badań podłużnych
Poczucie przynależności do płci jest związane z tożsamością
społeczną
rozproszoną
osobistą
moratoryjną
społeczną
Pojawienie się rozumowania indukcyjnego w rozwoju intelektualnym jest przykładem zmian
uniwersalnych
progresywnych
wszystkie odpowiedzi
ilościowych
wszystkie odpowiedzi
Joasia jest wyższa od Zuzi, Joasia jest niższa od Marysi. Dziecko, które dostanie takie trzy lalki i rozwiąże problem w sposób logiczny, jest w stadium rozwoju (według Piageta)
semsomotorycznym
operacji konkretnych
przedoperacyjnym
operacji formalnych
operacji konkretnych
Dynamiczny interakcjonizm zakłada że człowiek rozwija się dzięki
wszystkie odpowiedzi są prawidłowe
możliwością stwarzanym przez środowisko
regulowanemu przez człowieka wpływowi środowiska
inicjowanej przez siebie aktywności
wszystkie odpowiedzi są prawidłowe

Powiązane tematy

Inne tryby