Fiszki

Olimpiada znajomości Afryki

Test w formie fiszek Pytania z XX edycji
Ilość pytań: 140 Rozwiązywany: 1744 razy
Sena u ludu Tura z Wybrzeża Kości Słoniowej to:
duchy-olbrzymy
zmarli przodkowie
Matka-Ziemia.
duchy-olbrzymy
W Afryce Wschodniej wśród Bantu zaszczytny termin „mugambi” oznacza:
ofiarnika
tego, kto posiada słowo
wodza deszczu
tego, kto posiada słowo
Tym, co z pewnością łączy kultury Afryki Subsaharyjskiej, jest:
tradycyjna struktura wspólnotowa
kasta kapłańska.
instytucja Naczelnego Wodza
tradycyjna struktura wspólnotowa
Plemię, które w Afryce Subsaharyjskiej jest bardziej jednostką organizacji politycznej, jest zasadniczo
matrylinearne.
egzogamiczne
endogamiczne
endogamiczne
W społecznościach segmentarnych (segmentowych), zorganizowanych w społeczności wioskowe, nomadyczne lub rodowe (klanowe)
władza jest delegowana na wyższy (plemienny) szczebel
z reguły są władze autorytarnych jednostek
nie ma 3 prawdziwych przywódców politycznych
nie ma 3 prawdziwych przywódców politycznych
. Najsilniejsze tradycje kapłańskie zdecydowanie spotkać można w:
Afryce Wschodniej;
Afryce Południowej.
Afryce Zachodniej
Afryce Zachodniej
W językach Bantu nganga (w suahili waganba) to
tzw. zamawiacze (wodzowie) deszczu
znachorzy, zwani uzdrowicielami
czarownicy, ściągający nieszczęścia
znachorzy, zwani uzdrowicielami
W klasyce religioznawczej magia (postawa magiczna) zakłada
kontakt przez „oś świata” z równoległym światem duchów
panowanie nad ukrytą siłą (jej zmanipulowanie).
podporządkowanie się transcendentnym siłom
panowanie nad ukrytą siłą (jej zmanipulowanie).
. Dla Kirdi z północnego Kamerunu obrzędy agrarne związane są z świętą rośliną, którą jest
proso
bananowiec
maniok
proso
0. Najbardziej rozbudowane studium o sakralności ziemi oraz obrzędach agrarnych w języku polskim przedstawił
Stanisław Piłaszewicz
Henryk Zimoń SVD
Jarosław Różański OMI.
Henryk Zimoń SVD
Palabra to bardzo znany afrykański
rodzaj dyskusji, mediacji
narada wojenna.
słowne zawody griotów
rodzaj dyskusji, mediacji
Konkombowie często mitologizują ziemię, czyniąc z niej bóstwo ziemi zwane:
Maminwate.
Kiting
Soo
Kiting
Nzakara z Republiki Środkowoafrykańskiej traktowali bezpłodność jako skutek
odkrywania części ciała uważanej za wstydliwą
naruszenia relacji między żywymi a przodkami.
spożywania jajek przez dziewczęta;
naruszenia relacji między żywymi a przodkami.
Few kagge – „święto kury” – u Tupuri z północnego Kamerunu i Czadu to święto
wzajemnego przebaczenia
zwycięstwa nad Fulbe w XIX w
dziękczynienia za obfitość zwierzyny.
wzajemnego przebaczenia
Mangelva – to Bóg najwyższy, jedyny, transcendentny u
Ibo
Masajów
Gidarów
Gidarów
Tzw. „wtórny pochówek” w Afryce Subsaharyjskiej
odbywa się w wypadku ukazywania się ducha zmarłego.
odbywa się w wypadku niemożności sprowadzenia ciała w rodzinne okolice
dotyczy każdego zmarłego
dotyczy każdego zmarłego
Ustaha – trzecia część obrzędów pośmiertnych, dotyczy
stypy
złożenia ofiary z dwóch sztuk bydła;
instalacji zmarłego jako przodka.
instalacji zmarłego jako przodka.
Według książki pt. Misje a promocja ludzka jedną z najstarszych form pomocy w rozwoju było:
nauka czytania i pisania.
kształcenie rodzimego kleru
zakładanie parafii z ośrodkami charytatywnymi
nauka czytania i pisania.
. Konkretne wskazówki do walki z głodem daje wiernym m. in. encyklika Redemptoris missio. Wyraża ona to w haśle:
zjawisko głodu wyrzutem sumienia dla Europy
zamiast broni żywność;
by walczyć z głodem, zmień życie.
by walczyć z głodem, zmień życie.
. Uniwersytet w Roma (Lesotho) założyli w 1955 r
misjonarze oblaci
ojcowie biali
kombonianie
misjonarze oblaci