Test w formie fiszek Unijne Prawo Gospodarcze Tadeusz Skoczny WZ UW
Ilość pytań: 264
Rozwiązywany: 14896 razy
Swoboda przepływu pracowników obejmuje:
Każdego obywatela UE bez ograniczeń
Tylko osoby zatrudnione
Pracowników i członków ich rodzin
Pracowników i członków ich rodzin
Czy rodzina pracownika korzysta z prawa swobodnego przepływu pracowników:
Nie
Tak
Tak, ale tylko wtedy, gdy przybyła razem z nim
Tak
Samodzielność, stałość i ciągłość działalności gospodarczej przedsiębiorcy zostały wyrażone najwyraźniej w orzeczeniu w sprawie:
Dassonville
Głoszczuk
Gerhard
Gerhard
Prawo przedsiębiorcy pozostania po zakończeniu działalności gospodarczej w innym państwie członkowskim istnieje, gdyż:
Stanowi uprawnienie akcesoryjne przyznane przez Trybunał Sprawiedliwości
Zostało przyznane w trybie prawa wtórnego (dyrektyw)
Jest wprost zapisane w TWE
Stanowi uprawnienie akcesoryjne przyznane przez Trybunał Sprawiedliwości
Eksterytorialne stosowanie wspólnotowych reguł konkurencji oznacza, że znajdują one zastosowanie niezależnie od tego :
Czy wywołują skutki antykonkurencyjne na rynku wewnętrznym
Kto je narusza i gdzie
Na jakim terytorium wywołują skutek antykonkurencyjny
Kto je narusza i gdzie
Zakazem porozumień ograniczających konkurencję (art. 81 ust. 1 TWE) nie są objęte:
Praktyki uzgodnione
Gentlemen's agreement
Działania równoległe
Gentlemen's agreement
Porozumienie ograniczające konkurencję nie podlegające wyłączeniu jest:
Nieważne od momentu jej wykrycia
Nieważne, chyba że strony postanowią inaczej
Nieważne od początku
Nieważne od początku
Porozumienia ograniczające konkurencję:
Są zakazane z możliwością ich wyłączenia spod tego zakazu
Mogą zostać zakazane przez Komisję Europejską
Są zakazane przez Traktat Rzymski
Są zakazane z możliwością ich wyłączenia spod tego zakazu
Horyzontalne ograniczenia konkurencji są wyłączone spod zakazu porozumień ograniczających konkurencji, gdy: / Porozumienia dystrybucyjne są wyłączone spod zakazu karteli, gdy:
Dotyczą towarów pierwszej potrzeby
Ich pozytywne skutki dla przedsiębiorców i konsumentów przeważają nad negatywnymi skutkami dla mechanizmu konkurencji
Dotyczą towarów wysokich technologii
Nie obejmują więcej niż 2 / 3 państw członkowskich
Ich pozytywne skutki dla przedsiębiorców i konsumentów przeważają nad negatywnymi skutkami dla mechanizmu konkurencji
Spod zakazu porozumień ograniczających konkurencję nie są grupowo wyłączone przez rozporządzenie Rady Ministrów:
Porozumienia specjalizacyjne
Porozumienia selektywnej dystrybucji
Porozumienia licencyjne
Porozumienia selektywnej dystrybucji
Głównym kryterium wyznaczenia rynku właściwego w wymiarze terytorialnym / produktowym jest:
Skala działania głównych konkurentów
Koszty transportu
Substytutywność popytowa
Substytutywność popytowa
Kryterium przystąpienia do Unii Gospodarczo-Walutowej był:
Dług publiczny nie wyższy niż 70% PKB
Dług publiczny nie wyższy niż 60% PKB
Dług publiczny nie wyższy niż 50% PKB
Dług publiczny nie wyższy niż 60% PKB
Nieusprawiedliwiona obiektywnie odmowa dostępu do urządzeń kluczowych:
Nie jest zakazana na gruncie prawa wspólnotowego
Jest wyłączona spod reguł konkurencji na mocy wyraźnego przepisu TWE
Jest zakazana jako nadużycie pozycji dominującej
Jest zakazana jako nadużycie pozycji dominującej
O prewencyjnym charakterze kontroli koncentracji nie decyduje:
Dwufazowość postępowania
Obowiązek zgłaszania zamiarów koncentracji
Czasowy zakaz dokonywania koncentracji do czasu wydania decyzji przez KE
Dwufazowość postępowania
Tworzenie przedsiębiorstw wspólnych:
W ogólne nie podlega kontroli koncentracji
Nie podlega kontroli koncentracji KE, chyba że przedsiębiorstwa te pełnią w sposób trwały wszystkie funkcje samodzielnego podmiotu gospodarczego
Polega koncentracji niezależnie od tego, czy ma charakter koncentracyjny, czy kooperacyjny
Polega koncentracji niezależnie od tego, czy ma charakter koncentracyjny, czy kooperacyjny
Pomoc publiczna:
Jest zakazana tylko wtedy, gdy faworyzuje beneficjentów, ma charakter antykonkurencyjny i wpływa na handel między państwami członkowskimi
Nie jest zakazana przez prawo wspólnotowe, a jedynie podlega kontroli prewencyjnej
Jest we WE zakazana bezwzględnie
Jest zakazana tylko wtedy, gdy faworyzuje beneficjentów, ma charakter antykonkurencyjny i wpływa na handel między państwami członkowskimi
Przedmiotem deklaracji Schumana była koncepcja powołania:
EWWiS jako początku wielopłaszczyznowej integracji europejskiej
Unii Europejskiej o szerokim zakresie kompetencji względem państw członkowskich
Europejskiej Wspólnoty Obronnej
EWWiS jako początku wielopłaszczyznowej integracji europejskiej
Rada UE jest instytucją:
Kadencyjną, pochodzeń z wyborów pośrednich
Kadencyjną, których członkowie wybierani są przez parlamenty państw członkowskich
Niekadencyjną, w której skład wchodzą ministrowie państw członkowskich
Niekadencyjną, w której skład wchodzą ministrowie państw członkowskich
Właściwość norm prawa wspólnotowego, zgodnie z którą normy te mogą być samodzielnym źródłem praw lub obowiązków osób fizycznych lub przedsiębiorstw nazywamy jego:
Bezpośrednim stosowaniem
Bezpośrednim obowiązywaniem
Bezpośrednim skutkiem
Bezpośrednim skutkiem
Przeszła Konstytucja Unii Europejskiej:
Likwiduje dotychczasowe WE i tworzy jednolitą organizację ponadnarodową
Utrzymuje odrębność Wspólnot Europejskich i traktatów ustanawiających WE i Unię Europejską
Likwiduje dotychczasowe WE i nadaje UE podmiotowość prawno międzynarodową
Likwiduje dotychczasowe WE i nadaje UE podmiotowość prawno międzynarodową