Fiszki

UPG skoczny

Test w formie fiszek Unijne Prawo Gospodarcze Tadeusz Skoczny WZ UW
Ilość pytań: 264 Rozwiązywany: 14890 razy
Nadmiernej koncentracji przeciwdziała się w UE na zasadzie:
Zakazu z możliwością wyłączeń
Zakazu bezwzględnego
Kontroli prewencyjnej
Kontroli prewencyjnej
Przedmiotem kontroli koncentracji przedsiębiorstw są:
Koncentracje dochodzące do skutku na terytorium WE
Koncentracje z udziałem przedsiębiorstw mających swoje siedziby na terytorium WE
Koncentracje o wymiarze wspólnotowym
Koncentracje o wymiarze wspólnotowym
Przedmiotem kontroli połączeń są:
Połączenia wywierające skutek na obszarze WE
Połączenia dochodzące do skutku na obszarze WE
Połączenia o wymiarze wspólnotowym
Połączenia o wymiarze wspólnotowym
Komisja Europejska może zakazać koncentracji przedsiębiorstw, która: / fuzji lub akwizycji, która:
Narusza krajowe przepisy antymonopolowe
Prowadzi do powstania lub umocnienia pozycji dominującej i istotnego osłabienia konkurencji
Nie jest uzasadniona względami ogólnoeuropejskimi
Prowadzi do powstania lub umocnienia pozycji dominującej i istotnego osłabienia konkurencji
Komisje Europejska nie może zakazać koncentracji przedsiębiorstw:
Chyba, że prowadzi do istotnego osłabienia konkurencji, w szczególności poprzez stworzenie lub wzmocnienie pozycji dominującej
Chyba, że prowadzi do powstania lub wzmocnienia pozycji dominującej i istotnego osłabienia konkurencji
Bo zakaz taki może wydać tylko organ kraju, na obszarze którego koncentracja jest dokonywana
Chyba, że prowadzi do istotnego osłabienia konkurencji, w szczególności poprzez stworzenie lub wzmocnienie pozycji dominującej
Przepisy TWE dotyczące pomocy publicznej (art. 87-89):
Zostały wprowadzone na mocy Traktatu z Maastricht
Zostały wprowadzone przez Jednolity Akt Europejski w ramach programu tworzenia rynku wewnętrznego
Istniały już w pierwotnym tekście Traktatu
Istniały już w pierwotnym tekście Traktatu
Jako wyjątek od ogólnego zakazu udzielania pomocy publicznej, art. 87 ust. 2 TWE przewiduje dopuszczalność ex lege m.in.:
Pomocy socjalnej dla konsumentów indywidualnych
Pomocy dla regionów dotkniętych bezrobociem strukturalnym
Pomocy dla „przemysłów schyłkowych”
Pomocy socjalnej dla konsumentów indywidualnych
Pomoc państwa nie jest zakazana jeżeli:
Wypacza lub grozi wypaczeniem konkurencji
Kierowana jest bezpośrednio do konsumentów
Jest udzielana selektywnie
Kierowana jest bezpośrednio do konsumentów
Pomoc państwa w celu zapobieżenia zaburzeniom gospodarki państwa członkowskiego:
Jest dozwolona
Może być dopuszczona
Jest zakazana
Może być dopuszczona
W świetle art. 87 ust. 3 TWE, programy pomocy publicznej dla przedsiębiorstw z określonych sektorów gospodarki (pomoc sektorowa) są:
Dopuszczalne ex lege bez obowiązku zgłoszenia takiego programu Komisji Europejskiej
Dopuszczalne na mocy wyłączenia art. 87 ust. 2 TWE
Niedopuszczalne z mocy prawa
Całkowicie zakazane
Dopuszczalne, jeżeli wynika to z odpowiedniego aktu Komisji Europejskiej lub Rady Unii Europejskiej
Dopuszczalne, jeżeli wynika to z odpowiedniego aktu Komisji Europejskiej lub Rady Unii Europejskiej
Antykonkurencyjna pomoc publiczna może być dopuszczona, jeżeli:
Nie sprzeciwiają się jej inne państwa członkowskie WE
Dotyczy sektorów infrastrukturalnych
Dotyczy regionów o ponad proporcjonalnie niskim dochodzie na głowę mieszkańca i ponad proporcjonalnie wysokiej stopie bezrobocia
Dotyczy regionów o ponad proporcjonalnie niskim dochodzie na głowę mieszkańca i ponad proporcjonalnie wysokiej stopie bezrobocia
Antykonkurencyjna pomoc państwa jest:
Może być zakazana przez Radę Unii Europejskiej
Zakazana
Dozwolona
Zakazana
Sektorowa lub regionalna pomoc państwa nie może być dopuszczona, gdy:
Służy pomocą w rozwoju regionów o szczególnie niskim poziomie dochodu narodowego i szczególnie wysokim bezrobociu
Służy podtrzymaniu produkcji towarów wrażliwych
Służy pomocą w rozwoju regionów lub dziedzin gospodarki nie zmieniając warunków handlu wspólnotowego
Służy pomocą w rozwoju regionów lub dziedzin gospodarki nie zmieniając warunków handlu wspólnotowego
Głównym instrumentem Wspólnej Polityki Handlowej jest/są:
Restrykcyjne umowy handlowe
Cła wewnętrzne
Wspólna Taryfa Celna
Wspólna Taryfa Celna
Głównym instrumentem Wspólnej Polityki Rolnej są:
Ustalenie cen na wszystkie produkty rolne przez Komisję Europejską dla całej WE
Zakaz importu produktów rolnych spoza WE
Cła i opłaty wyrównawcze
Ustalenie cen na wszystkie produkty rolne przez Komisję Europejską dla całej WE
Nie jest dziś istotnym Celem Wspólnej Polityki Rolnej:
Likwidacja nadwyżek produkcyjnych
Zachowanie środowiska naturalnego
Zapewnienie bezpieczeństwa żywnościowego państw członkowskich WE
Likwidacja nadwyżek produkcyjnych
Głównym powodem utrzymywania Wspólnej Polityki Rolnej jest
Wyższy poziom cen produktów rolnych w UE niż średni poziom tych cen na świecie
Chęć zagwarantowania bezpieczeństwa żywnościowego w krajach UE
Brak zgody na jej zaniechanie przez kraje członkowskie
Chęć zagwarantowania bezpieczeństwa żywnościowego w krajach UE
Wolność kabotażu lotniczego (dostępu do linii wewnętrznych państw członkowskich) wprowadzono we WE od:
1.04.1993
1.04.1997
1.04.1995
1.04.1997
W celu ochrony Unii Gospodarczej i Walutowej, Rada Unii Europejskiej może, w wyjątkowych okolicznościach, podjąć absolutnie niezbędne środki zabezpieczające na:
Max. 3 miesiące
Max. 12 miesięcy
Max. 6 miesięcy
Max. 6 miesięcy
Do Unii Gospodarczej i Walutowej nie przystąpiły dotychczas z własnej woli następujące państwa członkowskie Unii Europejskiej:
Austria, Dania i Szwecja
Dania, Grecja i Wielka Brytania
Dania, Szwecja i Wielka Brytania
Dania, Szwecja i Wielka Brytania