• proces nieprzystosowania społecznego i stopień demoralizacji( w tym wcześniejsza przestępczość):
• rozwój badanego,( stan zdrowia ,trudności funkcjonowania w grupie)
• spędzanie wolnego czasu( zainteresowania badanego, starania otoczenia o rozwój społeczny i kulturalny)
• środowisko rodzinne( uwzględnienie struktury rodziny i osoby wspólnie zamieszkującej, wykształcenie i zawód rodziców, warunki mieszkaniowe, problemy rodzinne, stosunek rodziny do badanego, korzystanie z pomocy lub wsparcia jakiejś instytucji).
Prowadzenie- na początku nie udzielać zbyt pospiesznych porad, ważna jest kontrola sympatii i antypatii, nie należy przeprowadzać wywiadu w momencie złego samopoczucia lub zdenerwowania, kurator nie powinien się dziwić. Pomocne mogą być chwile milczenia. Ważne jest również wyczucie, takt oraz słowa którymi reaguje się na dane odpowiedzi. Ważny jest strój kuratora oraz sposób jego zachowania.
Rozpoczęcie- przedstawienie się, wyjaśnienie jaki jest cel, podkreślenie, że celem nie jest skrzywdzenia danej osoby, ale próbą wyjaśnienia powstałej sytuacji i chęć pomocy. Ważna jest dyskrecja. Rozmowę należy rozpocząć od tematów najmniej stresujących, by rozładować napięcie. Nie warto zbyt szybko przechodzić do kolejnych pytań, nie scalać pytań angażujących emocjonalnie, nie zadawać pytań zbyt bezpośrednio. Pytania nie powinny sugerować odpowiedzi.
a) przestępstwo będące przedmiotem sprawy oraz zachowania antyspołeczne(Określenie czy dotychczasowe zachowania trwają już długo, np. wagary, spędzanie czasu z grupa zdemoralizowaną, nadużywanie alkoholu lub środków uzależniających. Należy określić czy występowały jakieś poprawy zachowania i czy można je połączyć ).
Treść rozmowy: uwzględniane w niej problemy zależą od rodzaju sprawy . Najbardziej wszechstronny charakter maja wywiady wśród nieletnich i sprawach opiekuńczych. W tych wypadkach ustalane są problemy;
• przebieg nauki szkolnej,( niepowodzenie w nauce, wagary, marginalizacja
b) stosowane dotychczas środki i ich skuteczność.( analiza danych, opinii i sprawozdań znajdujących się w aktach).
Miejsce rozmowy; dom rodzinny osoby diagnozowanej Radzenie sobie z nieszczerością rozmowy: wykazanie się przez kuratora lojalnością wobec diagnozowanego, jednocześnie krytycznie powinien ustosunkować się do jego odpowiedzi i zdawać sobie sprawę czego dotyczyły odpowiedzi nieprawdziwe.
Język rozmowy: powinien być prosty, zrozumiały dla badanego. Unikać należy slangu, słów które brzmią sztucznie.