Fiszki

Test PROBACJA I KURATELA

Test w formie fiszek Test z probacji
Ilość pytań: 67 Rozwiązywany: 8366 razy
NIEZAWISŁOŚĆ SĄDU DYSCYPLINARNEGO
członkowie sądów dyscyplinarnych są niezawiśli i podlegają jedynie ustawie (Konstytucji). Oznacza to, ze nikt nie może mieć wpływu na orzeczenie sądu dyscyplinarnego oraz, że członkowie sądów nie mogą ponosić żadnych negatywnych konsekwencji w związku z udziałem w wydaniu orzeczenia, z którego treści nie będzie zadowolony przełożony kuratora. Jedynie sąd dyscyplinarny ma kompetencje do oceny dowodów skutkującym określonym rozstrzygnięciem co do winy i ewentualnie kary, a w razie potrzeby do interpretacji przepisów budzących prawne wątpliwości.
członkowie sądów dyscyplinarnych są niezawiśli i podlegają jedynie ustawie (Konstytucji). Oznacza to, ze nikt nie może mieć wpływu na orzeczenie sądu dyscyplinarnego oraz, że członkowie sądów nie mogą ponosić żadnych negatywnych konsekwencji w związku z udziałem w wydaniu orzeczenia, z którego treści nie będzie zadowolony przełożony kuratora. Jedynie sąd dyscyplinarny ma kompetencje do oceny dowodów skutkującym określonym rozstrzygnięciem co do winy i ewentualnie kary, a w razie potrzeby do interpretacji przepisów budzących prawne wątpliwości.
Ograniczenia/ mankamenty ustawowe dotyczące rzecznika dyscyplinarnego
 Odwołania kuratora z powierzonej mu funkcji rzecznika
 Konieczność wszczęcia postępowania wyjaśniającego wówczas, gdy rzecznik przebywa na długotrwałym zwolnieniu lekarskim (brak zastępcy!),
 Pojawiające się w związku z powyższym problemy:
rzecznik dyscyplinarny – ustawodawca nie przewidział możliwości:
 Rzecznika dyscyplinarnego nie można odwołać z pełnionej funkcji, może on jednak sam z niej zrezygnować. Choć ustawodawca nie podaje w jaki sposób może on tego dokonać
 Powołania zastępcy rzecznika dyscyplinarnego
 Wszczęcie postępowania wobec rzecznika dyscyplinarnego - rzecznik sam nie może takiego postępowania we własnej sprawie prowadzić
 Zrezygnowania przez rzecznika z tej funkcji (w jaki sposób może to zrobić).
 Odwołania kuratora z powierzonej mu funkcji rzecznika
 Konieczność wszczęcia postępowania wyjaśniającego wówczas, gdy rzecznik przebywa na długotrwałym zwolnieniu lekarskim (brak zastępcy!),
 Pojawiające się w związku z powyższym problemy:
rzecznik dyscyplinarny – ustawodawca nie przewidział możliwości:
 Rzecznika dyscyplinarnego nie można odwołać z pełnionej funkcji, może on jednak sam z niej zrezygnować. Choć ustawodawca nie podaje w jaki sposób może on tego dokonać
 Powołania zastępcy rzecznika dyscyplinarnego
 Wszczęcie postępowania wobec rzecznika dyscyplinarnego - rzecznik sam nie może takiego postępowania we własnej sprawie prowadzić
 Zrezygnowania przez rzecznika z tej funkcji (w jaki sposób może to zrobić).
Ograniczenia/ mankamenty ustawowe dotyczące sądu dyscyplinarnego.
Ustawa nie przewiduje możliwości odwołania członka sądu dyscyplinarnego
może jednak członek sądu dyscyplinarnego z tej funkcji zrezygnować.
Ustawa nie przewiduje możliwości odwołania członka sądu dyscyplinarnego
może jednak członek sądu dyscyplinarnego z tej funkcji zrezygnować.
Kwestie dotyczące obrońcy obwinionego kuratora
• Obwinionym może być kurator zawodowy albo aplikant – staje się on nim w momencie złożenia przez rzecznika dyscyplinarnego wniosku o wszczęcie postępowania dyscyplinarnego
POJĘCIE DIAGNOZY
DIAGNOZA TO rozpoznanie istoty i uwarunkowań złożonego stanu rzeczy na podstawie jego cech (objawów) w oparciu o znajomość ogólnych prawidłowości panujących w danej dziedzinie
zawsze służy jakiemuś celowi: poznaniu i wyjaśnieniu danego zjawiska, zaklasyfikowaniu, dokonaniu jakiejś selekcji, udzieleniu porady, pomocy, wychowaniu, terapii, wydaniu wyroku przez sąd
DIAGNOZA TO rozpoznanie istoty i uwarunkowań złożonego stanu rzeczy na podstawie jego cech (objawów) w oparciu o znajomość ogólnych prawidłowości panujących w danej dziedzinie
zawsze służy jakiemuś celowi: poznaniu i wyjaśnieniu danego zjawiska, zaklasyfikowaniu, dokonaniu jakiejś selekcji, udzieleniu porady, pomocy, wychowaniu, terapii, wydaniu wyroku przez sąd
dwie grupy osób, którym stawia się diagnozę
• tych którzy sami się zgłaszają prosząc o postawienie im diagnozy lub prosząc o pomoc, która diagnozy wymaga można się spodziewać że takie osoby będą chętniej współpracować w jej przygotowaniu a następnie będą w większym stopniu ją akceptować
tych którzy nie proszą o diagnozę (wśród nich diagnoza stawiana jest wbrew ich woli)np. stawianie diagnozy na zlecenie sądu. Opór może się wiązać z sytuacją i i doświadczonymi problemami osoby diagnozowanej ( przemoc w rodzinie , uzależnienia, sytuacji nasilonych konfliktów)
• tych którzy sami się zgłaszają prosząc o postawienie im diagnozy lub prosząc o pomoc, która diagnozy wymaga można się spodziewać że takie osoby będą chętniej współpracować w jej przygotowaniu a następnie będą w większym stopniu ją akceptować
tych którzy nie proszą o diagnozę (wśród nich diagnoza stawiana jest wbrew ich woli)np. stawianie diagnozy na zlecenie sądu. Opór może się wiązać z sytuacją i i doświadczonymi problemami osoby diagnozowanej ( przemoc w rodzinie , uzależnienia, sytuacji nasilonych konfliktów)
Kwestie dotyczące osoby, która powinna opracowywać diagnozę
zdolność do jej wykorzystania, a więc umiejętność logicznego myślenia, pozwalającego twórczo zestawiać ze sobą różne informacje
podstawową umiejętność obserwowania i prowadzenia rozmowy, co wiąże się ze zdolnością do pozyskiwania potrzebnych informacji, determinowany przez wiele kompetencji podstawowych, pozwalających nawiązać kontakt diagnostyczny i twórczo go budować;
określone sprawności techniczne, czyli zasób dostępnych technik diagnozowania, który w różnych obszarach diagnozy jest zróżnicowany; niezbędna jest tu zatem umiejętność adekwatnego doboru techniki do rozpoznawanych problemów, specyfiki sytuacji i szczególnych cech obiektów diagnozy oraz twórczego konstruowania lub prawidłowego stosowania podstawowych technik diagnostycznych; ważna jest także umiejętność łączenia różnych technik w celu uzyskania pogłębionego i kompleksowego obrazu diagnostycznego
wiedza merytoryczna – o procesach myślenia, pamięci, procesach emocjonalnych, rozwiązywaniu problemów, mechanizmach społecznych funkcjonowania jednostki i właściwościach funkcjonowania podstawowych środowisk wychowawczych: rodziny, szkoły i grupy rówieśniczej
zdolność do jej wykorzystania, a więc umiejętność logicznego myślenia, pozwalającego twórczo zestawiać ze sobą różne informacje
podstawową umiejętność obserwowania i prowadzenia rozmowy, co wiąże się ze zdolnością do pozyskiwania potrzebnych informacji, determinowany przez wiele kompetencji podstawowych, pozwalających nawiązać kontakt diagnostyczny i twórczo go budować;
określone sprawności techniczne, czyli zasób dostępnych technik diagnozowania, który w różnych obszarach diagnozy jest zróżnicowany; niezbędna jest tu zatem umiejętność adekwatnego doboru techniki do rozpoznawanych problemów, specyfiki sytuacji i szczególnych cech obiektów diagnozy oraz twórczego konstruowania lub prawidłowego stosowania podstawowych technik diagnostycznych; ważna jest także umiejętność łączenia różnych technik w celu uzyskania pogłębionego i kompleksowego obrazu diagnostycznego
wiedza merytoryczna – o procesach myślenia, pamięci, procesach emocjonalnych, rozwiązywaniu problemów, mechanizmach społecznych funkcjonowania jednostki i właściwościach funkcjonowania podstawowych środowisk wychowawczych: rodziny, szkoły i grupy rówieśniczej
DIAGNOSTA POWINIEN mieć świadomość podstawowych cech kontaktu diagnostycznego, które przedstawiają się następująco:
– asymetria komunikacji, co wiąże się z tym, że badany głównie mówi, a diagnosta głównie słucha, choć nie oznacza to, że nie ma wpływu na przebieg i ukierunkowanie rozmowy
– asymetria ról, co wiąże się z kontrolą przebiegu wywiadu ze względu na jego cel (narzucenie ram tematycznych) i tworzeniem atmosfery dającej szansę otwarcia się badanemu, co należy do podstawowych wyznaczników roli diagnosty; osoba badana w pewnym stopniu się temu poddaje, co nie oznacza, iż traktowana jest przedmiotowo, gdyż to ona określa, co ma dla niej znaczenie (podjęcie lub niepodjęcie tematu);
– asymetria funkcji badania, która oznacza respektowanie etycznej zasady dokonywania rozpoznania wedle reguł wyznaczających dobro badanego, zaś uzyskiwanie osobistych gratyfikacji przez diagnostę ma wymiar jedynie pośredni, wynikający z np. zdobywanego doświadczenia i umiejętności.
– asymetria komunikacji, co wiąże się z tym, że badany głównie mówi, a diagnosta głównie słucha, choć nie oznacza to, że nie ma wpływu na przebieg i ukierunkowanie rozmowy
– asymetria ról, co wiąże się z kontrolą przebiegu wywiadu ze względu na jego cel (narzucenie ram tematycznych) i tworzeniem atmosfery dającej szansę otwarcia się badanemu, co należy do podstawowych wyznaczników roli diagnosty; osoba badana w pewnym stopniu się temu poddaje, co nie oznacza, iż traktowana jest przedmiotowo, gdyż to ona określa, co ma dla niej znaczenie (podjęcie lub niepodjęcie tematu);
– asymetria funkcji badania, która oznacza respektowanie etycznej zasady dokonywania rozpoznania wedle reguł wyznaczających dobro badanego, zaś uzyskiwanie osobistych gratyfikacji przez diagnostę ma wymiar jedynie pośredni, wynikający z np. zdobywanego doświadczenia i umiejętności.
negatywne uboczne skutki procesu diagnozowania
-wyrządzają szkodę osobom diagnozowanym wykraczające poza cele jakie stawił sobie diagnosta
-wyrządzają szkodę osobom diagnozowanym wykraczające poza cele jakie stawił sobie diagnosta
Pozytywne uboczne skutki procesu diagnozowania
-zbieranie informacji o osobie badanej w jej najbliższym otoczeniu może zachęcać osoby, z którymi przeprowadza się wywiad do udzielenia diagnozowanemu wsparcia , do wprowadzania jakichś pozytywnych zmian w środowisku.
-zbieranie informacji o osobie badanej w jej najbliższym otoczeniu może zachęcać osoby, z którymi przeprowadza się wywiad do udzielenia diagnozowanemu wsparcia , do wprowadzania jakichś pozytywnych zmian w środowisku.
Podmiotowe traktowanie osoby diagnozowanej
Dobrze jest jeśli osoba diagnozowana może wyrazić zgodę na swój udział w badaniach, jednak często nie jest to możliwe
osoby to widzenie poza jej problemami, przynależnością do określonej grupy, pochodzeniem społecznym i etnicznym, wyznaniem religijnym, diagnozami postawionymi przez specjalistów, wynikami testów psychologicznych i oceną prawdopodobieństwa dalszego popełnienia przestępstw – całego, godnego szacunku człowieka.
Osoba diagnozowana powinna znać treść dotycząca jej diagnozy, jest to zagadnienie złożone
to okazywanie szacunku osobie diagnozowanej
Osoba diagnozowana powinna być poinformowana o celu diagnozy, o tym komu będzie ona udostępniona, o kompetencjach i uprawnieniach diagnozy.
Dobrze jest jeśli osoba diagnozowana może wyrazić zgodę na swój udział w badaniach, jednak często nie jest to możliwe
osoby to widzenie poza jej problemami, przynależnością do określonej grupy, pochodzeniem społecznym i etnicznym, wyznaniem religijnym, diagnozami postawionymi przez specjalistów, wynikami testów psychologicznych i oceną prawdopodobieństwa dalszego popełnienia przestępstw – całego, godnego szacunku człowieka.
Osoba diagnozowana powinna znać treść dotycząca jej diagnozy, jest to zagadnienie złożone
to okazywanie szacunku osobie diagnozowanej
Osoba diagnozowana powinna być poinformowana o celu diagnozy, o tym komu będzie ona udostępniona, o kompetencjach i uprawnieniach diagnozy.
Znaczenie prognozy w diagnozie
Prawo uzależnia różne decyzje jakie ma podjąć sąd od tego, jaką prognozę ma osoba, wobec której decyzje te mają zostać podjęte
dopuszcza warunkowe zawieszenie wykonania kary pozbawienia wolności jeśli sąd uzna, że mimo, niewykonania kary sprawca nie popełnił ponownie przestępstwa
uwzględnia możliwość warunkowego zawieszenia umieszczenia w zakładzie poprawczym, jeśli uzasadnione jest przypuszczenie że mimo niewykonania środka poprawczego cele wychowawcze zostaną osiągnięte, czyli jego prognoza jest pozytywna. Prognozy może dostarczyć sądowi diagnoza kuratorA
Decyzja sądu jest więc uzależniona od prognozy przyszłego zachowania sprawcy.
Od pozytywnej prognozy uzależnione warunkowe przedterminowe zwolnienie skazanego na karę pozbawienia wolności
Prognoza zajmuje ważne miejsce w diagnostyce stosowanej w wymiarze sprawiedliwości i w prowadzonych badaniach kryminologicznych
Prawo uzależnia różne decyzje jakie ma podjąć sąd od tego, jaką prognozę ma osoba, wobec której decyzje te mają zostać podjęte
dopuszcza warunkowe zawieszenie wykonania kary pozbawienia wolności jeśli sąd uzna, że mimo, niewykonania kary sprawca nie popełnił ponownie przestępstwa
uwzględnia możliwość warunkowego zawieszenia umieszczenia w zakładzie poprawczym, jeśli uzasadnione jest przypuszczenie że mimo niewykonania środka poprawczego cele wychowawcze zostaną osiągnięte, czyli jego prognoza jest pozytywna. Prognozy może dostarczyć sądowi diagnoza kuratorA
Decyzja sądu jest więc uzależniona od prognozy przyszłego zachowania sprawcy.
Od pozytywnej prognozy uzależnione warunkowe przedterminowe zwolnienie skazanego na karę pozbawienia wolności
Prognoza zajmuje ważne miejsce w diagnostyce stosowanej w wymiarze sprawiedliwości i w prowadzonych badaniach kryminologicznych
Etapy opracowania diagnozy
3) przygotowanie wniosków.
2) opracowanie zebranych informacji;
1) zbieranie informacji;
1
1) zbieranie informacji;
2
2) opracowanie zebranych informacji;
3
3) przygotowanie wniosków.
Zakres informacji:
 Selekcja informacji- ograniczenie informacji do tych, które maja znaczenie dla określenia warunków życia i zrozumienia problemów diagnozowanej osoby, aby podjąć wobec niej najlepszą decyzję.
 Źródłami gromadzonych przez kuratora informacji są dokumenty (notatki z wywiadów, akta sprawy sądowej, itp. Punkt 38), z którymi powinien się zapoznać i przeprowadzone wywiady
 Pomocne w doborze właściwego zakresu pytań są odpowiednie kwestionariusze, zestawy pytań,
 Selekcja informacji- ograniczenie informacji do tych, które maja znaczenie dla określenia warunków życia i zrozumienia problemów diagnozowanej osoby, aby podjąć wobec niej najlepszą decyzję.
 Źródłami gromadzonych przez kuratora informacji są dokumenty (notatki z wywiadów, akta sprawy sądowej, itp. Punkt 38), z którymi powinien się zapoznać i przeprowadzone wywiady
 Pomocne w doborze właściwego zakresu pytań są odpowiednie kwestionariusze, zestawy pytań,
Źródła gromadzenia danych do diagnozy.
analiza dokumentów, z którymi powinien się zapoznać
i przeprowadzone przez niego wywiady (Analiza dokumentów , Wywiady , Obserwacja, Rozmowa).
analiza dokumentów, z którymi powinien się zapoznać
i przeprowadzone przez niego wywiady (Analiza dokumentów , Wywiady , Obserwacja, Rozmowa).
Analiza dokumentów
także opinie psychologiczne, lekarskie, opinie z zakładów pracy, szkoły, placówki opiekuńczo-wychowawczej, utrwalone na piśmie dane o zdrowiu (np. książeczka zdrowia dziecka), wyciąg z ostatniej wypłaty, świadectwa szkolne, zeszyty szkolne (ujawniające np. braki w umiejętności pisania itp.)
- akta sprawy sądowej, w związku z którą zlecono przygotowanie diagnozy
- akta spraw wcześniejszych
- dane o karalności
także opinie psychologiczne, lekarskie, opinie z zakładów pracy, szkoły, placówki opiekuńczo-wychowawczej, utrwalone na piśmie dane o zdrowiu (np. książeczka zdrowia dziecka), wyciąg z ostatniej wypłaty, świadectwa szkolne, zeszyty szkolne (ujawniające np. braki w umiejętności pisania itp.)
- akta sprawy sądowej, w związku z którą zlecono przygotowanie diagnozy
- akta spraw wcześniejszych
- dane o karalności
akta dostarczają inf o:
- wcześniejszych sprawach opiekuńczych
- wyrażanym podczas przesłuchania stosunku do popełnionego przestępstwa
zawierać mogą pewne informacje o sytuacji rodzinnej, bytowej, zawodowej oraz dają możliwość porównania i weryfikacji informacji pochodzących z innych źródeł
- jej przestępczości, współsprawcach
- personaliach osoby badanej
- wcześniejszych sprawach opiekuńczych
- wyrażanym podczas przesłuchania stosunku do popełnionego przestępstwa
zawierać mogą pewne informacje o sytuacji rodzinnej, bytowej, zawodowej oraz dają możliwość porównania i weryfikacji informacji pochodzących z innych źródeł
- jej przestępczości, współsprawcach
- personaliach osoby badanej
WYWIADY
przeprowadzane są w sprawach rodzinnych, opiekuńczych i karnych, w postępowaniu przygotowawczym i wykonawczym, dotyczą rodzin, osób małoletnich, nieletnich i dorosłych. Służą lepszemu wywiązywaniu się sądów z ich funkcji orzeczeniowej, dobremu planowaniu i prowadzeniu nadzorów i dozorów, stanowią pomoc w pracy placówek i zakładów karnych. Ich treść i zawarte w nich wnioski mogą wpływać pośrednio na indywidualne losy ludzkie.
Cele i zakres przedmiotowy wywiadów zależą od rodzaju spraw, w których są one przeprowadzane. W różnych typach spraw ważne jest zachowanie odpowiednich proporcji zbieranych informacji, koncentrowanie się przede wszystkim na tych, które mogą się przyczynić lub stanowią o właściwym rozstrzygnięciu toczącego się postępowania sądowego.
przeprowadzane są w sprawach rodzinnych, opiekuńczych i karnych, w postępowaniu przygotowawczym i wykonawczym, dotyczą rodzin, osób małoletnich, nieletnich i dorosłych. Służą lepszemu wywiązywaniu się sądów z ich funkcji orzeczeniowej, dobremu planowaniu i prowadzeniu nadzorów i dozorów, stanowią pomoc w pracy placówek i zakładów karnych. Ich treść i zawarte w nich wnioski mogą wpływać pośrednio na indywidualne losy ludzkie.
Cele i zakres przedmiotowy wywiadów zależą od rodzaju spraw, w których są one przeprowadzane. W różnych typach spraw ważne jest zachowanie odpowiednich proporcji zbieranych informacji, koncentrowanie się przede wszystkim na tych, które mogą się przyczynić lub stanowią o właściwym rozstrzygnięciu toczącego się postępowania sądowego.
Elementy wchodzące w skład wywiadu:
gromadzenie informacji na podstawie obserwacji i przeprowadzonych rozmów.
gromadzenie informacji na podstawie obserwacji i przeprowadzonych rozmów.
OBSERWACJA
może dotyczyć: środowiska zamieszkania osoby badanej, mieszkania osoby badanej, osób przebywających w mieszkaniu, osoby, której diagnoza dotyczy
 Powinna mieć charakter celowy i wcześniej zaplanowany
 Obserwacją jest osobliwy sposób postrzegania, gromadzenia i interpretowania poznawanych zjawisk w naturalnym ich przebiegu i pozostających w bezpośrednim zasięgu widzenia i słyszenia obserwatora
może dotyczyć: środowiska zamieszkania osoby badanej, mieszkania osoby badanej, osób przebywających w mieszkaniu, osoby, której diagnoza dotyczy
 Powinna mieć charakter celowy i wcześniej zaplanowany
 Obserwacją jest osobliwy sposób postrzegania, gromadzenia i interpretowania poznawanych zjawisk w naturalnym ich przebiegu i pozostających w bezpośrednim zasięgu widzenia i słyszenia obserwatora

Powiązane tematy

#probacja #kuratela

Inne tryby