Fiszki

Test PROBACJA I KURATELA

Test w formie fiszek Test z probacji
Ilość pytań: 67 Rozwiązywany: 7251 razy
Trzy typy władzy wg Maxa Webera
Władza biurokratyczna oparta na zasadzie legalizmu, słuszności norm prawnych i kompetencji sprawującychy władzę
Władza charyzmatyczna oparta na wierze w nadzwyczajne cechy przywodcy
Władza tradycyjna oparta na zwyczaju
Władza biurokratyczna oparta na zasadzie legalizmu, słuszności norm prawnych i kompetencji sprawującychy władzę
Władza charyzmatyczna oparta na wierze w nadzwyczajne cechy przywodcy
Władza tradycyjna oparta na zwyczaju
Założenia typu idealnego biurokracji
Obowiązuje zasada hierarchii i jednoosobowego kierownictwa, czyli zwierzchnictwa i podporządkowania poszczególnych szczebli, każdy uczestnik ma swojego przełożonego, przed którym odpowiada za wykonywanie zadań
Normy prawne określają zachowania uczestników w organizacji, przepisy regulują kompetencje poszczególnych szczebli, tzn. obowiązki i zakres władzy oraz prawa pracownicze
Urzędnicy są mianowani, a awans zależy od formalnych kwalifikacji
Wysokość wynagrodzenia zależy od zajmowanej pozycji w hierarchii
Komunikacja w organizacji opiera się na przepływie dokumentów
Obowiązuje zasada hierarchii i jednoosobowego kierownictwa, czyli zwierzchnictwa i podporządkowania poszczególnych szczebli, każdy uczestnik ma swojego przełożonego, przed którym odpowiada za wykonywanie zadań
Normy prawne określają zachowania uczestników w organizacji, przepisy regulują kompetencje poszczególnych szczebli, tzn. obowiązki i zakres władzy oraz prawa pracownicze
Urzędnicy są mianowani, a awans zależy od formalnych kwalifikacji
Wysokość wynagrodzenia zależy od zajmowanej pozycji w hierarchii
Komunikacja w organizacji opiera się na przepływie dokumentów
Warunki jakie musi spełniać kandydat na kuratora okręgowego
2. Powinien być kuratorem specjalistą, a wyjątkowo starszym kuratorem zawodowym
3. Powinien wyróżniać się umiejętnościami w zakresie zarządzania i kierowania (ocena zgromadzenia dokonującego wyboru)
1. Co najmniej siedmioletni staż pracy kuratorskiej (okres aplikacji się nie wlicza)
2. Powinien być kuratorem specjalistą, a wyjątkowo starszym kuratorem zawodowym
3. Powinien wyróżniać się umiejętnościami w zakresie zarządzania i kierowania (ocena zgromadzenia dokonującego wyboru)
1. Co najmniej siedmioletni staż pracy kuratorskiej (okres aplikacji się nie wlicza)
Warunki wyboru kandydatów na kuratora okręgowego:
2. Ubiegającymi się o kandydaturę mogą być jedynie kuratorzy zatrudnieni w danym okręgu. Ubiegającego się o kandydaturę obecność nie jest obowiązkowa. Członkowie zgromadzenia mają wyłączne prawo zgłaszania ubiegających się o kandydaturę. Ustawa nie określa formy zgłoszenia.
3. Co najmniej dwóch ubiegających się o kandydaturę musi uzyskać bezwzględną większość głosów. Każdy członek zgromadzenia może oddać jeden głos na każdego z ubiegających się. Zasada większości bezwzględnej polega na wymaganiu, by kandydat nie tylko uzyskał więcej głosów od innych, ale także by odsetek oddanych na niego głosów przekroczył połowę.
1. W zgromadzeniu kuratorów w celu wyboru kandydatów wzięła udział co najmniej połowa członków zgromadzenia, czyli co najmniej połowa liczby kuratorów zatrudnionych w okręgu.
2. Ubiegającymi się o kandydaturę mogą być jedynie kuratorzy zatrudnieni w danym okręgu. Ubiegającego się o kandydaturę obecność nie jest obowiązkowa. Członkowie zgromadzenia mają wyłączne prawo zgłaszania ubiegających się o kandydaturę. Ustawa nie określa formy zgłoszenia.
3. Co najmniej dwóch ubiegających się o kandydaturę musi uzyskać bezwzględną większość głosów. Każdy członek zgromadzenia może oddać jeden głos na każdego z ubiegających się. Zasada większości bezwzględnej polega na wymaganiu, by kandydat nie tylko uzyskał więcej głosów od innych, ale także by odsetek oddanych na niego głosów przekroczył połowę.
1. W zgromadzeniu kuratorów w celu wyboru kandydatów wzięła udział co najmniej połowa członków zgromadzenia, czyli co najmniej połowa liczby kuratorów zatrudnionych w okręgu.
ZAKRES DZIAŁANIA KURATORA OKRĘGOWEGO
Kurator okręgowy odpowiada przed prezesem sądu okręgowego za funkcjonowanie kuratorskiej służby sądowej w okręgu. To właśnie jemu przypadają kompetencje w zakresie kierowania służbą kuratorską.
Kurator okręgowy odpowiada przed prezesem sądu okręgowego za funkcjonowanie kuratorskiej służby sądowej w okręgu. To właśnie jemu przypadają kompetencje w zakresie kierowania służbą kuratorską.
UPRAWNIENIA KURATORA OKRĘGOWEGO: 1) Nadzór personalny:
d) W okresie wypowiedzenia prezes sądu okręgowego może na wniosek kuratora okręgowego zwolnić kuratora zawodowego z pełnienia obowiązku z zachowaniem prawa do wynagrodzenia
- nadzór nad pracą kierowników zespołu kuratorskiej służby sądowej
a) Kuratora zawodowego mianuje, odwołuje i przenosi do innego sądu lub zespołu kuratorskiej służby sądowej albo zawiesza w czynnościach prezesa sądu okręgowego, na wniosek kuratora okręgowego
- opiniowanie kandydatów na aplikantów kuratorskich
do zakresu działania kuratora okręgowego należy: - koordynowanie działalności kuratorów sądowych na terenie swego działania
b) Stopnie służbowe nadaje prezes sądu okręgowego na wniosek kuratora okręgowego
- określenie szczegółowych zakresów obowiązków zastępcy kuratora okręgowego oraz kierowników zespołów kuratorskiej służby sądowej i przedstawienie ich do zatwierdzenia prezesowi sądu okręgowego
e) Prezes sądu okręgowego na wniosek kuratora okręgowego, może powołać zastępcę kuratora okręgowego dla dorosłych i zastępcę kuratora okręgowego rodzinnego, a jeśli będzie to wystarczające, może powołać jednego zastępcę kuratora okręgowego
- przygotowanie planów testów kuratorskich i obsługi administracyjnej w okręgu oraz projektu rozdziału etatów pomiędzy poszczególne jednostki
c) Prezes sądu okręgowego na wniosek kuratora okręgowego lub z urzędu, może zawiesić w pełnieniu obowiązków służbowych kuratora zawodowego, jeśli zostało wszczęte przeciwko niemu postepowanie dyscyplinarne
- występowanie z wnioskami kadrowymi dotyczącymi kuratorów zawodowych okręgu
d) W okresie wypowiedzenia prezes sądu okręgowego może na wniosek kuratora okręgowego zwolnić kuratora zawodowego z pełnienia obowiązku z zachowaniem prawa do wynagrodzenia
- nadzór nad pracą kierowników zespołu kuratorskiej służby sądowej
a) Kuratora zawodowego mianuje, odwołuje i przenosi do innego sądu lub zespołu kuratorskiej służby sądowej albo zawiesza w czynnościach prezesa sądu okręgowego, na wniosek kuratora okręgowego
- opiniowanie kandydatów na aplikantów kuratorskich
do zakresu działania kuratora okręgowego należy: - koordynowanie działalności kuratorów sądowych na terenie swego działania
b) Stopnie służbowe nadaje prezes sądu okręgowego na wniosek kuratora okręgowego
- określenie szczegółowych zakresów obowiązków zastępcy kuratora okręgowego oraz kierowników zespołów kuratorskiej służby sądowej i przedstawienie ich do zatwierdzenia prezesowi sądu okręgowego
e) Prezes sądu okręgowego na wniosek kuratora okręgowego, może powołać zastępcę kuratora okręgowego dla dorosłych i zastępcę kuratora okręgowego rodzinnego, a jeśli będzie to wystarczające, może powołać jednego zastępcę kuratora okręgowego
- przygotowanie planów testów kuratorskich i obsługi administracyjnej w okręgu oraz projektu rozdziału etatów pomiędzy poszczególne jednostki
c) Prezes sądu okręgowego na wniosek kuratora okręgowego lub z urzędu, może zawiesić w pełnieniu obowiązków służbowych kuratora zawodowego, jeśli zostało wszczęte przeciwko niemu postepowanie dyscyplinarne
- występowanie z wnioskami kadrowymi dotyczącymi kuratorów zawodowych okręgu
UPRAWNIENIA KURATORA OKRĘGOWEGO: 2) Nadzór merytoryczny:
Skarga może być wniesiona pisemnie, telegraficznie lub za pomocą dalekopisu,telefaksu , poczty elektronicznej a także ustnie do protokoły. Skargi nie zawierają imienia i nazwiska oraz adresu . Kurator po otrzymaniu skargi dotyczącej jego działalności zobowiązany jest przekazać ją niezwłocznie swojemu przełożonemu .
Podstawowym aktem prawnym określającym tryb przyjmowania i załatwiania spraw przez organy administracji publicznej jest ustawa z 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego.
Sposób przyjmowania i załatwiania spraw dotyczących skarg i wniosków reguluje rozporzadzenie Rady Ministrów z 8 stycznia 2002r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków.
Kurator okręgowy sprawuje nadzór merytoryczny nad ośrodkami kuratorskimi. Ośrodki kuratorskie tworzone są przez prezesa sądu okręgowego na wniosek prezesa sądu rejonowego, po zaopiniowaniu kuratora okręgowego na podstawie rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości w sprawie ośrodków kuratorskich.
Skarga może być wniesiona pisemnie, telegraficznie lub za pomocą dalekopisu,telefaksu , poczty elektronicznej a także ustnie do protokoły. Skargi nie zawierają imienia i nazwiska oraz adresu . Kurator po otrzymaniu skargi dotyczącej jego działalności zobowiązany jest przekazać ją niezwłocznie swojemu przełożonemu .
Podstawowym aktem prawnym określającym tryb przyjmowania i załatwiania spraw przez organy administracji publicznej jest ustawa z 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego.
Sposób przyjmowania i załatwiania spraw dotyczących skarg i wniosków reguluje rozporzadzenie Rady Ministrów z 8 stycznia 2002r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków.
Kurator okręgowy sprawuje nadzór merytoryczny nad ośrodkami kuratorskimi. Ośrodki kuratorskie tworzone są przez prezesa sądu okręgowego na wniosek prezesa sądu rejonowego, po zaopiniowaniu kuratora okręgowego na podstawie rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości w sprawie ośrodków kuratorskich.
UPRAWNIENIA KURATORA OKRĘGOWEGO: 3) Nadzór finansowy :
Ustawa o kuratorach sądowych uprawnieniach w zakresie gospodarki finansowej części dotyczącej planowania i wykonania środków przeznaczonych dla kuratorów sądowych i ośrodków kuratorskich przyznaje kuratorowi okręgowemu
Obejmuje udział w planowaniu i nadzór nad wydatkowaniem środków przeznaczonych dla kuratorów sądowych i ośrodków kuratorskich.
temu kurator może kształtować funkcjonowanie kuratorskiej służby sądowej o okręgu i ponosić za to odpowiedzialność.
Planowanie i nadzór nad gospodarką należy do prezesów , dyrektorów sądów i kierowników finansowych.
Ustawa o kuratorach sądowych uprawnieniach w zakresie gospodarki finansowej części dotyczącej planowania i wykonania środków przeznaczonych dla kuratorów sądowych i ośrodków kuratorskich przyznaje kuratorowi okręgowemu
Obejmuje udział w planowaniu i nadzór nad wydatkowaniem środków przeznaczonych dla kuratorów sądowych i ośrodków kuratorskich.
temu kurator może kształtować funkcjonowanie kuratorskiej służby sądowej o okręgu i ponosić za to odpowiedzialność.
Planowanie i nadzór nad gospodarką należy do prezesów , dyrektorów sądów i kierowników finansowych.
UPRAWNIENIA KURATORA OKRĘGOWEGO:4) Uprawnienia do kontroli obejmują:
kurator okręgowy może zlecieć kierownikowi zespołu kuratorskiej służby sądowej
przeprowadzenie wizytacji i lustracji; w uzasadnionych wypadkach dokonanie kontrolii i oceny pracy kuratora lub aplikanta
kontrolę i ocenę pracy kuratorów sądowych, aplikantów kuratorskich
kurator okręgowy może zlecieć kierownikowi zespołu kuratorskiej służby sądowej
przeprowadzenie wizytacji i lustracji; w uzasadnionych wypadkach dokonanie kontrolii i oceny pracy kuratora lub aplikanta
kontrolę i ocenę pracy kuratorów sądowych, aplikantów kuratorskich
UPRAWNIENIA KURATORA OKRĘGOWEGO: 5) Koordynacja:
koordynowanie działalności kuratorów na terenie jego działania
Kurator okręgowy reprezentuje służbę wewnątrz sądu (wobec prezesa sądu okręgowego lub kolegium sądu, względnie zgromadzenia sędziów, jeśli taka potrzeba wystąpi) i na zewnątrz – wobec instytucji działających w tym samym obszarze problematyki co kuratorzy.
Do zadań kuratorów należy też : organizowanie szkoleń i reprezentowanie
koordynowanie działalności kuratorów na terenie jego działania
Kurator okręgowy reprezentuje służbę wewnątrz sądu (wobec prezesa sądu okręgowego lub kolegium sądu, względnie zgromadzenia sędziów, jeśli taka potrzeba wystąpi) i na zewnątrz – wobec instytucji działających w tym samym obszarze problematyki co kuratorzy.
Do zadań kuratorów należy też : organizowanie szkoleń i reprezentowanie
W sądzie rejonowym tworzy się 2 zespoły kuratorskiej służby sądowej:
• W wypadku gdy powołanie 2 lub więcej zespołów byłoby niecelowe, prezes sądu okręgowego powołuje jeden zespół wykonujący orzeczenia w sprawach karnych, rodzinnych i nieletnich.
• Sekretariat zespołu kuratorów wykonuje czynności biurowe wynikające z podziału zadań zleconych zespołowi kuratorskiej służby sądowej w sprawach rodzinnych i nieletnich oraz w sprawach karnych i w sprawach o wykroczenia.
• Stały nadzór nad całokształtem pracy sekretariatu zespołu kuratorskiej służby sądowej sprawuje kierownik zespołu
• Do zadań sekretariatu należy prowadzenie urządzeń ewidencyjnych i inne czynności biurowe wynikające z obowiązków zespołu.
2. w sprawach rodzinnych i nieletnich
• Czynności z zakresu obsługi biurowej zespołu wykonują pracownicy wydziałów sądu rejonowego, na rzecz których zespół wykonuje zadania.
1. wykonujące orzeczenia w sprawach karnych
• W każdym wydziale, opiniodawczym zespole sądowych specjalistów i zespole kuratorskiej służby sądowej tworzy się sekretariat.
• W wypadku gdy powołanie 2 lub więcej zespołów byłoby niecelowe, prezes sądu okręgowego powołuje jeden zespół wykonujący orzeczenia w sprawach karnych, rodzinnych i nieletnich.
• Sekretariat zespołu kuratorów wykonuje czynności biurowe wynikające z podziału zadań zleconych zespołowi kuratorskiej służby sądowej w sprawach rodzinnych i nieletnich oraz w sprawach karnych i w sprawach o wykroczenia.
• Stały nadzór nad całokształtem pracy sekretariatu zespołu kuratorskiej służby sądowej sprawuje kierownik zespołu
• Do zadań sekretariatu należy prowadzenie urządzeń ewidencyjnych i inne czynności biurowe wynikające z obowiązków zespołu.
2. w sprawach rodzinnych i nieletnich
• Czynności z zakresu obsługi biurowej zespołu wykonują pracownicy wydziałów sądu rejonowego, na rzecz których zespół wykonuje zadania.
1. wykonujące orzeczenia w sprawach karnych
• W każdym wydziale, opiniodawczym zespole sądowych specjalistów i zespole kuratorskiej służby sądowej tworzy się sekretariat.
Specyfika pracy kuratorów zawodowych (zadaniowy system organizacji czasu pracy).
• Zadaniowy system organizacji czasu pracy stosowany jest w przypadkach uzasadnionych rodzajem pracy lub jej organizacją albo miejscem wykonywania pracy.
• Kuratorzy nie są zobowiązani do prowadzenia ewidencji czasu pracy, ale trzeba w niej zaznaczyć dni, w których praca nie była wykonywana (urlopy, zwolnienia lekarskie)
„Czas pracy nie może przekraczać 8 godzin na dobę i przeciętnie 40 godzin w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym nie przekraczającym 4 miesięcy” – tzn. kurator zobligowany jest do terminowego zrealizowania zadania, nawet jeśli wymaga to przepracowania więcej niż 8 godzin w ciągu dnia albo pracy w dni wolne. Ma jednak możliwość przepracowania mniejszej liczby godzin w innym dniu.
• zadaniowy system organizacji czasu pracy – art. 13 ust. 1 u. o k. s. ustala, że „Czas pracy kuratora zawodowego określony jest wymiarem jego zadań” – odnosi się to również do czasu pracy sędziego.
• Pracodawca jest zwolniony z prowadzenia ewidencji czasu pracy w poszczególnych dniach
• Pracodawca po porozumieniu z pracownikiem ustala czas niezbędny do wykonania zadań i określenie liczby zadań, tak by były możliwe do wykonania w normie czasu pracy
• Interwencyjny charakter pracy wymaga niekiedy od kuratora podejmowania działań również w dni wolne od pracy. Określa się liczbę zadań, które kurator powinien wykonać
OKREŚLAJĄ ONE SPECYFIKĘ ZADAŃ KURATORA, CZYLI WYKONYWANIA OBOWIĄZKÓW W TERENIE I DYŻURÓW W SĄDZIE:
• Kurator może odwiedzać podopiecznych sądu w miejscu ich pobytu w godzinach od 7.00 do 22.00, a wywiad może przeprowadzać nawet od godziny 6.00
• Dyżury kuratora w sądzie odbywają się w godzinach pracy sądu, w dni wyznaczone przez prezesa sądu rejonowego i w określonej liczbie godzin
Praca kuratorów sądowych jest pracą teronowo-biurową w środowisku osób o nieregulowanym trybie życia, wymaga adekwatnej do takich warunków organizacji pracy.
• Praca w terenie wiąże się z dotarciem do podopiecznych sądu, wielokrotnie ponawianymi próbami kontaktu w przypadkach ich nieobecności w miejscu zamieszkania, z pokonaniem trudności wynikających z warunków pogodowych, pory roku, ukształtowania terenu, istniejących szlaków komunikacyjnych
• Zadaniowy system organizacji czasu pracy stosowany jest w przypadkach uzasadnionych rodzajem pracy lub jej organizacją albo miejscem wykonywania pracy.
• Kuratorzy nie są zobowiązani do prowadzenia ewidencji czasu pracy, ale trzeba w niej zaznaczyć dni, w których praca nie była wykonywana (urlopy, zwolnienia lekarskie)
„Czas pracy nie może przekraczać 8 godzin na dobę i przeciętnie 40 godzin w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy w przyjętym okresie rozliczeniowym nie przekraczającym 4 miesięcy” – tzn. kurator zobligowany jest do terminowego zrealizowania zadania, nawet jeśli wymaga to przepracowania więcej niż 8 godzin w ciągu dnia albo pracy w dni wolne. Ma jednak możliwość przepracowania mniejszej liczby godzin w innym dniu.
• zadaniowy system organizacji czasu pracy – art. 13 ust. 1 u. o k. s. ustala, że „Czas pracy kuratora zawodowego określony jest wymiarem jego zadań” – odnosi się to również do czasu pracy sędziego.
• Pracodawca jest zwolniony z prowadzenia ewidencji czasu pracy w poszczególnych dniach
• Pracodawca po porozumieniu z pracownikiem ustala czas niezbędny do wykonania zadań i określenie liczby zadań, tak by były możliwe do wykonania w normie czasu pracy
• Interwencyjny charakter pracy wymaga niekiedy od kuratora podejmowania działań również w dni wolne od pracy. Określa się liczbę zadań, które kurator powinien wykonać
OKREŚLAJĄ ONE SPECYFIKĘ ZADAŃ KURATORA, CZYLI WYKONYWANIA OBOWIĄZKÓW W TERENIE I DYŻURÓW W SĄDZIE:
• Kurator może odwiedzać podopiecznych sądu w miejscu ich pobytu w godzinach od 7.00 do 22.00, a wywiad może przeprowadzać nawet od godziny 6.00
• Dyżury kuratora w sądzie odbywają się w godzinach pracy sądu, w dni wyznaczone przez prezesa sądu rejonowego i w określonej liczbie godzin
Praca kuratorów sądowych jest pracą teronowo-biurową w środowisku osób o nieregulowanym trybie życia, wymaga adekwatnej do takich warunków organizacji pracy.
• Praca w terenie wiąże się z dotarciem do podopiecznych sądu, wielokrotnie ponawianymi próbami kontaktu w przypadkach ich nieobecności w miejscu zamieszkania, z pokonaniem trudności wynikających z warunków pogodowych, pory roku, ukształtowania terenu, istniejących szlaków komunikacyjnych
Awans kuratora zawodowego (stopnie awansu, warunki awansowania).
c. Kurator specjalista
b. Starszy kurator zawodowy
Ważną rolę w procedurze awansowania odgrywa kierownik zespołu, który przedstawia kuratorowi okręgowemu opinie o kuratorze zawodowym.
Warunkiem awansowania na wyższy stopień służbowy jest, poza wyróżniającą się pracą, upływ 3 lat od poprzedniego awansu( w szczególnych wypadkach okres ten może być skrócony-kurator powinien wykazywać się wybitnymi osiągnięciami w wykonywaniu pracy
a. Kurator zawodowy
c. Kurator specjalista
b. Starszy kurator zawodowy
Ważną rolę w procedurze awansowania odgrywa kierownik zespołu, który przedstawia kuratorowi okręgowemu opinie o kuratorze zawodowym.
Warunkiem awansowania na wyższy stopień służbowy jest, poza wyróżniającą się pracą, upływ 3 lat od poprzedniego awansu( w szczególnych wypadkach okres ten może być skrócony-kurator powinien wykazywać się wybitnymi osiągnięciami w wykonywaniu pracy
a. Kurator zawodowy
Zasady wykonywania przez kuratora zawodowego stosunku pracy
• Przeniesienie kuratora: Decyzję o przeniesieniu kuratora podejmuje prezes sądu okręgowego na wniosek kuratora zawodowego, na wniosek kuratora okręgowego lub z urzędu
2. Prezes sądu okręgowego na wniosek kuratora okręgowego może przenieść kuratora zawodowego do innego sądu lub zespołu kuratorskiego w tej samej lub innej miejscowości, w tym samym okręgu sądowym, z zachowaniem dotychczasowego wynagrodzenia. Warunkiem jest zaistnienie takiej konieczności w związku ze szczególnymi potrzebami sądu np. dążenie do równomiernego obciążenia pracą wszystkich kuratorów zawodowych.
3 możliwości przeniesienia kuratora zawodowego:
1. Na jego wniosek, jeżeli została stwierdzona jego trwała niezdolność do wykonywania zawodu kuratora. Taki wniosek może być złożony najpóźniej w terminie 7 dni od uprawomocnienia się stosownego orzeczenia. Przez okres pierwszych 3 miesięcy od przeniesienia kurator zachowuje prawo do dotychczasowego wynagrodzenia.
• Zależność służbowa między najbliższymi: Istotna jest bezstronność, dlatego między kuratorami zawodowymi nie może istnieć stosunek bezpośredniej podległości służbowej, jeżeli są małżonkami albo pozostają ze sobą w stosunku pokrewieństwa do drugiego stopnia włącznie lub powinowactwa pierwszego stopnia albo przysposobienia, opieki lub kurateli.
3. Prezes sądu okręgowego z urzędu przenosi kuratora okręgowego i zastępcę kuratora okręgowego do pracy w sądzie rejonowym , jeżeli doszło do likwidacji sądu. Przysługuje odwołanie od tych decyzji do Ministra Sprawiedliwości w terminie 7 dni.
Nie można przenieść kuratora bez jego zgody do sądu mającego siedzibę w innej miejscowości, gdy: a. Jest to kobieta w ciąży b.Jest to osoba sprawująca opiekę nad dzieckiem w wieku do 14 lat c. Inne względy osobiste lub rodzinne kuratora.
• Dodatkowe zatrudnienie: Kurator zawodowy nie może podejmować dodatkowego zatrudnienia bez zgody prezes sądu okręgowego. Nie może także podejmować innego zajęcia ani sposobu zarobkowania, które przeszkadzałoby w pełnieniu obowiązków kuratora, mogłoby osłabić zaufanie do jego bezstronności lub podważyć zaufanie do sądu. Zawieranie przez kuratora umów charakterystycznych dla prawa cywilnego oraz umów związanych z prawami autorskimi nie wymagają zgody prezesa sądu okręgowego.
• Przeniesienie kuratora: Decyzję o przeniesieniu kuratora podejmuje prezes sądu okręgowego na wniosek kuratora zawodowego, na wniosek kuratora okręgowego lub z urzędu
2. Prezes sądu okręgowego na wniosek kuratora okręgowego może przenieść kuratora zawodowego do innego sądu lub zespołu kuratorskiego w tej samej lub innej miejscowości, w tym samym okręgu sądowym, z zachowaniem dotychczasowego wynagrodzenia. Warunkiem jest zaistnienie takiej konieczności w związku ze szczególnymi potrzebami sądu np. dążenie do równomiernego obciążenia pracą wszystkich kuratorów zawodowych.
3 możliwości przeniesienia kuratora zawodowego:
1. Na jego wniosek, jeżeli została stwierdzona jego trwała niezdolność do wykonywania zawodu kuratora. Taki wniosek może być złożony najpóźniej w terminie 7 dni od uprawomocnienia się stosownego orzeczenia. Przez okres pierwszych 3 miesięcy od przeniesienia kurator zachowuje prawo do dotychczasowego wynagrodzenia.
• Zależność służbowa między najbliższymi: Istotna jest bezstronność, dlatego między kuratorami zawodowymi nie może istnieć stosunek bezpośredniej podległości służbowej, jeżeli są małżonkami albo pozostają ze sobą w stosunku pokrewieństwa do drugiego stopnia włącznie lub powinowactwa pierwszego stopnia albo przysposobienia, opieki lub kurateli.
3. Prezes sądu okręgowego z urzędu przenosi kuratora okręgowego i zastępcę kuratora okręgowego do pracy w sądzie rejonowym , jeżeli doszło do likwidacji sądu. Przysługuje odwołanie od tych decyzji do Ministra Sprawiedliwości w terminie 7 dni.
Nie można przenieść kuratora bez jego zgody do sądu mającego siedzibę w innej miejscowości, gdy: a. Jest to kobieta w ciąży b.Jest to osoba sprawująca opiekę nad dzieckiem w wieku do 14 lat c. Inne względy osobiste lub rodzinne kuratora.
• Dodatkowe zatrudnienie: Kurator zawodowy nie może podejmować dodatkowego zatrudnienia bez zgody prezes sądu okręgowego. Nie może także podejmować innego zajęcia ani sposobu zarobkowania, które przeszkadzałoby w pełnieniu obowiązków kuratora, mogłoby osłabić zaufanie do jego bezstronności lub podważyć zaufanie do sądu. Zawieranie przez kuratora umów charakterystycznych dla prawa cywilnego oraz umów związanych z prawami autorskimi nie wymagają zgody prezesa sądu okręgowego.
Delegowanie kuratora
Nie przewidziano natomiast możliwości przyznania delegowanemu kuratorowi dodatku funkcyjnego. Jest duży problem ze znalezieniem kuratora chętnego do pracy w Ministerstwie Sprawiedliwości, gdyż często wiąże się to z obniżeniem pensji.
Mogą mu być powierzane obowiązki na stanowiskach pracy należących do służy cywilnej, wyłączeniem stanowiska dyrektora generalnego urzędu.
W okresie delegacji kurator otrzymuje takie dodatki do wynagrodzenia, jakie przysługują pracownikom na tym stanowisku.
Kurator delegowany ma prawo do wynagrodzenia zasadniczego przysługującego mu na zajmowanym stanowisku kuratora oraz dodatku za długoletnią pracę.
Delegowanie kuratora zawodowego do pełnienia czynności w Ministerstwie Sprawiedliwości związanych nadzorem nad pracą kuratorów zapada na mocy decyzji Ministra Sprawiedliwości za zgodą kuratora
Nie przewidziano natomiast możliwości przyznania delegowanemu kuratorowi dodatku funkcyjnego. Jest duży problem ze znalezieniem kuratora chętnego do pracy w Ministerstwie Sprawiedliwości, gdyż często wiąże się to z obniżeniem pensji.
Mogą mu być powierzane obowiązki na stanowiskach pracy należących do służy cywilnej, wyłączeniem stanowiska dyrektora generalnego urzędu.
W okresie delegacji kurator otrzymuje takie dodatki do wynagrodzenia, jakie przysługują pracownikom na tym stanowisku.
Kurator delegowany ma prawo do wynagrodzenia zasadniczego przysługującego mu na zajmowanym stanowisku kuratora oraz dodatku za długoletnią pracę.
Delegowanie kuratora zawodowego do pełnienia czynności w Ministerstwie Sprawiedliwości związanych nadzorem nad pracą kuratorów zapada na mocy decyzji Ministra Sprawiedliwości za zgodą kuratora
Przyczyny zawieszenia kuratora w pełnieniu obowiązków
1. Tymczasowe aresztowanie zawieszenie występuje z mocy prawa i decyzja prezesa sadu okręgowego jest jedynie potwierdzeniem powyższego stanu rzeczy, w okresie aresztowania wynagrodzenie k zawodowego ulega ograniczeniu do polowy jeżeli w stosunku do k zapadł wyrok uniewinniający lub postępowanie karne zostało umorzone to wówczas k przysługuje wyrównanie wynagrodzenia z okres tymczasowego wynagrodzenia.
2. Wszczęcie postępowania dyscyplinarnego : prezes sadu w przypadku wszczęcia takiego postępowania może z własnej inicjatywy lub na wniosek kuratora okręgowego zawiesić k. w pełnieniu obowiązków służbowych: zawieszenie nie może trwać dłużej niż 3 m. : w tym okresie k zachowuje prawo do wynagrodzenia i innych świadczeń przysługujących na podst. stosunku pracy .
1. Tymczasowe aresztowanie zawieszenie występuje z mocy prawa i decyzja prezesa sadu okręgowego jest jedynie potwierdzeniem powyższego stanu rzeczy, w okresie aresztowania wynagrodzenie k zawodowego ulega ograniczeniu do polowy jeżeli w stosunku do k zapadł wyrok uniewinniający lub postępowanie karne zostało umorzone to wówczas k przysługuje wyrównanie wynagrodzenia z okres tymczasowego wynagrodzenia.
2. Wszczęcie postępowania dyscyplinarnego : prezes sadu w przypadku wszczęcia takiego postępowania może z własnej inicjatywy lub na wniosek kuratora okręgowego zawiesić k. w pełnieniu obowiązków służbowych: zawieszenie nie może trwać dłużej niż 3 m. : w tym okresie k zachowuje prawo do wynagrodzenia i innych świadczeń przysługujących na podst. stosunku pracy .
Aplikacja kuratorska: APLIKACJA, CEL, CZAS TRWANIA
Aplikacja to praktyki osób mających ukończone studia prawnicze, przygotowujących się do zawodu sędziego, prokuratora, adwokata, notariusza, arbitra, radcy prawnego
• CZAS TRWANIA: Przez rok aplikant przygotowuje się do swojej profesji pod patronatem kuratora zawodowego wyznaczonego przez kierownika zespołu kuratorskiego (art. 75 ust. 3 u. o k. s.) – zapoznaje się on ze wszystkimi aspektami pracy kuratorów sądowych, a więc kuratorów rodzinnych i dla dorosłych.
• CEL: wszechstronne, teoretyczne i praktyczne przygotowanie aplikanta do wykonywania zadań kuratora sądowego. Kandydaci do służby rozpoczynający aplikację posiadają określone w ustawie wykształcenie magisterskie z zakresu nauk pedagogicznych, psychologicznych, socjologicznych lub prawnych, a także innych kierunków, jeżeli ukończyli studia podyplomowe w zakresie jednego z wymienionych kierunków
Aplikacja to praktyki osób mających ukończone studia prawnicze, przygotowujących się do zawodu sędziego, prokuratora, adwokata, notariusza, arbitra, radcy prawnego
• CZAS TRWANIA: Przez rok aplikant przygotowuje się do swojej profesji pod patronatem kuratora zawodowego wyznaczonego przez kierownika zespołu kuratorskiego (art. 75 ust. 3 u. o k. s.) – zapoznaje się on ze wszystkimi aspektami pracy kuratorów sądowych, a więc kuratorów rodzinnych i dla dorosłych.
• CEL: wszechstronne, teoretyczne i praktyczne przygotowanie aplikanta do wykonywania zadań kuratora sądowego. Kandydaci do służby rozpoczynający aplikację posiadają określone w ustawie wykształcenie magisterskie z zakresu nauk pedagogicznych, psychologicznych, socjologicznych lub prawnych, a także innych kierunków, jeżeli ukończyli studia podyplomowe w zakresie jednego z wymienionych kierunków
Aplikacja kuratorska: patron
Info na temat takich patrona faktów powinny znaleźć odzwierciedlenie w jego okresowych opiniach .
PATRON przygotowuje aplikanta do zadań oraz czuwa nad przebiegiem aplikacji ale także ocenia przydatność aplikanta do zawodu.
Jest to jego obowiązek ze wzgl. na dobro potencjalnych podopiecznych przyszłego kuratora oraz dobro samego aplikanta ( przyszłego kuratora), oraz ze wzg na dobro zespołu i służby w ogóle.
mimo doskonałego przygotowania teoretycznego i referencji studiów a nawet wykazywanych chęci kandydat nie ma odpowiednich kompetencji osobowościowych do wykonywania zawodu kuratora
Relacja aplikant – patron to odpowiednik relacji uczeń – mistrz, najbardziej efektywnej metody formacyjnej.
Zachowania i sytuacje mogą być przedmiotem namysłu PATRONA i być przez niego analizowane z zainteresowanym jak i kierownikiem zespołu
Info na temat takich patrona faktów powinny znaleźć odzwierciedlenie w jego okresowych opiniach .
PATRON przygotowuje aplikanta do zadań oraz czuwa nad przebiegiem aplikacji ale także ocenia przydatność aplikanta do zawodu.
Jest to jego obowiązek ze wzgl. na dobro potencjalnych podopiecznych przyszłego kuratora oraz dobro samego aplikanta ( przyszłego kuratora), oraz ze wzg na dobro zespołu i służby w ogóle.
mimo doskonałego przygotowania teoretycznego i referencji studiów a nawet wykazywanych chęci kandydat nie ma odpowiednich kompetencji osobowościowych do wykonywania zawodu kuratora
Relacja aplikant – patron to odpowiednik relacji uczeń – mistrz, najbardziej efektywnej metody formacyjnej.
Zachowania i sytuacje mogą być przedmiotem namysłu PATRONA i być przez niego analizowane z zainteresowanym jak i kierownikiem zespołu
Aplikacja kuratorska: PROGRAM APLIKACJI
• Zadaniem kuratora okręgowego jest opracowanie ramowego programu aplikacji. Określa w nim ogólne warunki, jakim musi odpowiadać szkolenie aplikantów do kierowanej przez niego służby. Ustawodawca nie określił bliżej warunków, jakim powinien podlegać ramowy plan aplikacji.
musi być uszczegółowieniem ramowego programu aplikacji opracowanego przez kuratora okręgowego musi on być dostosowany do sytuacji organizacyjnej zespołu oraz warunków środowiska, w jakich on działa.
• Zadaniem kuratora okręgowego jest opracowanie ramowego programu aplikacji. Określa w nim ogólne warunki, jakim musi odpowiadać szkolenie aplikantów do kierowanej przez niego służby. Ustawodawca nie określił bliżej warunków, jakim powinien podlegać ramowy plan aplikacji.
musi być uszczegółowieniem ramowego programu aplikacji opracowanego przez kuratora okręgowego musi on być dostosowany do sytuacji organizacyjnej zespołu oraz warunków środowiska, w jakich on działa.
Aplikacja kuratorska:OBOWIĄZKI APLIKANTA
b) Analiza i ocena przebiegu spraw w rożnych fazach postępowania sadowego jakie SA prowadzone w zespole
e) Poznanie instytucji zajmujących się wych, prof., reso, działających na danym terenie
f) Poznanie zasad funkcjonowania i form pracy ośrodka kuratorskiego
h) Wykonywanie innych niż wymienione czynności zleconych przez przełożonych
d) Poznanie zasad prowadzenia dokumentacji kuratorskiej
a) Uczestnictwo w szkoleniu teoretyk i praktycznym
c) Poznanie zasad pracy środowiskowej- terenowej na pods. terenu działania patrona
g) Udział w naradach i posiedzeniach zespołu
b) Analiza i ocena przebiegu spraw w rożnych fazach postępowania sadowego jakie SA prowadzone w zespole
e) Poznanie instytucji zajmujących się wych, prof., reso, działających na danym terenie
f) Poznanie zasad funkcjonowania i form pracy ośrodka kuratorskiego
h) Wykonywanie innych niż wymienione czynności zleconych przez przełożonych
d) Poznanie zasad prowadzenia dokumentacji kuratorskiej
a) Uczestnictwo w szkoleniu teoretyk i praktycznym
c) Poznanie zasad pracy środowiskowej- terenowej na pods. terenu działania patrona
g) Udział w naradach i posiedzeniach zespołu

Powiązane tematy

#probacja #kuratela

Inne tryby