Strona 1

terminologia, pojęcia z historii sztuki WIADOMOŚCI WSTĘPNE POWTÓRKA PRZED MATURĄ cz. 2

Pytanie 1
Honoré Daumier, Rue Transnonain, 1834


Technika graficzna zaliczana do druku płaskiego, gdzie rysunek przeznaczony do powielania wykonuje się na kamieniu litograficznym, także odbitki wykonane tą techniką. Rysunek nanosi się zatłuszczającą kredką lub tuszem litograficznym na kamień — gładko wypolerowany lub przetarty ostrym piaskiem, co daje efekt gruboziarnistej faktury na odbitce. Po wykonaniu rysunku powierzchnia kamienia jest zakwaszana słabym roztworem kwasu azotowego i gumy arabskiej. Dzięki temu niezarysowane partie zostają uodpornione na zatłuszczenie farbą. Wtedy właśnie rysunek zwilża się wodą, po czym nanosi się na niego farbę drukarską, którą przyjmują tylko oleofilowe — niewytrawione, zatłuszczone wcześniej kredką lub tuszem — fragmenty.
Pytanie 2
Iwan Ajwazowski, Dziewiąta fala

Temat w malarstwie przedstawiający pejzaż, którego głównym składnikiem jest morze, widok portu, plaża, statki, morskie bitwy. Rozwinął się w krajach związanych z morzem o tradycjach żeglarskich. Jako odrębny gatunek występuje od XVII wieku- Holandia.
Pytanie 3
Zasada kompozycyjna dzieła sztuki, która polega na podkreślaniu kierunków pionowych.
Pytanie 4
Charakterystyczny sposób ukształtowania powierzchni dzieła (np. obrazu, rzeźby) wynikający z tworzywa, techniki i woli artysty. Sposób nakładania farb na podłoże.

Pomaga w ustalaniu autentyczności lub datowaniu dzieł sztuki.
Pytanie 5
Przykład grafiki artystycznej (Francisco Goya)

Jeden z podstawowych obok malarstwa i rzeźby działów sztuk plastycznych. Obejmuje techniki pozwalające na powielanie rysunku na papierze lub tkaninie z uprzednio przygotowanej formy.
Pytanie 6
Pieta z Awinionu

Dziedzina badań historii sztuki, której zadaniem jest opis i interpretacja elementów treściowych i symbolicznych w dziełach sztuki.
Pytanie 7
MAURICE DENIS, Zielone drzewa

Układ elementów zestawionych ze sobą w taki sposób, aby tworzyły one harmonijną całość. Również samo dzieło, zawierające połączone ze sobą składniki.

Jej celem jest osiągnięcie zamierzonego efektu plastycznego poprzez umiejętne dobranie kolorów, kształtów, proporcji, faktur i położenia przedstawianych elementów, czasem na drodze porządkowania podobnych do siebie składników, a kiedy indziej poprzez zestawianie ich na zasadzie kontrastu.
Pytanie 8
Uwydatniona różnica, przeciwieństwo lub przeciwstawienie elementów obrazu bądź rzeźby. Służy do podkreślenia i zaakcentowania wybranych elementów dzieła. Może też służyć do podkreślenia nastroju pracy, na przykład przydawać niepokoju i niepewności. Rożnica między dwoma zestawianymi ze sobą przedmiotami lub zjawiskami dotycząca na przykład barwy, kształtu lub faktury.

* światło – mrok
* światło skupione – światło rozproszone
* światło stałe – światło zmienne

* szybkość – powolność
* ruch w pionie – ruch w poziomie
* przyspieszenie – spowolnienie

Powiązane tematy