Strona 2

terminologia, pojęcia z historii sztuki WIADOMOŚCI WSTĘPNE POWTÓRKA PRZED MATURĄ cz. 2

Pytanie 9
Piotr Michałowski, Bitwa pod Somosierrą, ok. 1837,

Zasada kompozycyjna charakterystyczna dla sztuki hellenistycznej. Polegała na akcentowaniu kierunków ukośnych, co miało sprawić wrażenie dynamiczności. W XVII-XVIII w. cechuje malarstwo barokowe.
Pytanie 10
Zasada kompozycyjna, polegająca na rozbudowie kompozycji plastycznej wszerz, ze specjalnym podkreśleniem i wydobyciem kierunków poziomych , którym podporządkowuje się osie i podziały pionowe; kompozycyjne osłabienie kierunków pionowych;
Pytanie 11
Antonio Pollaiuolo, Bitwa nagich mężczyzn (1465)

Technika graficzna wklęsła, najstarsza technika graficzna na metalu, stosowana już w 1. połowie XV wieku. Rysunek wykonuje się rylcem na wypolerowanej płycie miedzianej, z tym że najpierw wycinane są ogólne kontury, później wypełniane modelunkiem. Płytę pokrywa się farbą, po czym usuwa się jej nadmiar tak, że farba pozostaje jedynie w wyżłobionych rowkach. Następnie rycinę odbija się na prasie. Odbitka z takiej matrycy charakteryzuje się cienką ostro zakończoną kreską.
Pytanie 12
Maurice Denis, Walka Jakuba z aniołem, 1893


Technika malarska polegająca na posługiwaniu się farbami olejnymi, w których spoiwem jest głównie olej lniany (rzadziej makowy lub inny); za podłoże malarskie służą najczęściej: drewno, płótno, blacha, rzadziej papier lub pergamin;
Można też ją stosować w malarstwie ściennym, chociaż z dużym ryzykiem, jeśli chodzi o trwałość dzieła. Farby miesza się i rozrabia z olejem na palecie i następnie nakłada na płótno różnego rodzaju pędzlami i szpachlami.
Pytanie 13
Leonardo da Vinci, Ostatnia wieczerza

Sposób oddania trójwymiarowych obiektów i przestrzeni na płaszczyźnie, zgodnie z prawami widzenia.
Pytanie 14
Główny akcent w kompozycji plastycznej, któremu podporządkowane są inne elementy.
Pytanie 15
Albrecht Dürer, Czterej Jeźdźcy Apokalipsy, 1497-98

Technika graficzna druku wypukłego; także odbitka uzyskana tą techniką. Na powierzchni deski lub klocka wygładzonego i powleczonego warstwą gruntu wykonuje się rysunek, następnie metalowymi dłutami, nożem lub rylcami wycina się tło, które będzie białe, pozostawiając wypukły rysunek, tak przygotowaną formę powleka się farbą drukarską i odbija na papierze.
Pytanie 16
Barwy, które uzyskujemy dodając do każdej z farb o barwie podstawowej i pochodnej odrobinę farby o barwie dopełniającej, np.

do czerwonej odrobinę zieleni, a do zielonej - czerwieni,
do pomarańczowej odrobinę niebieskiej, a do niebieskiej - pomarańczowej,
do żółtej odrobinę fioletowej, a do fioletowej - żółtej.

Powiązane tematy