Pytania i odpowiedzi

Kurs żeglarski cz. 1

Zebrane pytania i odpowiedzi do zestawu. BUDOWA JACHTÓW EKSPLOATACJA ORAZ MANEWROWANIE JACHTEM PODSTAWY LOCJI I POMOCE NAWIGACYJNE
Ilość pytań: 149 Rozwiązywany: 19678 razy
Pytanie 81
Jacht żegluje na silniku przyczepnym, w pewnym momencie obroty silnika wzrosły, ale jacht zwalnia i zatrzymuje się. Co może być najbardziej prawdopodobną przyczyną takiej awarii?
Rozłaczenie śruby z wałkiem śruby (ścięcie sworznia lub innego zabezpieczenia śruby)
Pytanie 82
Jak powinno przebiegać prawidłowe zakończenie pracy silnika przyczepnego?
Zmniejszyć obroty, włączyć "Luz", zgasić silnik wyłącznikiem zapłonu, podnieść silnik na pantografie
Pytanie 83
Po uruchomieniu dwusuwowy silnik przyczepny pracuje lecz dość silnie dymi. Co może być przyczyną?
Zbyt dużo oleju w paliwie
Pytanie 84
Tankując zbiornik paliwa do silnika przyczepnego dla bezpiecznego przechowania zbiornika z paliwem wykonujemy n/w czynności.
Tankujemy z pozostawieniem pewnej wolnej przestrzeni w zbiorniku i zamykamy korek wlewu i zaworek odpowietrzający
Pytanie 85
Na jachcie mamy kwasowe akumulatory obsługowe. Czy wymagają one czynności konserwacyjnych?
Tak, dopełniania ubytków kwasu wodą destylowaną
Pytanie 86
Czy przy gwałtownym hamowaniu silnikiem "cała wstecz" i położeniu płetwy sterowej "ster zero" jacht:
Będzie skręcał w zależności od kierunku obrotów śruby
Pytanie 87
Komenda" prawy foka szot luz" oznacza:
Natychmiastowe i całkowite zluzowanie szota
Pytanie 88
Żeglując na rzece podchodzimy do pomostu wiatr, niezbyt silny. Jak należy podchodzić?
Pod prąd
Pytanie 89
Podchodzimy do pomostu prawą burtą na silniku pod prąd. Po zahamowaniu silnikiem jacht stoi. Jaką reakcję jachtu spowoduje wychylenie steru w takiej sytuacji?
Ster lewo - dziób będzie odchylał się od pomostu, a rufa w stronę pomostu
Pytanie 90
Jakie najważniejsze czynności należy wykonać przed kotwiczeniem?
Upewnić się jaka jest głębokość w miejscu kotwiczenia, przygotować odpowiednią długość liny kotwicznej i kotwicę, przygotować żagle do zrzucenia
Pytanie 91
Jacht wyposażony jest w linę kotwiczną i kotwicę Danfortha Kotwiczymy na jeziorze na głębokości2 m. Jaką minimalną długość liny kotwicznej wydać dla bezpiecznego postoju przy założeniu, że bezpieczny promień łukowania wynosiok.20 m?
Ok. 15 m
Pytanie 92
Jakie czynności powinien wykonać członek załogi po komendzie "przygotować grot do zrzucenia?
Rozbuchtować fał i ułożyć go tak by się nie splątał, być w gotowości do luzowania fału
Pytanie 93
Czarterujemy jacht, załoga liczy 5 osób. Na jachcie przekazano nam 4 pasy/kamizelki ratunkowe i jedno koło ratunkowe. Czy jest to wyposażenie wystarczające?
Nie
Pytanie 94
Komenda "założyć cumę na biegowo" oznacza:
Zamocować jeden koniec cumy na pokładzie, drugi koniec przeprowadzić przez urządzenie cumownicze na Iądzie i poprowadzić z powrotem na pokład
Pytanie 95
Jacht z otaklowaniem żaglowym typu slup ma postawione wszystkie żagle. Kurs względem wiatru baksztag. Zamierzamy płynąć dalej na silniku bez żagli. Jak przeprowadzić zrzucenie żagli?
Fok wg. oceny sternika, grot po ustawieniu jachtu w linii wiatru
Pytanie 96
Jacht płynie na silniku. Zamierzamy dalej płynąć pod żaglami. W jaki sposób przeprowadzić postawienie żagli?
Na małej szybkości ustawić jacht dziobem do wiatru, postawić grot, a następnie fok, zgasić silnik
Pytanie 97
Zarefowany grot ma zamocowany róg halsowy i refszkentlę oraz zawiązane refsejzingi. Jak przeprowadzić rozrefowanie?
Rozwiązać refsejzingi, zwolnić refszkentlę, zwolnić róg halsowy, wybierać fa
Pytanie 98
Podczas holowania jachtuz brzegu( np.na kanale) linę holowniczą dla ułatwienia sterowania należy zamocować?
W okolicy masztu jachtu
Pytanie 99
Chcemy przestawić duży i ciężki jacht wzdłuż nabrzeża w kierunku dziobu jachtu. Najlepiej w tej sytuacji do przesuwania jachtu użyć:
Cumy dziobowej i szpringu rufowego
Pytanie 100
Przy wejściu do portu zaobserwowano znak jak na rysunku. Co on oznacza i jak postapić?
Zakaz wejścia dla jednostek sportowych, nie wpływać