Pytania i odpowiedzi

Kurs żeglarski cz. 1

Zebrane pytania i odpowiedzi do zestawu. BUDOWA JACHTÓW EKSPLOATACJA ORAZ MANEWROWANIE JACHTEM PODSTAWY LOCJI I POMOCE NAWIGACYJNE
Ilość pytań: 149 Rozwiązywany: 19677 razy
Pytanie 61
Przy odejściu od boi na lewy hals ustawiamy:
Fok lewo na wiatr, ster lewo
Pytanie 62
Śruba prawoskrętna umiejscowiona jest w diametralnej jachtu. Włączamy silnik na bieg naprzód. Ster zero. Jaka będzie reakcja jachtu?
Rufa będzie odrzucana w prawo
Pytanie 63
Jacht prawie stoi. Jest niewiele miejsca na obrót. Chcemy wykonać jachtem na silniku ciasny skręt w prawo. Jak należy postąpić?
Ster prawo na burt, krótko cała naprzód, silnik stop
Pytanie 64
Przy dojściu do nabrzeża rufą podano i zamocowano dwie cumy rufowe. Członek załogi na dziobie nie zdążył założył cumy dziobowej na boję. Wiatr jest silny od dziobu. Jak dalej manewrować?
Silnik naprzód stosownie do potrzeby, powoli luzować cumy rufowe i założyć cumę dziobową. Silnik stop. Ustawić jacht na cumach.
Pytanie 65
Intensywne hamowanie żaglami polega na:
Wypychaniu żagli na wiatr
Pytanie 66
Podchodząc do boi najskuteczniej jest przeprowadzić manewr w sposób następujący:
Zrzucić fok przed podejściem, dochodzić w linii wiatru, założyć cumę nabiegowo, a następnie zrzucić grot.
Pytanie 67
Jacht (czerwony) jest zacumowany jak na rysunku. Jak najbezpieczniej powinien odejść od pomostu pod żaglami (wiatr niebieska strzałka)?
Przecumować jacht do wolnej części pomostu dziobem do wiatru. Postawić żagle i odejść lewym halsem.
Pytanie 68
Kąt martwy dla danego jachtu wynosi 120°. W jakim momencie podczas halsowania należy wykonać zwrot przez sztag, aby mieć pewność, że jednym halsem dopłyniemy do żądanego punktu (np. boi)?
Kiedy płynąc ostrym bajdewindem zaobserwujemy ten obiekt w kierunku nieco większym niż120°od kursu
Pytanie 69
Chcemy wykonać zwrot przez sztag o jak najmniejszym promieniu skrętu. Który z manewrów opisanych poniżej będzie najefektywniejszy?
Dajemy ster na burtę, w momencie kiedy jacht będzie w linii wiatru luzujemy szot grota, nawietrzny szot foka luzujemy dopiero po odpadnięciu jachtu na nowy hals, a następnie wybieramy zawietrzny szot foka.
Pytanie 70
Jak należy przygotować cumę dziobową przy odejściu od boi, aby manewr odejścia przeprowadzić sprawnie i bezpiecznie?
Założyć cumę nabiegowo i odejść na żądany hals
Pytanie 71
Na jachcie z instalacją elektryczną 12V czuć zapach tlącej się izolacji. Jak należy postąpić?
Natychmiast wyłączyć główny wyłącznik akumulatorów lub zdjąć klemy z akumulatorów
Pytanie 72
W porcie jachtowym przyjety jest system cumowania dziobem do pomostu, a rufą do boi. Jak przeprowadzić manewr cumowania w takim porcie manewrując na silniku?
Przygotować cumę dziobową i rufową, wchodzić powoli i podczas mijania boi założyć cumę rufową, zatrzymaj jacht przed nabrzeżem i założyć cumę dziobową
Pytanie 73
Zamierzamy wyposażyc jacht w nowe cumy. Chcemy aby były nietonące. Jaki rodzaj wybrać?
Polipropylenowe
Pytanie 74
Jacht morski baIastowy(długość8 m).Ile cum i jakiej długości powinno być na pokładzie zgodnie z dobrą praktyką żeglarską?
4 cumy po ok. 12 m.
Pytanie 75
Jacht balastowo mieczowy (długośc7 m) eksploatowany jest na jeź. Mazurskich. Jaka powinna być orientacyjna długość liny kotwicznej dlatego jachtu?
25 m
Pytanie 76
Czarterujemy jacht na jeziorach Mazurskich. Jakie informacje dot. właściwości jachtu z punktu widzenia BEZPIECZEŃSTWA żeglugi będą dla nas NAJWAŻNIEJSZE?
Czy jacht jest niezatapialny i jaką ma stateczność (wymaga balastowania, ma stateczność dodatnią przy dużych kątach przechyłu ?)
Pytanie 77
Przygotowując mieszankę paliwa i oleju do silnika dwusuwowego należy kierować się:
Instrukcją obsługi danego silnika
Pytanie 78
Jakie niebezpieczeństwostwarza ulatnianie się gazu (propan-butan)z butli we wnętrzu jachtu.
Niebezpieczeństwo wybuchu, gdyż gaz z powietrzem tworzy mieszaninę wybuchową
Pytanie 79
Na małym jachcie mieczowym( np. OMEGA) zerwał się fał foka. Jak bezpiecznie przeprowadzić naprawę?
Położyć maszt i wymienić fał
Pytanie 80
Przy ładowaniu akumulatora przenośnym prostownikiem zaciski prostownika podłączamy do akumulatora:
Plus prostownika - plus akumulatora, minus prostownika -minus akumulatora