Pytania i odpowiedzi

Wstęp do psychologii

Zebrane pytania i odpowiedzi do zestawu.
Ilość pytań: 204 Rozwiązywany: 24188 razy
Pytanie 161
opis procesów psychicznych i strategii umysłowych, dokonywany przez osobę badaną podczas pracy nad zadaniem
protokół głośnego myślenia
Pytanie 162
forma przypomnienia, w której jednostka jest przekonana, że doświadczała wcześniej działania nowego bodźca, ponieważ przechowuje w pamięci pewną liczbę jego atrybutów
pseudopamięć
Pytanie 163
forma myślenia, w której podmiot dochodzi do konkluzji wynikającej logicznie z dwóch lub więcej twierdzeń, czyli przesłanek
rozumowanie dedukcyjne
Pytanie 164
forma rozumowania, w której wnioskuje się o prawdopodobieństwie jakiegoś stanu rzeczy w oparciu o dostępne dane.
rozumowanie indukcyjne
Pytanie 165
zniekształcenie poznawcze polegające na uznawaniu, że nasze szanse na doznanie nieszczęścia są mniejsze niż innych ludzi; sprzyja ogólnemu poczuciu optymizmu
tendencyjność optymistyczna
Pytanie 166
systematyczny sposób myślenia, który ogólnie zdaje egzamin, ale może prowadzić do fałszywych wniosków, decyzji lub sądów, kiedy podmiot nie potrafi odróżnić niewłaściwych warunków jego zastosowania od właściwych
tendencyjność poznawcza
Pytanie 167
niewystarczające dopasowanie w górę lub w dół od pierwotnej wartości wyjściowej w ocenie prawdopodobnej wartości jakiegoś zdarzenia lub wyniku.
tendencyjność zakotwiczenia
Pytanie 168
świadomość tego, co wiemy i jak dobrze rozumiemy sytuację
wiedza metapoznawcza
Pytanie 169
sekwencja potrzeb od najbardziej prymitywnego poziomu potrzeb podstawowych do potrzeb wyższego poziomu, które aktywizują się dopiero po zaspokojeniu niższych; model opracowany przez Abrahama Maslowa
hierarchia potrzeb
Pytanie 170
poziom na wewnętrznej "skali" biologicznej, która sygnalizuje ośrodkowemu układowi nerwowemu stan tłuszczu w organizmie
punkt krytyczny zapasów
Pytanie 171
proces inicjowania, kierowania i podtrzymywania aktywności fizycznych i psychicznych; zawiera mechanizm preferencji jednych aktywności nad inne oraz energię i trwałość reagowania
motywacja
Pytanie 172
poziom pobudzenia, na którym ludzie najlepiej wykonują zadania o różnym stopniu trudności
pobudzenie optymalne
Pytanie 173
jak się zakłada, podstawowa ludzka potrzeba dążenia do osiągania celów, która motywuje szeroki zakres zachowań i procesów myślowych; pojęcie opracowane przez Henry'ego Murraya i Davida McClellanda przy użyciu testu projekcyjnego TAT.
potrzeba osiągnięć
Pytanie 174
korelacja pomiędzy trudnością zadania a optymalnym poziomem motywacji; poziom wykonania trudnego zadania spada a poziom wykonania zadania łatwego wzrasta, wraz ze wzrostem pobudzenia, tworząc funkcję w kształcie odwróconego U.
prawo Yerkesa-Dodsona
Pytanie 175
teorie psychologiczne, dla których kluczem do zrozumienia natury ludzkiej jest motywacja.
psychologia dynamiczna
Pytanie 176
teoria motywacji do pracy oparta na potrzebach, według której pracownicy motywowani są trzema zbiorami potrzeb - potrzebami życiowymi, potrzebami przynależności i potrzebami wzrostu; zakłada również, że do aktywizacji potrzeb wyższego rzędu nie jest konieczne zaspokojenie potrzeb niższego rzędu
teoria ERG
Pytanie 177
poznawcza teoria motywacji do pracy, która twierdzi, że pracownicy są motywowani, kiedy oczekują, że ich wysiłek i efekt pracy przyniesie pożądane rezultaty.
teoria oczekiwań
Pytanie 178
poznawcza teoria motywacji do pracy, która głosi, że pracownicy są motywowani do podtrzymywania sprawiedliwych i uczciwych stosunków z innymi osobami; także model, który postuluje, że sprawiedliwe stosunki to te, w których wynik poszczególnych uczestników jest proporcjonalny do ich wkładu
teoria sprawiedliwości
Pytanie 179
test projekcyjny, w którym prezentuje się osobie badanej obrazki wieloznacznych scen i prosi o układanie historyjek na ich temat.
test TAT
Pytanie 180
uogólnione przekonanie na temat tego, czy efekty naszych działań są spowodowane tym, co robimy, czy przez wydarzenia poza nasza kontrolą
umiejscowienie kontroli