Pytania i odpowiedzi

Estetyka

Zebrane pytania i odpowiedzi do zestawu. Test wiedzy o estetyce.
Ilość pytań: 41 Rozwiązywany: 3251 razy
Pytanie 21
PSYCHOLOGIZM ESTETYCZNY
Dzieło sztuki jako wytwór psychiki autora
Dla zrozumienia konieczna jest znajomość biografii autora
Zdarzenia z życia autora, jego psychika, wyjaśniają dzieło
Pytanie 22
TEORIA DZIEŁA SZTUKI wg. Romana Ingardena Budowa dzieła w estetyce fenomenologicznej:
1
Dzieło sztuki jako przedmiot intencjonalny
2
Konkretyzacja dzieła sztuki jako przedmiot intencjonalny
3
Konkretyzacja dzieła sztuki jako przedmiot estetyczny
4
Struktura dzieła sztuki:
5
Wielowarstwowość dzieła
6
Punkty niedokreślenia
7
Wypełnianie - interpretacja dzieła
Pytanie 23
IDEALIZM w estetyce
Pytanie 24
SEMANTYKA dzieła sztuki
Pytanie 25
Typy procesów twórczych
INTUICYJNY
np. van Gogh, surrealiści
REFLEKSYJNY
np. J. Nowosielski, F. Kafka
BEHAWIORALNY
np. Picasso
Pytanie 26
Typy procesów twórczych INTUICYJNY
Intuicyjny
Szybki
Spontaniczny
Nieodzowność tworzenia
Minimum świadomości
Wielkie napięcie psychiczne
Pytanie 27
Typy procesów twórczych REFLEKSYJNYCH
Proces długotrwały
Chwiejność w wyborze koncepcji oraz środków wyrazu
Kontrola świadomości twórczej
Anty-ekspresja
Selekcja artystyczna
Oddzielenie przeżyć artysty-człowieka od przeżyć dot. dzieła
Niecałkowicie zracjonalizowany
Refleksja o zabarwieniu emocjonalnym
Pytanie 28
Typy procesów twórczych BEHAWIORALNY
Duża rola materii, z której dzieło jest tworzone
Metoda prób i błędów
Artysta realizuje wiele wersji dzieła
Nie ma intuicji, ani wiedzy co do ostatecznego wyglądu dzieła
Konieczność doświadczania, zobaczenia dzieła, a nie wyobrażania
Pytanie 29
Teoria twórczości artystycznej
Teoria
natchnienia
Twórczość
jako praca
Twórczość
jako ekspresja
Pytanie 30
TEORIA NATCHNIENIA
Platon
szał wywoływany przez muzy, siły nadnaturalne, siły prychiczne
Demokryt
stan umysłu twórczego (ale stan naturalny)
Hellenizm
szał poetycki, tajemniczy dar
Romantyzm
teoria geniusza
Pytanie 31
TWÓRCZOŚĆ JAKO PRACA usystematyzowane przez Arystotelesa
Pytanie 32
TWÓRCZOŚĆ JAKO EKSPRESJA OSOBOWOŚCI
Pytanie 33
Założenia teorii psychoanalitycznych Struktura psychiki ludzkiej
Pytanie 34
Modele sztuki
Egoiczny
E. Kris
Oniryczny
A. Ehrenzweig
Egoiczny związany z
2. topiką
Oniryczny związany z
1. topiką
Pytanie 35
Model sztuki EGOICZNY wg. E. Krisa
Związany z 2. topiką
Proces świadomy - na poziomie ego
Warunki sztuki: elastyczność stłumień i silne ego
Tworzenie - wytwarzanie wizji akceptowalnych społecznie
Tworzenie - fantazjowanie, zabawa
Odbiór sztuki - komunikacja
Dzieło sztuki - postać symboliczna, konieczność interpretacji
Analogia do nitzscheańskiej apollińskości w sztuce
Pytanie 36
Model sztuki ONIRYCZNY wg. A. Ehrenzweiga
Związany z 1. topiką
Rola nieświadomości, podobieństwo do marzeń sennych
Cel sztuki: uświadomić idee, wyparte z nieświadomości
Analogia do nitzscheańskiej dionizyjskości w sztuce
Pytanie 37
Model sztuki ONIRYCZNY wg. A. Ehrenzweiga
Pytanie 38
Wpływ nieświadomości zbiorowej na TWÓRCZOŚĆ artystyczną wg Junga
Pytanie 39
Model sztuki PSYCHOLOGICZNO - SYMPTOMATYCZNEJ (wg Junga)
Introwertyczność
Materiał: życie, świadomość
Inspiracje: indywidualne przeżycia autora
Funkcja komunikacyjna
Nie burzy zastanych kanonów w sztuce
Ceni piękno, elastyczność, formę artystyczną
Pytanie 40
Model sztuki WIZJONERSKO - SYMBOLICZNEJ (wg Junga)
Ekstrawertyczna ekspresja
Materiałem są wizje
Inspiracje: nieświadomość zbiorowa
Burzy zastane kanony w sztuce
Jest twórcza
Ma funkcję samopoznawczą
Rozwija stronę emocjnalną
Twórca owładnięty wizją jest świadomy
Twórca owładnięty wizją jest nieświadomy swojego podporządkowania
Sztuka czyni z twórcy instrument
Sztuka opowiada nie tylko o człowieku indywidualnie, ale jako o gatunku
Pytanie 41
Model sztuki WIZJONERSKO - SYMBOLICZNEJ (wg Junga)

Powiązane tematy

#estetyka #filozofia