Fiszki

Badania biologiczne, klasa 1, poziom rozszerzony

Test w formie fiszek
Ilość pytań: 17 Rozwiązywany: 10210 razy
Co z podanych przykładów jest obserwacją, a co doświadczeniem?
Kasia liczy ilość kosów, które siadają na karmniku przed jej domem. Codziennie zapisuje ich ilość (w poniedziałek na karmniku siedziało tylko 5 kosów, za to w czwartek już 14).
Wojtek ma dwa kanarki w dwóch osobnych klatkach. Jednemu kanarkowi daje 10g ziaren trzy razy na dzień, a drugiemu 5g ziaren cztery razy dziennie. Chłopiec obserwuje zmianę jaka zachodzi pomiędzy kanarkami i zapisuje ją na tablecie.
Obserwacje
Doświadczenie
Kasia liczy ilość kosów, które siadają na karmniku przed jej domem. Codziennie zapisuje ich ilość (w poniedziałek na karmniku siedziało tylko 5 kosów, za to w czwartek już 14).
Obserwacje
Wojtek ma dwa kanarki w dwóch osobnych klatkach. Jednemu kanarkowi daje 10g ziaren trzy razy na dzień, a drugiemu 5g ziaren cztery razy dziennie. Chłopiec obserwuje zmianę jaka zachodzi pomiędzy kanarkami i zapisuje ją na tablecie.
Doświadczenie
Uszereguj poszczególne etapy badań biologicznych.
Zweryfikowanie wcześniej postawionej hipotezy
Wyciągnięcie i sformułowanie wniosku
Zaobserwowanie danego zjawiska
Wyznaczenie problemu badawczego
Sformułowanie hipotezy
Przeprowadzenie doświadczenia
1
Zaobserwowanie danego zjawiska
2
Wyznaczenie problemu badawczego
3
Sformułowanie hipotezy
4
Przeprowadzenie doświadczenia
5
Zweryfikowanie wcześniej postawionej hipotezy
6
Wyciągnięcie i sformułowanie wniosku
Połącz słowa z ich definicjami.
Zjawisko, które badamy/które chcemy poznać (np. wzrost, kiełkowanie)
Organizm na, którym przeprowadzamy jakieś doświadczenia (np. aloes, kaktus).
Zjawisko, którego wpływ na dany przedmiot chce się poznać (np. ilość wody, nasłonecznienie)
Przedmiot
Obiekt
Badany czynnik
Zjawisko, które badamy/które chcemy poznać (np. wzrost, kiełkowanie)
Przedmiot
Organizm na, którym przeprowadzamy jakieś doświadczenia (np. aloes, kaktus).
Obiekt
Zjawisko, którego wpływ na dany przedmiot chce się poznać (np. ilość wody, nasłonecznienie)
Badany czynnik
Uzupełnij luki.
. . . . . . . .
zależy od badacza, to on ustala, co nią jest. Wpływa ona na obiekt, który badamy (np. jeżeli sprawdzamy jak nasłonecznienie wpływa na wzrost i rozwój danej rośliny to
. . . . . . . .
będzie ilość słońca).
. . . . . . . .
nie zależy od badacza, a podlega
. . . . . . . .
(np. w powyższym przykładzie zmienną zależną byłby wzrost i rozwój danej rośliny)
Zmienna niezależna zależy od badacza, to on ustala, co nią jest. Wpływa ona na obiekt, który badamy (np. jeżeli sprawdzamy jak nasłonecznienie wpływa na wzrost i rozwój danej rośliny to zmienną niezależną będzie ilość słońca). Zmienna zależna nie zależy od badacza, a podlega zmiennej niezależnej (np. w powyższym przykładzie zmienną zależną byłby wzrost i rozwój danej rośliny)
Prawda czy Fałsz
1. Zmienna kontrolowana to zmienna, która się NIE zmienia i we wszystkich próbach jest taka sama (np. rodzaj gleby, wilgotność).
1. Zmienna kontrolowana to zmienna, która się NIE zmienia i we wszystkich próbach jest taka sama (np. rodzaj gleby, wilgotność).
Połącz pary
Obserwacje przy, których nie potrzebujemy mikroskopu (np. możemy dany obiekt zauważyć gołym okiem).
Obserwacje, które wymagają użycia mikroskopu (np. zauważenie obiektów, które są mniejsze niż 0,01 mm)
Obserwacje makroskopowe
Obserwacje mikroskopowe
Obserwacje przy, których nie potrzebujemy mikroskopu (np. możemy dany obiekt zauważyć gołym okiem).
Obserwacje makroskopowe
Obserwacje, które wymagają użycia mikroskopu (np. zauważenie obiektów, które są mniejsze niż 0,01 mm)
Obserwacje mikroskopowe
Jak obliczyć powiększenie obrazu w mikroskopie optycznym?
Pomnożyć powiększenie okularu przez powiększenie obiektywu
Wypisz wszystkie cztery elementy układu optycznego mikroskopu.
Okular
Obiektyw
Kondensor
Źródło światła
Wypisz wszystkie pięć elementów układu mechanicznego mikroskopu.
Tubus
Rewolwer
Stolik
Śruba mikrometryczna
Śruba makrometryczna
Uzupełnij lukę
Obraz widziany przez okular mikroskopu jest powiększony i odwrócony
Połącz pary
Mikroskop SEM
Mikroskop TEM
Obraz trójwymiarowy
Obraz dwuwymiarowy
Mikroskop SEM
Obraz trójwymiarowy
Mikroskop TEM
Obraz dwuwymiarowy
Połącz pary
Mikroskop optyczny
Mikroskop TEM
Mikroskop SEM
Obraz powiększony 1000 razy
Obraz powiększony 1000000 razy
Obraz powiększony 100000 razy
Mikroskop optyczny
Obraz powiększony 1000 razy
Mikroskop TEM
Obraz powiększony 1000000 razy
Mikroskop SEM
Obraz powiększony 100000 razy
Podaj poprawny wynik (zapis liczbowy). Wyznacz minimum spośród podanych liczb: 9, 4, 103, 20, 34, 18, 3, 49
3
Podaj poprawny wynik (zapis liczbowy). Wyznacz maksimum spośród podanych liczb: 9, 4, 103, 20, 34, 18, 3, 49
103
Oblicz średnią arytmetyczną podanych liczb: 3, 4, 5, 6, 9, 2, 6
5
Podaj poprawny wynik (zapis liczbowy). Wyznacz medianę spośród podanych liczb: 9, 4, 103, 20, 34, 18, 3, 49, 4
4
Podaj poprawny wynik (zapis liczbowy). Oblicz rozstęp na podstawie podanych liczb: 9, 4, 103, 20, 34, 18, 3, 49, 4
100

Powiązane tematy

Inne tryby