SI to spójny układ siedmiu jednostek podstawowych: kilograma, metra, sekundy, ampera, kelwina, mola, kandeli.
Pociągi jadą w przeciwne strony, co oznacza że ich prędkości mają przeciwne zwroty, a wypadkowa prędkość jednego względem drugiego jest sumą ich prędkości, czyli:
v = v1 + v2
v₁=v'+v" = 5m/s + 4m/s = 9m/s = prędkość motorówki wzgl. brzegu z prądem,
v₂=v'-v" = 5m/s - 4m/s = 1m/s = prędkość motorówki wzgl. brzegu pod prąd,
v = Δs/Δt........Δs=2s........Δt=t₁+t₂.....t₁=s/v₁........t₂=s/v₂
v = 2s/[t₁+t₂] = 2s/[s/v₁ + s/v₂] = 2s/[s(v₁+v₂)/v₁v₂] = 2s*v₁v₂/[s(v₁+v₂)]
v = 2v₁v2/[v₁+v₂] = [2*9m*1m/] /[10m/s] = 1,8m/s
Obliczamy z pitagorasa, v1 to jest dłuższa przyprostokątna (pionowa), v2 jest krótszą przyprostokątną (poziomą), a v jest przeciwprostokątną:
v = sqrt(v1^2 + v2^2)
Pociąg nadjeżdżający z naprzeciwka o długości 75 m, był widziany przez pasażera przez 3s. To oznacza, że jego prędkość wynosiła 75m/3s. Jest to prędkość jednego pociągu względem drugiego, więc prędkość pierwszego pociągu i drugiego, więc należy je zsumować:
Vx + V = L/t
Vx + 10m/s = 75m/3s
Vx = 25m/s - 10m/s
Vx = 15 m/s
Zgodnie z teorią względności Einsteina, pęd (p) cząstki o masie m gdy jej prędkość dąży do prędkości światła w próżni (c), można obliczyć za pomocą wzoru:
p = (m*v)/[sqrt(1 - (v/c)^2)]
p - pęd cząstki
v - prędkość cząstki
m - masa cząstki
c - prędkość światła w próżni
Jeśli prędkość cząstki (v) dąży do prędkości światła (c), względna prędkość v/c dąży do 1. Wówczas mianownik: sqrt(1-(v/c)^2) dąży do zera, co sprawia, że pęd dąży do nieskończoności.
Długość życia mierzona przez obserwatora (t) w teorii względności jest opisana przez równanie dylatacji czasu:
t = t0/sqrt(1-(v/c)^2)
t0 - czas życia w układzie własnym
v - to prędkość cząstki
c - to prędkość światła w próżni
t0 = 1s, v = 2c/3
Podstawiamy pod wzór i wychodzi nam:
t = 3/sqrt(5)
Wartość ta jest większa niż
1s, a więc odpowiedź B
Pierwszy odcinek trasy s1 = 26km i w czasie 1h, drugi odcinek trasy s2 = 42km w czasie 3h. Sumujemy obie drogi i dzielimy przez sumę czasu
(s1+s2)/(t1+t2) = vśr
vśr = (26km+42km)/4h
vśr = 17km/h
Dzielimy to na odcinki czasowe, sumujemy prędkości i dzielimy przez ostatnią wartość t (bez sekund)
v1 = 1 m/s => t = 3s
v2 = 2 m/s => t = 1s
s1 = 3m
s2 = 2m
vśr = (s1+s2)/t
vśr = 5/4 m/s
vśr1 = (v1 + v2)/2
vśr1 = 40/2
vśr1 = 20 m/min
vśr2 = (v1 + v2)/2
vśr2 = (40+60)/2
vśr2= 50 m/min
vśr = (vśr1 + vśr2)/2
vśr = (20+50)/2
vśr = 35 m/min
t = 1s => s1 = 1m
t = 2s => s2 = s1 + 2m = 1 + 2 = 3m
t = 3s => s3 = s2 + 3m = 6m
Rysujesz wykres z ukośnymi kreskami do poszczególnych punktów, bazując na wykresie i treści zadania, przyjmujesz najbardziej ogólną odpowiedź, którą jest D
S1 = 1m w czasie
t1 = 1s
s1 = v0 * t1 + (a * t1^2)/2
s1 = (a s^2)/2
a= 2m/s^2
s2 = v0 * t2 + (a * t2^2)/2
s2 = 4m
s = s2 - s1 = 4 - 1 = 3 m
s = v0 * t + (a * t^2)/2
Liczysz pole znajdujące się pod wykresem
Liczysz pole znajdujące się pod wykresem:
P = 1/2 * a * h
a = 3 s
h = 2 m/s
Stosujemy wzór:
s = (a * t^2)/2
sw2 = s2 - s1
3m = a/2 * (t2^2 - t1^2)
6m = 3a
a = 2m
v = v0 + at
v = a * t = 3,6 m/s
vśr = (v0 + v)/2
vśr = 3,6/2 = 1,8 m/s
Punktami obliczasz wszystkie prędkości i wybierasz największą (jeśli trzeba zaokrąglić, zaokrąglasz)