Fiszki

Olimpiada znajomosci Afryki okręg XIX-XX 2023

Test w formie fiszek Odpowiedzi
Ilość pytań: 140 Rozwiązywany: 5683 razy
znachorzy to specjalisci religijni którzy:
leczą przy pomocy ziół i technik magicznych
korzystają z medycyny tradycyjnej, jednocześnie uciekają się do konwencjonalnej medycyny europejskiej.
leczą urokiem” (witch-doctor)
leczą przy pomocy ziół i technik magicznych
Boga Eszu u Jorubów symbolizują
rzeźby ludzkiego kształtu
pagórki z wetkniętymi w nie kaktusami
zamknięte tykwy wypełnione wodą
rzeźby ludzkiego kształtu
Według Johna Mbitiego każdy lud afrykański
ma niezliczoną ilość duchów
w świecie duchów czci tylko duchy przodków
duchy przodków i wszystkie duchy złośliwe wywodzą swe pochodzenie od zmarłych ludzi
ma niezliczoną ilość duchów
Według Johna Mbitiego „plebsem” wśród istot duchowych są
bóstwa;
duchy przodków
duchy różnego pochodzenia.
duchy różnego pochodzenia.
Według Johna Mbitiego ludzie wyznaczają duchom różne okolice na miejsce zamieszkania. U Baluhja, Banjarwanda i Ibo panuje przekonanie, że duchy mieszkają:
w chmurach
pod ziemią
w rzekach i jeziorach
pod ziemią
Według Johna Mbitiego Bambuti uważają, że duchy
służą Bogu, jako „strażnicy zwierzyny”
służą Złemu Księciu Lasu
przebywają głęboko pod wodą
służą Bogu, jako „strażnicy zwierzyny”
U Baganda mayembe – przedmiot używany przez wróżbitów i znachorów w praktykach magicznych – to:
roślina halucynogenna
rogi bawołów i kozłów
kamienne ołtarze
rogi bawołów i kozłów
Czuku – Bóg ludu Ibo – stworzył całą plejadę duchów o nazwie olosi. Najpotężniejszym z olosi jest Ani, utożsamiany jest on z
ziemią
wodą
ogniem
ziemią
Według Stanisława Piłaszewicza kulty ekstatyczne Czarnej Afryki funkcjonują w większości przypadków
w centrum życia religijnego
na marginesie życia religijnego poszczególnych ludów
w religiach ludów pasterskich
na marginesie życia religijnego poszczególnych ludów
Według Johna Mbitiego Afrykanie na ogół uważają, że bóstwa zostały:
są przejawem dominującego w tradycyjnych religiach afrykańskich politeizmu
stworzone przez Boga w ontologicznej kategorii duchów
są one wyraźnie uzurpatorami części władzy Istoty Najwyższej
stworzone przez Boga w ontologicznej kategorii duchów
Najliczniejszy panteon bóstw, czczonych przez jeden lud afrykański, mają Jorubowie z Nigerii. Jest ich – według niektórych badaczy
5000
3200
1700
1700
Na czele panteonu Jorubów stoi:
Olorun (Olodumare)
Orunmila
Obatala
Olorun (Olodumare)
Bóstwo Oduduwa z panteonu Jorubów, uważane niekiedy za żonę Obatala, jest boginią
urodzaju, płodności i miłości.
lasow
zbiorników wodnych;
urodzaju, płodności i miłości.
Szango z panteonu Jorubów – potomek Jemandży – jest bogiem:
wegetacji i dobrych zbiorów
mysliwych
piorunów i błyskawic;
piorunów i błyskawic;
Ogun z panteonu Jorubów jest dzisiaj bogiem:
kierowców cięzarowek i cyklistów
dziewcząt wychodzących za mąż.
urodzajów
kierowców cięzarowek i cyklistów
Olokun z panteonu Jorubów jest czczony głównie przez
mysliwych
rybaków
rolnikow
rybaków
Eszu (Elegba, Elegbar) z panteonu Jorubów jest:
bogiem pojednania i pokoju
panującym nad światem sawanny
pośrednikiem między ludźmi a Bogiem a innymi bostwami
pośrednikiem między ludźmi a Bogiem a innymi bostwami
Osobliwym bóstwem Jorubów jest Ibedżi, patron
podroznych
blizniakow
poszukujacych szczescia
blizniakow
Podobny do Jorubów panteon bóstw mają:
Ibo z Nigerii
Fonowie z królestwa Dahomeju (obecnie Benin i Togo
Bornu znad jeziora Czad.
Fonowie z królestwa Dahomeju (obecnie Benin i Togo
Bóstwa wodun (wodzu, wodu) Fonów z Togo i Beninu:
ozpowszechniły się na terenie południowego Mali
dały początek kultom Macumba i Candomble w Nowym Świecie
są dzisiaj uważane za ostoję narodową przez prezydentów Togo i Beninu
dały początek kultom Macumba i Candomble w Nowym Świecie