Fiszki

Afryka 2

Test w formie fiszek
Ilość pytań: 68 Rozwiązywany: 2113 razy
Boga Eszu u Jorubów symbolizują
pagórki z wetkniętymi w nie kaktusami
zamknięte tykwy wypełnione wodą
rzeźby ludzkiego kształtu
rzeźby ludzkiego kształtu
Według Johna Mbitiego każdy lud afrykański
duchy przodków i wszystkie duchy złośliwe wywodzą swe pochodzenie od zmarłych ludzi
ma niezliczoną ilość duchów
w świecie duchów czci tylko duchy przodków
ma niezliczoną ilość duchów
Według Johna Mbitiego "plebsem" wśród istot duchowych są
duchy przodków
bóstwa
duchy różnego pochodzenia
duchy różnego pochodzenia
Według Johna Mbitiego ludzie wyznaczają duchom różne okolice na miejsce zamieszkania, U Baluhja, Banjarwanda i Ibo panuje przekonanie, że duchy mieszkają
w rzekach jeziorach
w chmurach
pod ziemią
pod ziemią
Według Johna Mbitiego Bambuti uważają, że duchy
służą Złemu Księciu Lasu
służą Bogu, jako "strażnicy zwierzyny"
przebywają głęboko pod wodą
służą Bogu, jako "strażnicy zwierzyny"
U Baganda mayembe - przedmiot używany przez wróżbitów i znachorów w praktykach magicznych to
roślina halucynogenna
rogi bawołów i kozłów
kamienne ołtarze
rogi bawołów i kozłów
Czuku - Bóg ludu Ibo - stworzył całą plejadę duchów o nazwie olosi. Najpotężniejszym z olosi jest Ani, utożsamiany jest on z
ziemią
wodą
piorunami i burzami
ziemią
Według Stanisława Piłaszewicza kulty ekstatyczne Czarnej Afryki funkcjonują w większości przypadków
w centrum życia religijnego
w religiach ludów pasterskich
na marginesie życia religijnego poszczególnych ludów
na marginesie życia religijnego poszczególnych ludów
Według Johna Mbitiego Afrykanie na ogół uważają, że bóstwa zostały
stworzone przez Boga w ontologicznej kategorii duchów
są one wyraźnie uzurpatorami części władzy Istoty Najwyższej
są przejawem dominującego w tradycyjnych religiach afrykańskich politeizmu
stworzone przez Boga w ontologicznej kategorii duchów
Najliczniejszy panteon bóstw, czczonych przez jeden lud afrykański, mają Jorubowie z Nigerii. Jest ich - według niektórych badaczy
1700
5000
3200
1700
Na czele panteonu Jorubów stoi
Olorun (Olodumare)
Obatala
Orunmila
Olorun (Olodumare)
Bóstwo Oduduwa z panteonu Jorubów, uważane niekiedy za żonę Obatala, jest boginią
lasów sawanny krzewiastej
urodzaju, płodności i miłości
zbiorników wodnych
urodzaju, płodności i miłości
Szango z panteonu Jorubów - potomek Jemandży - jest bogiem
wegetacji i dobrych zbiorów
piorunów i błyskawic
myśliwych
piorunów i błyskawic
Ogun z panteonu Jorubów jest dzisiaj bogiem
urodzajów
dziewcząt wychodzących za mąż
kierowców ciężarówek i cyklistów
kierowców ciężarówek i cyklistów
Olokun z panteonu Jorubów jest czczony głównie przez
rybaków
rolników
myśliwych
rybaków
Eszu (Elegba, Elegbar) z panteonu Jorubów jest
pośrednikiem między ludźmi a Bogiem i innymi bóstwami
bogiem pojednania i pokoju
panującym nad światem sawanny
pośrednikiem między ludźmi a Bogiem i innymi bóstwami
Osobliwym bóstwem Jorubów jest Ibedżi, patron
poszukujących szczęścia
podróżnych
bliźniaków
bliźniaków
Podobny do Jorubów panteon bóstw mają
Bornu znad jeziora Czad
Fonowie z królestwa Dahomeju (obecnie Benin i Togo)
Ibo z Nigerii
Fonowie z królestwa Dahomeju (obecnie Benin i Togo)
Bóstwa wodun (wodzu, wodu) Fonów z Togo i Beninu
rozpowszechniły się na terenie południowego Mali
są dzisiaj uważane za ostoję narodową przez prezydentów Togo i Beninu
dały początek kultom Macumba i Candomble w Nowym Świecie
dały początek kultom Macumba i Candomble w Nowym Świecie
U ludu Dinka z Sudanu występuje bóstwo Abuk, jest ono odpowiedzialne za
zajęcia kobiece
inicjację chłopców
dobrobyt stad bydła
zajęcia kobiece

Powiązane tematy

#konkurs #afryka

Inne tryby