Fiszki

Średniowiecze

Test w formie fiszek
Ilość pytań: 13 Rozwiązywany: 329 razy
Ramy czasowe średniowiecza to:
V – XVI wiek
VI – XV wiek
V – XV wiek
V – XV wiek
Wybierz P/F:
1. Początek epoki w Polsce przypada na czasy Mieszka I - 966(chrzest)
2. Koniec epoki w Polsce przypada na XV wiek
3. Koniec X wieku, aż do wieku XIII to okres przyswajania i kształtowania się wzorców typowych dla Średniowiecza europejskiego.
1. Początek epoki w Polsce przypada na czasy Mieszka I - 966(chrzest)
2. Koniec X wieku, aż do wieku XIII to okres przyswajania i kształtowania się wzorców typowych dla Średniowiecza europejskiego.
Połącz ze sobą pojęcia dot. epoki średniowiecza
uniwersalizm
teocentryzm
hierarchizm
deesis
apokryf
hagiografia
scholastyka
w całej epoce obowiązywały te same normy społeczne i wzorce osobowe narzucone przez religię
polega na uznaniu Boga za centrum zainteresowań i twórcę wszelkich bytów
Średniowieczna wizja świata, uporządkowanego zgodnie z bożym zamysłem
modlitwa - > Chrystus, Maryja, J.Chrzciciel ( Maryja i J.Chrzciciel są pośrednikami między Bogiem a człowiekiem, mają spełniać prośby)
określenie używane obecnie głównie w kontekście religijnym wobec ksiąg o tematyce biblijnej, uważanych za nie natchnione i co za tym idzie niewchodzących w skład Kanonu Biblii
żywotopisarstwo. Utwory opisujące żywoty świętych. np.: Legenda o świętym Aleksym
nauka, która zajmowała się wyjaśnieniem i uzasadnieniem prawd wiary za pomocą poszukiwań rozumowych. Przystosowała do celów teologii Logikę Arystotelesa
uniwersalizm
w całej epoce obowiązywały te same normy społeczne i wzorce osobowe narzucone przez religię
teocentryzm
polega na uznaniu Boga za centrum zainteresowań i twórcę wszelkich bytów
hierarchizm
Średniowieczna wizja świata, uporządkowanego zgodnie z bożym zamysłem
deesis
modlitwa - > Chrystus, Maryja, J.Chrzciciel ( Maryja i J.Chrzciciel są pośrednikami między Bogiem a człowiekiem, mają spełniać prośby)
apokryf
określenie używane obecnie głównie w kontekście religijnym wobec ksiąg o tematyce biblijnej, uważanych za nie natchnione i co za tym idzie niewchodzących w skład Kanonu Biblii
hagiografia
żywotopisarstwo. Utwory opisujące żywoty świętych. np.: Legenda o świętym Aleksym
scholastyka
nauka, która zajmowała się wyjaśnieniem i uzasadnieniem prawd wiary za pomocą poszukiwań rozumowych. Przystosowała do celów teologii Logikę Arystotelesa
Charakterystyczne zdania w j. łac. to:
ars bene moriendi
memento mori
ad maiorem Dei gloriam
ars bene moriendi
memento mori
ad maiorem Dei gloriam
Połącz ze sobą filozofa z jego teorią
św Tomasz (tomizm)
św. Augustyn (augustynizm)
XIII wieczna nauka; Nawiązuje ona do nauk Arystotelesa. Św.Tomasz uważał, że wszystko co jest, składa się z materii i formy, a człowiek stanowi połączenie duszy i ciała. Według tego nurtu człowiek może poznawać świat przez rozum lub dzięki wierze, jednak co ważne – głosił, że nie są to drogi sprzeczne, ale uzupełniają się nawzajem. Najważniejsze dzieło św. Tomasza to summa teologiczna, która gromadzi całą średniowieczną wiedzę o Bogu, człowieku i świecie.
przełom IV i V w. Nawiązywał on do nauki Platona i podzielił świat na dwie strefy: materialną i duchową. Uważał, że wszystko co stworzył Bóg jest dobre, dlatego zło nie istnieje, a jedynie jest nicością wynikającą z wolnej woli człowieka.
św Tomasz (tomizm)
XIII wieczna nauka; Nawiązuje ona do nauk Arystotelesa. Św.Tomasz uważał, że wszystko co jest, składa się z materii i formy, a człowiek stanowi połączenie duszy i ciała. Według tego nurtu człowiek może poznawać świat przez rozum lub dzięki wierze, jednak co ważne – głosił, że nie są to drogi sprzeczne, ale uzupełniają się nawzajem. Najważniejsze dzieło św. Tomasza to summa teologiczna, która gromadzi całą średniowieczną wiedzę o Bogu, człowieku i świecie.
św. Augustyn (augustynizm)
przełom IV i V w. Nawiązywał on do nauki Platona i podzielił świat na dwie strefy: materialną i duchową. Uważał, że wszystko co stworzył Bóg jest dobre, dlatego zło nie istnieje, a jedynie jest nicością wynikającą z wolnej woli człowieka.
Cechy stylu romańskiego to:
Kościół stanowi kompozycję zwartą, zamkniętą, zbudowaną z najprostszych brył geometrycznych: prostopadłościanów, walców, ostrosłupów
strzelistość
ostrość łuków
podwójna funkcja architektury (religijna i obronna)
jedynym budulcem był kamień
bryła kościoła jest prosta
bogate zdobnictwo kolumn i wejść
dążenie do bezpośredniego, mistycznego kontaktu z Bogiem
wysokie katedry
Kościół stanowi kompozycję zwartą, zamkniętą, zbudowaną z najprostszych brył geometrycznych: prostopadłościanów, walców, ostrosłupów
podwójna funkcja architektury (religijna i obronna)
jedynym budulcem był kamień
bryła kościoła jest prosta
bogate zdobnictwo kolumn i wejść
Cechy stylu gotyckiego to:
bryła kościoła jest prosta
strzelistość
wysokie katedry
podwójna funkcja architektury (religijna i obronna)
dążenie do bezpośredniego, mistycznego kontaktu z Bogiem
ostrość łuków
strzelistość
wysokie katedry
dążenie do bezpośredniego, mistycznego kontaktu z Bogiem
ostrość łuków
Obraz Maryi w Bogurodzicy
za pośrednictwem Matki Boskiej, prośba do Chrystusa o dostatnie życie na ziemi i wieczne szczęście po śmierci
Archaizmy w Bogurodzicy to:
archaizmy leksykalne (wyrazy martwe)
plankt to:
gatunek poezji średniowiecznej wyrażający żal po zmarłym, wzywający do wspólnoty w cierpieniu. Obecne są w nim wezwania do Boga, aniołów, ludzi, natury z prośbą o pomoc
archaizm
ukazanie cierpienia
gatunek poezji średniowiecznej wyrażający żal po zmarłym, wzywający do wspólnoty w cierpieniu. Obecne są w nim wezwania do Boga, aniołów, ludzi, natury z prośbą o pomoc
Cechą charakterystyczną Lamentu świetokrzyskiego jest:
monolog Maryi
Podaj przykład utworu prezentującego wzorzec osobowy:
wzorzec rycerza
wzorzec władcy
wzorzec świętego
Roland z „Pieśni o Rolandzie”
król Marek z „Tristana i Izoldy”
św. Franciszek
wzorzec rycerza
Roland z „Pieśni o Rolandzie”
wzorzec władcy
król Marek z „Tristana i Izoldy”
wzorzec świętego
św. Franciszek
Które zdanie jest Prawdziwe lub Fałszywe (dot. Rozmowy mistrza Polikarpa ze śmiercią)?
1. danse macabre oznacza taniec śmierci
2. "Rozmowa mistrza Polikarpa ze śmiercią" to wiersz dydaktyczny, który miał zachęcić do pobożności.
3. Śmierć przedstawiona w tym utworze jest surowa i majestatyczna
4. Myślą przewodnią utworu: śmierć jest dobra dla świata
5. Zawiera w sobie specyficzną mieszankę grozy i komizmu
6. Śmierć jest poddana zabiegowi personifikacji i ukazana jako kostucha.
7. Kosa to atrybut władzy
8. Komiczny motyw mistrz-uczeń
1. danse macabre oznacza taniec śmierci
2. "Rozmowa mistrza Polikarpa ze śmiercią" to wiersz dydaktyczny, który miał zachęcić do pobożności.
3. Zawiera w sobie specyficzną mieszankę grozy i komizmu
4. Śmierć jest poddana zabiegowi personifikacji i ukazana jako kostucha.
5. Komiczny motyw mistrz-uczeń

Powiązane tematy

Inne tryby